- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Startti ja laturi – apua!
Kertoisko joku tyhmälle, mikä meni vikaan: olin ajamassa kulkinettani katsastukseen, kun totesin etteivät vilkut toimi. Korjausoppaasta totesin, että kannattaa katsoa laturin toiminta – sekään ei toiminut. Tarkastin laturin varokkeen ja hiilet. Ne olivat kunnossa. Räpelöintini jälkeen kytkin akun navat. Ne kipinöivät, ja laturista ja startista nousi savua. Mitä hittoa minä oikein tein? Olen lähes satavarma, että kytkin kaapelit oikeisiin napoihin. Kertokaa viisaammat, mikä meni poskelleen ja mistä kyselisin apua.
Olisiko kuitenkin käynyt siten että akkukaapelit ristiin menivät..? Laturi “ottaa itteensä” väärästä kytkennästä, muuten ei tuo selitettävissä liene ole. Ellei sitten laturin hiilisiltaa ja sulakelevyä asentaessa ole joku eriste jostain välistä poisunohtunut…
Startin ei kuitenkaan pitäisi huonoa tykätä väärinpäin olevasta sähköstä, se pyörittääkin oikeaan suuntaan vaikka sähköt olisikin nurinperin.
Palavasta eristeestä nousee kyllä myös sankka savu, joten veikkaan että laturin plussa menee nyt syystä tai toisesta maihin laturin päässä. Toisessa päässää vain liitin lämmennyt ja antanut savusignaaleja?
Oikosulku on tuossa mittakaavassa helppo paikallistaa, etsit vain sen hiiltyneimmän kohdan.
Samaa veikkaan minä. Kokemusta tuontyyppisestä oikosulusta kuukauden takaa. Siinä eivät välttämättä paksut johdot heti sula, mutta sähköä imeytyy ihan väärään suuntaan pikavauhtia.
Kokeile varovasti kuumeneeko startin kaapeliliitos.
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste