Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Takajarrurummunkin saa osiksi … ja laakeridebattia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123589

    En tiennytkään, että takajarrurummunkin saa osiksi

    Löin takarumpua paikoilleen, niin kävi näin. Näemmä osat ovat vain puristeliitoksella kiinni toisissaan. Toisaalta, kun pyörän kiristää paikalleen, ei ole mahdollista osien erkaneminenkaan toisitaan.

    Tämähän saattaisi olla helpompi tapa takapyöränlaakerin vaihtoon tai sitten rumpu-osan sorvauttamiseen/vaihtamiseen.

    #141233

    Eipäs vaan koskaan ole itselle sattunut moista,, joskin olen käsitellyt osoa ehkä hellemmin,, selvät kappaleet olen kyllä siihä huomannut olevan,, sen kummemmin asiaa tutkimatta. Mutta hyvä tietää tuokin jos sattuu tarvitseen hyvään rumpuun paremman keskiön,, niin voi vaihtaa…..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141234

    Löiköhän häjy liian häjjysti?

    Tuo on muuten AK400/Ami takajarrurumpu, mutta luulisin normaalin 2CV:n rummunkin olevan samaa rakennetta; ehkä jopa ristiin vaihdettavia.

    Tarvitsisisn varalle muuten noita isommalla laakerilla olevia takarumpuja, jos jollakulla on ylimääräisiä.

    #141235

    @Isoo-Jukka wrote:

    Tarvitsisisn varalle muuten noita isommalla laakerilla olevia takarumpuja, jos jollakulla on ylimääräisiä.

    Tämähän selviää “lyömällä häjysti” tavalliseen takarumpuun, jos purkaantuu vastaavasti niin sittenhän tuo kuluva osuus olisi vaihdettavissa isommalla laakeripesällä olevaan napaan…

    #141236

    Joo, mutta silti kiinnostaa, jos jollakulla on ko. rumpuja. Yhteensopivuus vielä testaamattakin.

    Arvatkaa muuten kuinka moneen eri osaan takarumpu on purettavissa. Laakeri laskettakoon selvyyden vuoksi 1 osaksi.

    #141237

    Laakeri, laakaripesä, stefa, laakerin lukituskehä, jarrurumpu, laakerin mutteri sekä suojakuppi ja pyöränpultit.. on tullee vissiinki 10 osaa….
    Riippuu mitä kaikkea siihen laskee…
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141238

    Miultakin löytyy jarrurumpu joka on samalla tavalla kahtena kappaleena. Se on miulla pikkupakussa paikoillaan, kun ei muutakaan ollut laittaa. Pyöränmutterit pitävät osat kasassa. 😯

    Siitä isommasta laakeripesästä…
    Onko siitä oikeasti hyötyä? Meinaan vaan kun acadianeen vaihdoin etulaakerit niin hämmästyin miten pieni on koko ero henkilösätkään verrattuna. Olisko ollut 1-2mm. isompi halkaisija… Ja hinta eroa on sitten reilusti enempi. 🙄

    #141239

    Empä usko siihen että niin pieni ero laakerin mitassa aiheuttaisi mittää oleellista ongelmaa.. 2CV:n pyörän laakerit ovat niin isokokoiset,, jos vertaa joidenkin muiden “autojen” laakereihin että uskon vahvasti henkilö mallin laakereiden kestävän myös “Atsussa”.. Yleensä laakerit menevät voitelun petettyä tai asennus virheen vuoksi..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141240

    Tuskin on merkittävää etua isommista laakereista, Pakussa on 2CV4:n tukivarret laakereineen ja pyörännapoineen; hyvin on kestäneet viimeiset 90000 km.

    #141241

    Yleensä laakerin rasva ajanoloon kovettuu elikkä siinä oleva voiteleva osa eli öljy erkanee rasvasta ja jäljelle jää vain kovempi side aine joka ei enää voitele.. Siksi riittävän pitkän aikavälin jälkeen tulisi poistaa vanhaa rasvaa ja laittaa ilalle uutta,, näin toimien laakerin ikä on puhuttaessa 2cv:n pyörän laakerista jonka koko on iso ja pyörimis nopeuskin on alhainen,, niin lähes “ikuinen” oikein asennettuna ja huollettuna…. Lisäksi nykyiset uudet kehittyneet rasvat jatkavat huoltoväliä entisestään….
    💡 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141242

    Miten teet tuon rasvan vaihdon ? Ainakin edessä stefan väli on aika pieni.
    Lasse

    #141243

    Olen kyllä sitä mieltä että sätkässä on jumalattoman isot laakerit ettei niitä tartte muuta kuin joskus vaihtaa. Laakerit kestää hyvin ensi rasvauksen jälkeen noin 15-20 vuotta ellei aja talvella silloin hieman useammin. Monella meistä on sätkässä vasta yleensä toiset laakerit ja takana saattaa olla alkuperäiset, niin miksi niitä hirveesti huoltamaan. Ajattelin jos minun pitää avata se pelkän rasvauksen takia niin ei kiitos, enemmin vaihdan uuden.

    #141244

    Uuden laakerin vaihto turhaa investointia?? Jos entistä laakeria ei ole kulutettu loppuun,, tarkoittaa sitä että laakeri kiristettynä esim vetarilla tai takana mutterilla,, tuntuu selvää välystä tai laakeri ääntää jo käytössä… Huolto toimi vaatii aina stefojen irroituksen edessä,, takana käy muutenkin.. Jos homman tekee muutaman vuoden välein,, kun tekee muutakin,, esim vetarin kumin vaihto,, niin siinä sivussa pieni lisä vaiva kyllä maksaa tekijälleen selvää säästöä.. En ole tätä “hatustani” tempaissut,, vaan entisen ammattini koneasentajana teollisuudessa oppinut ja käytännössä havainnut toimivaksi…..
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141245

    Ajokokemusta itselläni 2cv:llä on kertynyt 35 vuotta,, tuona aikana olen uusinut itselle yhden kerran 80 luvulla etulaakerit,, syy edellinen omistaja ajanut pilalle tehtaan jäljeltä vähillä rasvoilla………..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141246

    Tapanani on aina pyyhkiä näkyvä ja likainen vanha rasva pois laakerin tienoilla työskennellessäni ja kokoamisvaiheessa käyttää reilusti uutta hyvälaatuista rasvaa.

    Etulaakeri kannattaa “paketoida” suojaan, kun esim. vaihtaa olkatappia tms, jottei ylimääräistä likaa pääsisi stefojen raosta rasvan sekaan. Leikkaa esim hieman laakerin silmää suuremma pyöreät suojapalat solumuovista molemmin puolin.

    Takalaakerihan puolestaan paljastuu kuulineen kaikkineen suorastaan tyrkylle, kun suojakupin irrottaa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.