Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Rättisitikan retro-paluu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123305

    Rättisitikan retro-paluu

    Kulukuurin lisäksi PSA aikoo lanseerata 21 uutta automallia Euroopan markkinoille sekä toisen mokoman Aasian markkinoille.

    Lisäksi yhtiö tutkii keinoja, joilla se vastaa kilpailuun pienissä kaupunkiautoissa sekä halvoissa automalleissa, joita siltä puuttuu. Myös edustusautoluokassa yhtiöllä on kovasti töitä, jotta se kykenisi haastamaan tällä hetkellä ylivoimaisen kovat saksalaiset kilpakumppaninsa.

    PSA aikoo tiettävästi lanseerata uudestaan legendaarisen Citroën 2CV:n, joka tunnetaan paremmin Rättisitikkana….

    http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=1178780

    #139480

    Saapas nähdä kuin maailma muuttuu,,,, jos eletään?? Mielenkiinnolla seurataan…..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139481

    Epäilen vahvasti tuon uutisen paikkaansa pitävyyttä, tai mistäs sitä tietää..
    Jännä vaan kun siitä ei ole ollut isompaa hälyä tuolla Ranskalaisten
    foorumeilla. Onhan noita kaiken näköisiä muotoilu tutkielmia nähty (toinen
    toistaan kamalampia). Rättärin uudelleen lanseeraamisen suurin ongelma
    on nähdäkseni se ettei se voi olla halpa/kaikkien auto kuin 40/50/60/70-luvulla.
    Nykyihminen ei halua ostaa halpaa autoa ja näyttää siten naapureille ja
    muille tiellä liikkujille että on köyhä. Eletään kuitenkin toivossa että kyseistä
    uudelleen julkaisua ei tule. Säilyy tuo rättärin alkuperäinen henki.
    Kamalin skenaario olisi rättäri tapahtumien täyttyminen Retro-Rättäreillä.

    -Olli

    #139482
    #139483

    Nooh.. tavallaan olen positiivisesti yllättynyt ja toisaalta pettynyt..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139484

    @veera 1-2 wrote:

    täällä näkyy uusi sätkä http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/208391/citroens_2cv_is_back.html

    Tämän linkin takana oleva “uusi” sätkä on täyttä puppua.
    Tuo ei ole mikään Citroenin lanseeraama kuva, vaan jonkun
    aivan itse kotona tekemä säälittävä Photoshop tutkielma.
    Varsinkin perän muotoilu on niin hukassa että yksikään
    auton valmistaja ei laskisi tuollaisia kuvia julkisuuteen.

    -Olli

    #139485
    txk

    Niin, johan on kuplan ja minin nykyversiot tehty… 😕

    #139486

    Ja kaikenlaisia tarinoita ja kuvia löytyy, kun vain interwebissä pyörii… Tällainenkin Cänädälainen esitys vastaan tuli, ihan muuta etsiessä, jonkun suunnittelukilpailun tuloksista..:

    2CV-Canada

    #139487

    Tämä Jasun postaama tuotos on jo huomattavasti lähempänä oikeaa
    muotoilua kuin tuo aiemmin postattu photoshop raato, tama on jo aivan
    oikean muotoilijan tekemä tutkielma. Joskaan tälläkään ei ole mitään
    tekemistä Citroenin muotoilu osaston kanssa. Joten kumpaakaan näistä
    on turha odottaa linjalta ulos.

    -Olli

    #139488

    Mun mielestä kans tuo jälkimmäinen oli parempi tuotos. Yhtäaikaa retro ja moderni. Kyllä mä veikkaan, että vaikkei noista kummatkaan oo tulossa tehtaasta ulos niin en usko että Citikka jää rannalle ruikuttaan, kun nyt on tulossa se Fiat 500 retromallikin. Eihän noista retroista puutu enää kuin rättäri.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139489

    Citikka olisi voinut tehda retro Mallinsa heti Kuplan ja Minin perään.
    Tuohon aikaan Citroen vannotti ettei uutta Rättäriä tehdä ikinä.
    Noita huhu uutisia uudesta rättäristä tupsahtaa kuitenkin llmoille tuon tuosta.
    Alaa jollain lailla seuraavana pidän suurena ihmeenä jos kyseinen auto
    joskus markkinoille tulee. Näiden retro mallien myynti on hieman niin ja
    näin, ymmärsin joskus että uusi kupla ei ainakaan myynyt toivotulla tavalla.

    Kaikkeen nettiin tai lehtiin kirjoitettuun ei kannata suhtautua kovin vakavasti.

