Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kärkien/ajoituksen säätö
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.6.2007, 18:21 #123322
Kun asensin sitä syttyboksia viimeviikolla niin eteeni poksahti melkoinen tenkkapoo: En ollut puoleentoistavuoteen koskenutkaan yksiinkään kärkiin ja olen oppinut aikaisemmin tavan jolla pystyy aika tarkasti katsomaan oikean ajoituskohdan ja ennakon voltti/vastusmittarin avulla. MUTTA kun en enää muistanut miten se tapahtui :D:D Eli kysynkin nyt jos joku muu käyttää jotain vastaavaa menetelmää niin kuinkas se nyt taas oikein tapahtuikaan? Muistaakseni virrat piti olla päällä ja puolan jommasta kummasta navasta mitattiin jotain ja samalla käänneltiin kärkikoteloa ees taas ja haettiin parasta kohtaa, ja taitaapi olla vielä ajoitustappikin lohkosta vauhtipyörään tällä samaisella hetkellä. Mikä onkaan se kytkentä? Katsottiinko siinä voltti vai vastusmittarilla vai molemmilla?
Tätä se saamari teettää kun ei tartte muutoin kärkien kanssa pelata. ❗ 👿
Ps. Sain kuin sainkin ajoituksen kuitenkin kohdalleen ja toimi kyllä hienosti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.6.2007, 14:42 #139570Siihen riittää koitin lamppukin mainiosti,, toinen johto siihen kärjille menevään johtoon puolan navalla ja toinen runkoon.. Lamppu palaa silloin kun kärjet on auki,, kun kärjet sulkeutuu lamppu sammuu.. Ajoitus tappi vauhtipyörän reikään ja virta päälle,, käännellään kärkikoppaa hitaasti sellaiseen kohtaan jossa lamppu sammuu ja hiukankin kääntämällä syttyy.. siihen rajalle syttyy sammuu laitetaan kärkikotelo kiinni.. Tietystikkin kärkiväli on pitänyt laittaa oikeaan mittaan ennen sitä,, koska se vaikuttaa kärkikulmaan ja ajoitukseen..
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂5.6.2007, 18:40 #139571AIvan! eli taisinkin sen aikoinaan tehdä niin, että volttimittarilla tuo samainen kytkentä ja silloin, kun volttien kymmenykset oli suurimmillaan niin annoin olla siinä. Ei ole kilissyt tällä säädöllä.
Tuon saman testin kyllä tein viimeviikolla pähkäilyni päätteeksi, mutten volttimittarilla.
Kiitos.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.6.2007, 10:28 #139572Joo, sen saman näkee kyllä mainiosti sillä volttimittarillakin,, itse olen käyttänyt siinä puuhassa vain yksinkertaisesti lamppua sen ikivanhan neuvon perusteella,, omistan kyllä yleismittareitakin,, että näin se toimii..
💡 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂13.9.2009, 04:07 #139573Jatketaanpa tähän keskusteluun:
Ihan onnistuneesti vaihdoin kärjet itse taitavamman opastuksella ja ohjekirjoina käytettiin Haynesia sekä Nyytisten korjausopasta (eli Eerolan neuvoja). Molemmissa neuvottiin kärkiväliksi 0,4mm (0,35-0,45). Lueskelin nyt jälkeenpäin arkistosta tuota koulutusmateriaalia 2cv sähkötöistä ja siinä mainittiin katkojan kärkiväliksi 0,65-0,75mm.Eli häh?
13.9.2009, 05:45 #139574Tuo kuullostaa sytytystulppien kärkiväliltä. Katkojan kärkien väli on 0,4 mm.
13.9.2009, 10:01 #139575Tosi tarkka silmäinen lukija.. 💡
Siellä tosiaan lukee noin,, tarkistin sen,, alla suora lainaus kyseiseltä sivulta ❓
Oikein säädetty sytytys kärkien rako mitta on tosiaankin tuo 040 eikä tekstissä mainittu tulppan kärjille kuuluva mitta… 😯“Citroën 2CV:n sähkötekniikka:
Sytytysvirtapiiri
• Katkojan kärkiväli (0.65-0.75) määrää kosketuskulman
• Oikea kosketuskulma (106 – 112 o) taas on olennaista puolan riittävän
varautumisen kannalta
• Sytytyksen ajoitus (8@2CV4-12@2CV6 o) on aina tarkistettava
kärkivälin säädön jälkeen
• Yksi hammas vauhtipyörällä vastaa n. 3o sytytyshetkessä
• Mikäli mahdollista suorita ajoitus ajoituslampulla. Poraa staattista
ajoitusta vastaava merkki vauhtipyörään helposti näkyvään paikkaan.
