Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kituttaa ja rankasti!

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123277

    Pärkkeles, en paremmin sano…
    Helmikuussa 2006 laitatettu AZU:n ohjaamon katto rupesi kuplimaan ja halkeilemaan. Rupesin täsä sitten tutkimaan, jotta mistäs moinen johtuupi ja olisko asialle jotain tehtävissä – no, parhaiten hommasta kertoop kai tämä : http://www.hulifer.net/paku/videot/AZUn-katto.mov
    Fjiddu 🙁

    #139386

    “Ammattikoululaisten laittama…” Ihan oikeastiko? Tossahan oli kittiä millitolkulla koko katon alata. Ihan mielenkiinnon vuoksi ja koska oma katto on vielä kittaamatta, mitä tuossa oli pohjalla?
    Maalikaupan heppu kertoi kun kuuli että aion itsepintaisesti vetää kovan happomaalin metalille pohjaksi, että haopn ja kitin väliin pitää vetää välikerros primeriä jotttei happo kiehauta kittiä irti. Käviks tossa niin? 👿

    #139387

    Ziu Miki!
    Tunnustan etten tiä mitä maaleja ompi vejelty. Tuo 2006 korjaus oli toinen sen jälkeen kun pakun sain syksyllä 2004 liikkeelle. Kävin jo ekalla kerralla kovaa kädenvääntöä kulkimen maalausprojektista vastaavan lehtorin kanssa – intin jotta ei kittailla, ei haittaa jos pinta on loivalla kuhmulla ja tuulilasin yläpuolen pistehitsisauman painaumat näkyy jne. (niidenhän pitääkin näkyä) ja hävisin… Hää ompi ammattimies ja tietää, miten homma pitää hoitaa -> Kittiä tuli kilotolkulla ja se pska halkesi ekan talven aikana (jep, mie idiootti ajoin talven).
    No, kävin urputtamassa katosta ja ottivatten uudestaan sisään (tässä vaiheessa oli sukset jo melkoisessa hakaristissä ja katon korjaus makso saman ku koko kulkimen maalaus aiemmin – ei takuuta). Valmihiksi tuli 2006 helmikuussa, jo syksyllä alko halkeilu ja talven jälkeen ihan silkkoa…
    Ton videon jälkeen vetelin katon kirkkaalle (taas) ja tuulilasin yläreunassa kittiä on oikeesti puoli senttiä. Alimmaisena on n. 1 mm paksuinen keltainen pehmoinen kerros joka haiseekin samalle ku raaka kitti!
    Fjuduttaa kyllä rankasti ei voi mittään.

    #139388

    Pyydäpä lehtorilta resepti, niin tiedän välttää… Ei ole kokemusta tuosta happomaalin ja polyesteripakkelin epäyhteensopivuudesta, onneksi. Otit varmaan lähikuvia lisäselvitystä varten? Jos siinä on joku tuollainen kämmä käynyt, niin eikun rahat takas eikä ikinä samalle pajalle.
    Mulla veti kyllä melkoisen klommon kun katon korjauspalaa hitsailin, että sille tarttee tehdä jotakin. Ei auttanut kuumennus-jäähdytys, kuoppa on ja pysyy.
    Nyt aloin kyllä vakavasti harkitsemaan tinaa. Osaako joku käyttää? Help?

    #139389

    Huu. Toppo! Muistatko että silloin ekalla maalauskerralla myö pakkeloitiin yhessä ovet ja velipoikani etulokarit. Amiskalaiset maalas pohjien päälle epoxit sun muut töhnät. Niissä maali/pakkeli on kestänyt. Eli ei voi vika olla muussa kun huonosti sotketussa pakkelissa tai sit on kovetin unohtunut tekijöiltä pois!

    Miullakin akvaariopakussa on pakkeli ihan hyvin kestänyt. Puhtaalle peltipinalle on siinä pakkeli vedetty. Seuraavaksi DB40 epoksimaalia ja päälle pintaväri. Nää kaksi maalattu märkää, märälle menetelmällä. Eli kun pohjamaali on vielä märkää ruiskutetaan pintaväri.

    😯

    p.s. miki: ota yhteyttä johonkin jenkki-auto harrastajaan/rakentelijaan(yäk). Hyö taitavat aika paljon löträtä tinan kanssa… 🙄

    #139390

    Tää on nyt vähän asiaton tai siis asian ohi, mutta mulla oli pesuhuoneen muovimaton ja kylmän betonilattian välissä tuollainen “märkä” liima ja haisi kuin p***a parhaimmillaan tai pahimmillaan – liima oli ollut vasta 20 vuotta muovimaton alla… Tuli vaan kokemuksena mieleen.