    -Olli

    #139490

    Tässäpä tämä retro-henkisen laitteen suurin hankaluus taitaakin esiin tulla. Kun tehdään alkuperäistä “mukaileva” retro-malli, niin siinä unohdetaan ne perusperiaatteet joilla se alkuperäinen on tehty-siis käytettävyys ja edullisuus. Näitä ominaisuuksia (joidenkin mielestä omituisuuksia) ainakin 2cv:n kohdalla taitaa nykysuunnittelun näkemysten mukaan olla kovinkin vaikiaa toteuttaa..?

    Ja niin, kyllähän kuka tahansa voi piirrellä mieleisiään “retro-ehdotuksia”, mutta pitäisi muistaa että vaikka nämä netin kautta julkiseen levitykseenkin asti pääsisi (kuten tämä auto-expressin wannabe-hirviö) niin silti ne ovat ihan jotain muuta kuin tehtaan suunnitteluosaston peruja…

    Kyllä PienemmänOllin piirrokset peittoaa mennentullen nämä muut mitä esille ja surffaillessa vastaan tullut on…

    Omaa ihmetystä kummasti herätti kun ekaa kertaa tuo Auto-Expressin kuvatus vastaan tuli, siinä kun on kolme kuvaa, edestä, takaa ja sisältä, niin tuo sisäkuva on suoraan 2CV Charlestonista… Mikä se tällainen “tutkielma” oikein on??? Tässä kohtaa itse aloin miettimään että kuinkakohan vahvalla pohjalla tämä onkaan…

    #139491

    Jep, Citroen ilmoitti että markkinoille tulee 2009 ja heti alkuun hevosvoimia on 110. Muuta ei kauppalehden pikku-uutisessa kerrottu.

    Voi vaan todeta, että tosiaan mennään kuplan ja minin jäljillä, eli tehdään jotain muotoilun puolesta yhteistä mutta alkuperäisen idean kanssa jyrkästi ristiriitaista. Jo pelkästään se, että jotkut bloody hevosvoimat ovat oleellisia kun kerrotaan uudesta pienestä menopelistä. Yhtä naurettavaa kuin jonkun vw:n TSI mainos tällä hetkellä tuolla tienposkessa, sanoma on vain että “vahva moottori”. Mitä väliä sillä teholla on, kysyvät kaikki jotka ovat huomanneet kulkevansa halki suomen alle 30 hevon voimin.

    #139492

    @blafheik wrote:

    Jep, Citroen ilmoitti että markkinoille tulee 2009 ja heti alkuun hevosvoimia on 110…

    …Mitä väliä sillä teholla on, kysyvät kaikki jotka ovat huomanneet kulkevansa halki suomen alle 30 hevon voimin.

    Ja sellainen kiva pikku juttu, ns. normaalilla aeromystiikalla varustettu auto tarvitsee satasen vauhtiin about 20 kaakkia… Ja niin, tulihan Miki männäkesänä Poho-Jammaasta PikkuPakulla 12-SAE -hevosvoiman turvin omien sanojensa mukaan välillä jopa satasen vauhtia..! Tosin tässä moottorissa ei ollut laturia ollenkaan kytkettynä sekä kyseinen moottori ilmeisesti “poltti patoutumiaan” kun ei ollut päässyt liikkumaan ainakaan pariin vuosikymmeneen…

    Ja mikä ekologisuus on tällaisissa jotka sisältävät kamalasti kaikenlaisia mukavuustekijöitä jotka lisäävät energiankulutusta..? Onko kukaan huomannut että nykyautojen kulutus olisi jotenkin pudonnut menneistä vaikka koko ajan puhutaan vähän kuluttavista uusista verrattuna vanhoihin? Ja paljonko sen vanhan auton romuttaminen syö energiaa, sekä uuden valmistus saati sen raahaaminen jostain pallon toiselta puolelta tänne..?

    Taidan pysyä näissä vanhoissa edelleen… Vaikkakin välillä “liikaa” varusteita sisältävällä Xm:llä liikunkin… Varmasti tulisin hyvin toimeen ilman sähköllä säädettävää kyynärnojaa (juu, kivat naurut tänään välillä Ristiina-Mikkeli äärisöpöltä Kiltalaiselta :oops:), sekä vähemmällä kuin 1540kg:n malmimäärällä..? No, ensi viikolla alkaa Tinskun kanssa kadonnen pellin metsästys ja tavoitteena olisi saada kyseinen laite jo Hellu-Ralliin liikkeelle..!

    #139493

    NO niin, tuo kuulostaa jo hyvältä tuo työskentely tahti. Katsotaan se vihreän kohtalo, kuinka helposti se oikeasti lähtee käyntiin. A-neuvo toimitettu vanhalle uudelle omistajalle… Uutta etsitään ja yksi on jo kiikarissa 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.