Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Olkatapit ..kele

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123384

    Saako enää mistään olkatappeja jotka eivät olisi valmiiksi väljät? Mielellään pronssihheloilla. Sorvaisiko joku?
    Tänään tein viimeiset voitelut ennen rekisteröintikatsastusta, ja eikös löytynytkin väljää kummaltakin puolelta olkatapeista. Niin kun olin niitä koetellut ilman pyöriä akselin ollessa irrallaan.
    Kokemuksesta tiedän että ne valkoiseen pahvirasiaan pakatut on aivan turhat, ne on valmiiksi väljät. Niissä on myös teräshelat, jotka eivät ime rasvaa ensinkään.
    Huomenna on rekisteröintikatsastus, ja ainoa asia joka saattaa pelastaa tilanteen on se että faija on jo aivopessyt kyseisen katsastusaseman henkilökunnan luulemaan että sätkän tapeissa pitää olla väljää (faijalla siis sama ongelma omassa sätkässään :D)
    Muutoin oli kyllä iloa ja riemua ajella siirtokilvillä kotiin tuolta tallilta. Kunhan saan kolmiopeltien kitinät poistettua, niin on jopa siedettävän hiljainen. Tai no, alltopelti kyllä resonoi ihan kiitettävästi. Jousitus on isoilla pöntöillä hieman pintakova, mutta kestää kyllä sitten kuormitustakin. Lisää raporttia huomanna katsastuksen jälkeen.

    #140244

    Ei tietääkseni mistään valminaa saa, mutta keski-suomessa on muutamat teetetty koneistamossa laakeripronssista jotka asennuksen jälkeen on kalvimella mittaansa työstetty olkatapilla välillä koettaen. Näin saa helat varmasti oikeaan mittaan ja samalla linjattua toisiinsa nähden suoraan…

    Näihin pronssiheloihin on työstetty vielä rasvaurat jotta rasva osaisi mennä tasaisesti ympäri laakeria.

    Ei pitäisi olla mikään pahanhintainen työ missään koneistamossa, jos vain kesäaikaan saa aikaa tällaiselle löytymään. Pitäisi itsellenikin tehdä/teettää yhdet palikat odottamaan, nykyiset kun ovat jo hieman väljistyneet eikä muutaman vuoden käytönpuute varmasti tilannetta yhtään paranna…

    Teräshela terästapin kanssa on aika pitkälti tuhoon tuomittu yhdistelmä, eikä hyvää saa millään osista jotka ovat valmiiksi väljiä palikoita..!

    #140245

    Jep. Niissä huonoissa sarjoissahan ei oikeastaan ole muuta vikaa kuin helat. Itse tapit kyllä istuu niin kuin pitääkin, ja aluslevyt ovat oikean paksuiset. Joku kimppaitlaus jossakin vaiheessa?

    #140246

    Kyllä pliis. Osallistun siihe tilaukseen myös.

    #140247

    olli osallistuu myös!

    #140248

    Pittääpä siis paiskoa yhdet pyörännavat tukivarsista irti ja käydä koneistamossa kyselemässä hinnoittelupolitiikkaa asian suhteen… Se “valkoisen pahvilaatikon” sarja ei liene kamalia maksa, omani on useamman vuoden takaa ollut odottamassa intoa… Siitä pahvilaatikon sisällöstä käyttäisi tapit ja painelaakerin, puslat teettäisi sitten laakeripronssista…

    Säädettävän kalvimen kun käyttöön saisi niin voisi sitten oman työn osuutta lisätä eli vähentää koneistamoon kuskattavan rahan määrää. Tämä säädettävyys on oikeastaan ehdoton ominaisuus jotta saadaan puslat linjattua varmasti samansuuntaisiksi ilman turhia välyksiä… Muistaakohan kukaan olkatapin paksuutta, olisiko sattunut niin kivasti että paksuus sama männäntapin kanssa olisi..?

    Ehtisinköhän/muistaisinkohan ensi viikolla tätä kysellä, kun taas palaudun kotia kohti… Tai kun lomat koneistamossa syksyä kohti pidetty on… Jos ei meinaa mitään asialle kuulua niin muistutelkaa aina välillä..!