    Syvä osanotto moisen amiksen takia.

    Itse lopetin yhteen kertaan amiskorjaukset – kun noin 15 vuotta sitten Renu 5 vein ns. kesäpajalle korjattavaksi. Hitsailla piti, ja maalailla, ja jopa kittailla jne. oli ns. suuritöinen remontti. Autotekniikan lehtori antoi kustannusarvion noin 600 markkaa (muistaakseni). No kuukausi alkoi olla lopuillaan ja lehtori soitti ilmoittaakseen, että “tules käymään, pojat on nyt kaks´viikkoa tehneet hommia ja kaikkea ei saada alkuunkaan tehdyksi, kun lähtevät kesälomille, ja niin muuten tähän mennes on hintaa tullut 2400 markkaa”. Johon minä, että “mitä v***ua – mites se 600???”

    Isä mukaan ja kaverikin vielä, ja kohti amista – renu orpona keskellä verstasta ja olivat mm. vaihtaneet lokasuojankaaret kuten sovittiin, mutta eivät kantin kohdalta vaan keskeltä suoraa peltiä – no pelti oli vedellyt aivan helkutinmoisille vekeille ja niinpä pojat olivat sitä kutistusviilalla hakanneet lisää jne. Koko auto oli lähes pilattu ja lehtori vaati 2400 euroa. Isäni ilmoitti vanhan miehen rintaäänellä, että 600 euroa ja kukaan ei enää koske kyseiseen ajoneuvoon, me viemme sen nyt pois, onko selvä? Meinas mennä tappeluksi… ja kitti kului…

    Toinen tapaus oli yhden 2Cv maalausurakka, teemalla “Juu, kevääksi liikenteeseen”, mutta kun jäi maalauslehtorilta tarkentamatta tuo vuosiluku. Eli reissu kesti 1½ vuotta sillä lopputuloksella, että opettaja itse maalasi kesäloman aluksi kyseisen kulkimen – kylläkin hyvä tuli.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #139391

    Ei stna sanon minä! Syvä osanotto, tiedän tunteen. Mutsin kulkimeen tehtiin maaliremppa -99 ja lokarit oli ja on vieläkin kohtuuttoman kolhuiset. Niihin roiskittiin pakkelia aika kasa ja eihän siihen mennyt kuin vuosi-puolitoista kun se jo poksahteli irti alareunoistaan. Juurikin saman väristä moskaa ja yhtä isoina palasina. Veikkaisinpa, että tässäkin ko. jutussa on tehty kaksi suurta mokaa: 1. Huonoa pakkelia ja ei tartu kiinni, oli pohjana mikä tahansa pellistä mummon pikkuhousuihin. 2. Levitetty liian paksu kerros kerrallaan.

    Tinskua tehdessä menetelmänä oli useita maalikerroksia ja niiden välissä ohuita kerroksia pakkelia, lopuksi pintaväri, kun pohjatyöt sen sallivat. Ja pakkelimerkki oli jotain aivan muuta kuin -99. Nyt on jo kolmas kesä menossa ja ei ole halkeillut. Ei halennut pahemmin vaikka takalokarin kolhin tokana kesänä 🙁 😀 poppikoneista puhumattakaan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139392

    @miki wrote:

    Nyt aloin kyllä vakavasti harkitsemaan tinaa. Osaako joku käyttää? Help?

    PienempiOlli on tietääkseni saapumassa takaisin tämän maan kamaralle kesäkuun aikana, hän kyllä hallitsee koritinan(kin) käytön. Eikä varmaan häntä olisi kovinkaan hankala ylipuhua siun Pakun projektiin mukaan..?

    Yksityisenä viestinä hieman lisää…

    #139393

    En ole mikään koritina spesialisti mutta olen jotain pientä tehnyt. En lähtisi
    levittämään koritinaa noin suurille pinnoille… Oikein käytettynä itselläni
    ei ole ainakaan ollut koskaan ongelmia kitin kanssa… En ole koskaan
    joutunut käyttämään sitä kovin paksúja kerroksia. Enkä ole koskaan
    käyttynyt mitään kallista “ammattilais” kittiä vaan halpoja tuotteita auto
    valinta myymälöistä.

    -Olli

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.