Oikea ajoitus tyhjäkäynnillä on n. 3 hammasta aikaisemmin
• Jos käytät kosketuskulmamittaria valitse 4-sylinterisen moottorin mitta-
alue”Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂13.9.2009, 12:55 #139576Kärkikotelo kannattaa maadoittaa omalla erillisellä johdolla, esim. konkan kiinnitysruuvin alta johto runkoon > kärkikotelo ei aina siirreltäessä saa kunnollista maadoitusta > joten tarkempi lampunsyttymishetki näin ehkä mahdollinen.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.9.2009, 15:44 #139577Niin mää sen aattelin, että kyllä 0,40mm on oikea kun kerta kuljin pelaa…mutta jos tuossa nyt ois ollu joku juttu, mitä tällanen kokematon ei tiedä. 🙄
15.9.2009, 19:28 #139578@Roslin wrote:
Niin mää sen aattelin, että kyllä 0,40mm on oikea kun kerta kuljin pelaa…mutta jos tuossa nyt ois ollu joku juttu, mitä tällanen kokematon ei tiedä. 🙄
Säädin tiukan 0,40, ja myös olin juuri laittanut uudet kärjet ja konkan ja tietenkin sytty kohdalleen, en ollut käyntiin tyytyväinen.. vanhoilla kärj. konkalla käynti oli tasaisempi..mietin onko konkka arvoiltaan erilainen,puksuttelin sillä aikani, harkitsin jo uutta konkkaa!
Sitten löysin mainitut ohjeet ja eikun uudet säädöt 0,60 meni ilmavasti. käynti tuli mielestäni normaaliksi!
JA niillä säädöillä tsekin reissu heitettiin eikä ongelmia ollut..
kosketuskulmalla näyttäisi olevan väliä.Reissu kulutus 5.65 matka nopeus 85-123 navin mukaan.enempi 85-95.No olihan keväällä laitettu uudet männät/pytyt.Mittailkaa kulmia!
23.9.2009, 14:23 #139579Moro !!
Ohjessa siis lukee:
• Yksi hammas vauhtipyörällä vastaa n. 3o sytytyshetkessä
• Mikäli mahdollista suorita ajoitus ajoituslampulla. Poraa staattista
ajoitusta vastaava merkki vauhtipyörään helposti näkyvään paikkaan.
Oikea ajoitus tyhjäkäynnillä on n. 3 hammasta aikaisemmin
Tarkoittaako tämä sitä, että strobolla tyhjäkäynnillä katsellessa merkki pitäisi tehdä kohtaan vauhtipyörän reikä + 3 hammasta ?? Tämä antaisi siis noin 17 astetta ennakkoa tyhjäkäynnillä.
Sama kait sitten pätee 123:sen strobolla säätämiseen, pitäisi vaan tietää 123:sen ajoituskulma tyhjäkäynnillä, jotta säädön voi tehdä 🙄
Ja siis käykö niin, että jos strobolla säätää staattiseen merkkiin (se 8 astetta),niin todellisuudessa sytkä on 9 astetta myöhäisellä tyhjäkäynnillä??
Pysyitteköhän peräs, mää alan olla mettäs 😯
Lasse31.10.2009, 13:35 #139580Terve!
Kyllä Lasse olet lukenut oikein, kolme hammasta siellä lukeekin!
olet ollut oikeassa! kun tarkemmin katsOQ ..
eiköhän 123.sen säätö tehdä normaalisti? onko123 ignitionista ilmoitettu arvoja,kuten esim. kosketuskulma ?
Taidan taas keväällä säätää kärjet ? Tai vaihtaa 123: seen?31.10.2009, 16:18 #139581Pähkäiltyäni tuota 3 hammasta,,, niin tulin siihen tulokseen että se tarkoittaa jälkeen oikeaa sytytys
merkkiä eli 3 hammasta koneen käydessä on ennakkoa sen verran lisää,, mikä onkin lookista koska
keskipako säätö on lisännyt ennakkoa koska kone on käynnissä..
Keskipako säätö alkaa säätään ajoitusta jo siinä alle 1000 kierroksen paikkeilla ja silloin ollaan jo liki
tyhjäkäynti kierroksia… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂31.10.2009, 16:24 #139582Kesällä kun säädin sitä Tiinani konetta korvakuulon perusteella ja sain sen vetämään huomattavasti paremmin niin silloin juuri aikaisemmalle säädin ja luulen, että juuri tuon kolmen hampaan verran suurinpiirtein. Nimittäin olin sen laittanut strobolla ajoitusmerkkiin, joka on merkattu vauhtipyörään tussilla siinä kohtaa kun tappi on ajoitusreiässä. Näinpä se on ollut kolme hammasta myöhäisellä! Olen tästä samasta kolmesta hampaasta kuullut aiemminkin, mutta olin jo totaalisen unohtanut koko asian 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]31.10.2009, 17:21 #139583Entis aikaan oli tavallisten autojen vauhtipyörällä merkitty useampi merkki,,
oli sytytyksen perus ajoitus merkki, ja yläkuolokohdan merkki, lisäksi ne merkit
joista katsottiin sitten käydessä strobolla sytytyksen oikea ajoitus, jos jakajan
keskipako säätö ja alipaine säätö toimivat oikein… Näin jotenkin sen muistan..
Pitäisköhän verestää muistia ja lukaista pitkästä aikaa Auto teknistä käsikirjaa?? 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.