Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Pakoventtiilin katkeaminen..?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123412

    Mistähän mahtaisi johtua otsikon mukainen ongelma? Vikakohteena -67 18-kaakkinen moottori, tarkemmin kaksi eri moottoria. Kannet teetetty koneistamossa, jossa kansiin on laitettu uudet venttiilit jostain “ihan oikeasta” autosta.

    Pari päivää ennen Ruotsiin lähtöä katkesi ekasta moottorista toinen pakoventtiili, rikkoen käytännössä kaiken muun paitsi lohkon, toisen pytyn ja nokan… Aivan venttiilinlautasen juuresta poikki mennyt oli, varsi likkuu edelleen herkästi ohjarissa, lautanen kääntynyt poikittain ja tarttunut hetkeksi mäntään kiinni jotta sai paremmin kannen murjottua huonoksi, sitten päättänyt mennä männästä läpi murjoen matkalla pytyn helmasta palan pois, kiertokankikin on nimensä veroisesti kierteellä n. 45 astetta… Ja jotta tuho täydellisempi olisi niin männästä on kappale irronnut ja päätynyt toiseen pyttyyn venttiilin väliin jolloin toisessa pytyssä on venttiili ja mäntä tavannut toisensa…

    Toinen moottori kasattiin jotta Ruotsiin päästä voitaisiin, paluumatkalla ilmeni vastaava tapaus. Vielä ei ole tähän toiseen tapaukseen syvemmin tutustuttu, mutta siinäkin pakoventtiili poikki on ja venttiilinvarsi herkästi liikkuu…

    Kummassakin tapauksessa on pestyyn lohkoon kasattu uudet männät/putket koneistettuihin kansiin joissa on siis uudet pakoventtiilit. Arveluita venttiilin kateamisen syistä otetaan ilolla vastaan..!

    #140317

    @Jasu wrote:

    Kummassakin tapauksessa on pestyyn lohkoon kasattu uudet männät/putket koneistettuihin kansiin joissa on siis uudet pakoventtiilit. Arveluita venttiilin kateamisen syistä otetaan ilolla vastaan..!

    Arvailuita voisin heittää..ihan hatusta kyllä. 🙂 Voisi kuvitella, että katkeamiseen on johtanut venttiilin paukutus seetiin yhdistettynä johonkin, joka ei venttiilin elämän kannalta ollut jees. Vaihtoehtoja tulee mieleen näin äkkiseltään kolme:

    1: Venttiili on ollut hieman vinossa
    2: Venttiilinvarren materiaali ei ole kestänyt kuumuutta niin hyvin, kuin pitäisi ja on haurastunut
    3: Venttiilinjouset ovat olleet turhan jäykät, jolloin painetta on liikaa ja rasitus on suuri, tai liian löysät, joka saattaa johtaa sitten venttiilin “hyppimiseen” seetillä.

    Veikkaisin, että vaihtoehto 3 on epätodennäköisin ratkaisu näistä, koska varmaan ihan vakiojouset olleet käytössä. Varsinkin, jos venttiilivarren pituus on “oikea”.

    Vaihtoehto 1 lienee myös epätodennäköinen, jos koneistamo on sen venttiilinohjurin kuitenkin suoraan saanut.

    Vaihtoehto 2 vaikuttaisi jotenkin ehkä järkevimmältä näistä, vaikka olishan tuo kyllä aika ennenkuulumatonta tuokin. Käytetäänkö imu- ja pakopuolen venttiileissä eri materiaaleja eri mittojen lisäksi?

    #140318

    Eräässä geesun koneessa johon oli tehty yhtä jos toista mm. laskettu kansia niin rajusti että mäntiin piti kaivaa montut venttiilejä varten, tuli vastaan sellainen ongelma, että männät raapi silti venttiileihin kiinni. Tämä huomattiin ennen käynnistämistä ja hyvä niin sillä koneen käydessä tilanne olisi ollut yhtä tuhoisa kuin tuossa 18 kaakkisessa.

    En kyllä nyt tätä em. juttua oikein pysty yhdistämään tuohon 18 kaakkiseen, mutta mieleeni tulee, että onko männät varmasti vanhuksen? kun eikös vanhuksen mäntä ole aikalailla tasapäinen ja taasen jo nelkussa suht syvä kuppi päässä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140319

    Wanhuhsen männässä se kuppi on ei nelkun.. Wanhuksen männät kuuluu olla siten että kuppi on ylälaidalla,, voi asentaa väärinkin jos ei katso merkkejä.. Epäilen väärää venttiili materiaalia,, kun käytössä on lyijytön bensiini.. Pitäisi olla sellaista matereriaalia,, johon ei magneetti tartu…
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140320

    Eihän nelkussa tasapäiset männät oo?!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140321

    Nelkun mäntä on koho päinen niinkun kutosenkin,, en ole edes sanonut nelkun mäntiä tasapäisiksi?? Wanhuksen männässä on selvä kuppi eli kuoppa joka tulee olla sytytys tulppaan ja pakoventtiiliin päin,, että semmosta…
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140322

    Ja männänpäissä oli nuoli ja kirjaimet tällai..:

    AV->

    Eikös tämä tarkoita että nuolta kohti etteenpäin, AV olisi lyhennys sanasta AVANT elikkäs etu/eteen..?

    #140323

    Oikeessa olet,,, G on sitte kuskin puoli ja D pelkääjän puoli… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.