Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Iskarien öljynvaihto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123481

    Onko käytännön kokemusta putki-iskarien öljynvaihdosta, ts. porataan iskarin päätyyn reikä, jonka kautta vaihdetaan sisälle esim. viskositeetiltaan jäykemmät öljyt. Kierteet ja tulppa reikään. Normaaliöljyillä voisi ehkä saada vanhat (vuotamattomat) iskarit uudelleen toimimaan?

    Tiedän öljynvaihtoja tehdyn mm. 2cv:iden rata-ajoissa kisakulkimiin. Minkäköhänlaista öljyä iskarit sisällään pitävät?

    #140616

    En ole putki-iskareihin (vielä) kajonnut, mutta parit massaiskarit korjasin samaisella menetelmällä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140617

    Joskus 70 luvulla täytettiin vuotavia ja vuotamattomia iskareita jäykällä 1 aste moottoriöljyllä jotta saatiin leimalta läpi. Ei toim kauan ja talvella se on kuin olis rautaputket iskareitten paikalla. terv matso 8)

    #140618

    Englantilaiselta tutultani sain viestiä, että käyttävät siellä rata-ajossa EP90 tai 80 vaihteistoöljyä iskareissa. Mikä lie olisi normaalikäyttöön passeli viskositeetti.

    #140619

    Kaverin kulkimesta, johon iskarien öljynvaihto ajateltiin kokeeksi tehdä, otettiin huonot iskarit pois ja samalla huomattiin, että iskarien kiinnityksen välistä puuttui huonommalta puolelta metallipuslat kiinnitystapin ja iskarin kumin välistä. Käsin kokeillen iskarit tuntuivat tiukoilta, lähes samanveroisilta kuin allelaitetut uudet.

    Puslien puuttuminen voinee siis vaikuttaa radikkalisti iskarintesterin lukemiin. Ja tokihan ne puslat sinne kuuluu.

    #140620

    Tuosta iskariöljyn jäykkyydestä en Sätkään tiedä, mutta “leikkiautolla” kilpaillessa iskariöljyn jäykkyydellä pelattiin hyvinkin paljon ja sillä vaikutettiin ratkaisevasti alustan käytökseen. Karkeasti voisi sanoa että mitä ohusempaa öljyä iskareissa niin sitä parempi renkaan pito muodostui. Sitten se hauskuus vasta alkoi kun piti “sovittaa” jousi optimaaliseksi käytetyn öljyn kanssa, lisäksi kaikki tämä riippui radasta millä ajettiin, iskareiden kiinnityspisteistä (jotka osaltaan riippui taas radasta), hyppyreiden korkeudesta yms kaikesta kivasta. Lisäksi ilman lämpötilalla, ja jopa auringonpaisteen olotilalla (pilvistä/aurinkoista) oli suuri merkitys ennenkuin kisabudjetti antoi myöten hankkia synteettisiä öljyjä.

    Iskariöljyjä sai jäykkyydeltään 5W-90W, 5W:n välein. Lisäksi itse sekoitettiin välimuodot, joten jäykkyyksiä ainakin omassa pakissa löytyi 2,5W:n välein. Ja kun tuo öljy maksoi sen 50mk/desi niin olipahan öljyssäkin taas valuuttaa kiinni…

    Jos kokeilemaan lähteä haluaa, niin kerron kyllä mistä näitä laadukkaita öljyjä hankkia voi. Kalliiksihan tuo tulee kun sätkään taitaa mennä useampi desi per iskari..? Mielenkiintoistahan tuokin testaaminen olisi… 8)

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.