    #140249

    Asiaan liittyen, oliskos kenelläkään irrallaan pyörännapaa tätä projektia varten..? Nopeuttaisi selvitystyötä kun ei tarvitsisi tähän hätään käydä paiskomaan osia irti… Voisi ajan käyttää Tinskun kanssa painimiseen, kunhan täältä Pohon suunnalta kotia kohti ehtii…

    #140250

    Nopeuttaisi varmaan asiaa,, kun tietäisivät täällä palstalla,, että etu vai takanapa hakusalla??
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140251

    Tällaanen… Iliman tuota tukivarrenpätkää, eikä laakeriakaan kiinni tarvitse olla… Tahi vetoaksilan jämiä…

    #140252

    Joo,, näyttäis olevan kuskin puoleinen,,, jos taas olisi kutosen ilman massa vaimentimen kiinnitystä,, käy kummallekkin puolelle sama,,
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140253

    No nyt ne on vihdoin vaihdettu. Ja pyöränlaakerit myös. Kahdeksan tuntia meni, kun oli nuo laakerin lukitusrenkaat jotensakin jumissa, eikä ollut kuin yksi ehjä lukitusrengas tallissa, eli piti ainakin yksi saada ehjänä pois. Onnistui, mutta se puolentoista metrin putkenpätkä vääntövartena tuli kyllä tosi tarpeeseen.
    Pyöränlaakerit olivat kumpikin joskus hirttäneet, eli laipan laakeria vasten tuleva pinta kärsinyt. Naputin piikillä kuoppia pintaan, ja toivon hartaasti että ei tule ongelmia. Jos jollakin on ylimääräisiä harvaboorisia, niin voisin hieroa kauppoja.
    Olkatapit irtosi hesan jaoksen prässillä kiitettävän hyvin, enkä kolmen kilon moskaa kummempaa tarvittu 8 tonnin tunkin avuksi. Uudet meni paikoilleen jämäkästi, mutta hyvin. Myös vanhat helat irtosivat, ja uudet asentuivat hyvin.
    Kova oli urakka, mutta ohjaus muuttui tarkaksi, ja humina etupäästä poistui tuoreiden laakereiden myötä.

    Työkalu painaa arviolta 35 kiloa, eli hieman hankala yksin asetella kohdalleen.

    Sopivaksi sorvatulla tuurnalla helojen poisto ja asennus käy helposti.

    #140254

    Meikäkin sai juuri olkatapit vaihdettua. Ne olivat muuten tyyppiä “valkoinen pahvilaatikko” ja asetelmasta tuli todella tiukka. Saa nähdä mitä kestävät; edellisestä vaihdosta oli reilu 100 000, mutta jo 50 000 jälkeen alkoi selvää välystä ilmenemään.

    Valitsin välilevyt niin, että käytännössä päittäisvälystä ei esiintynyt lainkaan, koska yleensä sitä kuitenkin alkaa hetken ratin kääntelyn jälkeen esiintymään. Ylös-alas välyshän pitää aina asettaa mahdollisimman pieneksi (tehtaan suositus 0,1 – 0,4 mm) tapauskohtaisesti. Useinkaan pakkauksen standardiosat eivät anna sitä oikeaa välystä. Varosina myydään eri paksuisia levyjä ja myöskin vanhan tapin välilevyt kannattaa säilyttää sopivan kombinaation hakemista varten.

    Ks esim. artikkelit nr Nr: 12189 ja Nr: 12190 http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Vorderachse/
    Paina “Schnitt” kuvaketta ja näät räjäytyskuvan (välilevyt = osat 6 ja 8 ).

    Katsastuksessa strategianani on ollut koeajon aikana pyytää katsastusmiestä huomioimaan ohjauksen välyksettömyys käytännössä (olkatappien klapista huolimatta). Lisäksi rasvaan tapit aina juuri ennen konttorille saapumista ja joskus konttorillakin pyörät nostettuna (luvan saatuani).

    Usein olen taistellut olkatapin vaihdon lopuksi ylhäälle lyötävän kannen tiiviyden kanssa. Nyt ensin ajelin hiomakivellä sisäreunat tasaiseksi kannen pesässä. Sitten leikkasin 2 kerrosta muovia jäykästä kansiotaskusta, asetin ne kannen ja pesän väliin, lämmitin puhaltimella muovin löysiksi ja löin ne tiivisteeksi väliin. Sitten koputtelemalla kansi tasaiseksi. Kerralla tiivis; eikä karkaa rasvat yläkautta!

    #140255

    Tässä minun pyörämnavassa oli yläpässä pyöreä laatta jonka alla o-rengas, kolossa ura jossa lukkorengas. Muuten varmaan hyvä, mutta o-renkaat olivat jo melko kuivat, eli vähän tihkuu rasvaa. Ei ole ennen tuollaisia vastaan tullut. Se sarjan mukana tullut lyötävä laatta oli aivan liian pieni jotta sen olis saanut tuohon koloonsa niitattua.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.