Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Vanhoja 2cv-aiheisia kuvia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123608
    jym

    Jep, jep. T-paitamuotia 60/70-lukujen taitteesta. Kuvassa isäni ja sisarukseni & 2cv/vm. 1966 (TU-692).

    -Janne-

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #141389

    palautetaan tässä vaiheessa muistiin retroalbumeita

    turon
    http://kuvablogi.com/blog/1936/13/

    ja mikin (2cv killan arkistoista)
    http://kuvablogi.com/blog/1955/1/

    aiheesta aikaisemmin keskusteltu jotensakkin näin
    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=1637

    hauskoja ovat vanhat kuvat.. antaapi vaan tulla lisää keltä löytyy… jeh ?

    #141390
    jym

    Ahvenistolta about v. 1971

    -Janne-

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #141391
    jym

    3 kuvaa Hellurallista Puumalan Pistohiekalta v. 1973.

    -Janne-

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #141392
    jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #141393
    jym

    Kolme alakuloista kuvaa Isämestarin rallista n. vuonna 1972. Kuvat otettu Mäntsälässä. Kuvissa näkyvä “kuparisätkä” on mielestäni mainion värinen.

    -Janne-

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #141394

    Minua kiinnostaa nuo vanhat Suomikuvat entistämisen kannalta.

    Tuo kuljin TU-692 vuodelta on juuri sitä ikäluokkaa jota koitan hahmottaa. Siinä kuvassa mietityttää muutama asia.
    Onko etumaski -65 mallisesta, vai tuliko niitä vielä -66 mallisiin.
    Oopperaikkuna viittaa -66 malliseen, samoin kuin ovien aukeamissuunta.
    Ilmeisesti kumilistat puskureihin tuli myös -66 malliseen.
    Nuo väkäset konepellissä. oliko sellaisia jo silloin.
    Rekkarissa mietitytti, oliko silloin jo kolmenumeroiset kilvet.

    Kaikkein kiinnostavin on peili, koska ne on Suomessa jälkiasennettu ja niistä ei saa vinkkejä ulkolaisilta sivuilta. Kaiketi kolmella ruuvilla, kulmikas tai pyöreä.
    Samoin ropiskeläpät on kaiketi aitoa Suomi kamaa.

    Jos jollakulla on vanhoja Suomikuvia 1964-1966 mallisista, niin olisivat mielenkiintoisia. Samoin kiinnostaa 1955-1957 mallisista otetut vanhat kuvat.

    #141395
    jym

    TU-692 on vuosimallia 1966. Kuvassa näkyvä maski on ollut lainakäytössä AZU:sta / 1963, kuuluisi olla vieressä seisovan “kuparisätkän” kaltainen maski. Viikset maskin yläpuolella ovat alkuperäiset, samoin etupuskuri on alkuperäistä muotoa. Kolminumeroinen rekisteritunnus on myöhempää perua (tuolloinhan rekisteritunnus vaihtui, jos auton omistaja muutti eri lääniin). TU-692 oli alunperin IFA-26. Voin ottaa tuosta peiliasennuksesta detaljikuvan ja muualtakin mitä tarvitset, auto on kyllä tallessa…

    -Janne-

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #141396

    @jym wrote:

    TU-692 on vuosimallia 1966. Kuvassa näkyvä maski on ollut lainakäytössä AZU:sta / 1963, kuuluisi olla vieressä seisovan “kuparisätkän” kaltainen maski. Viikset maskin yläpuolella ovat alkuperäiset, samoin etupuskuri on alkuperäistä muotoa. Kolminumeroinen rekisteritunnus on myöhempää perua (tuolloinhan rekisteritunnus vaihtui, jos auton omistaja muutti eri lääniin). TU-692 oli alunperin IFA-26. Voin ottaa tuosta peiliasennuksesta detaljikuvan ja muualtakin mitä tarvitset, auto on kyllä tallessa…

    -Janne-

    Niinpä tietysti. Kuljin on siirtynyt Hämeen läänistä Turun ja Porin lääniin.
    No se peili on kyllä mulle sellainen mysteerio, josta en ole nähnyt kuin kuvia. Alkuperäinen omistaja kertoi muistavansa, että tuossa mun -65 mallisessa olis ollut pyöreä peili ruuvattuna alunperin. Vähän niinkuin siinä kuparisätkässä näyttäisi olevan. Tärisi kuulemma armottomasti ja meni siksi vaihtoon. Sisäkuvatkin olisi harvinaista herkkua, samoin kuin konehuonekuvat.

    #141397

    Rekkarissa voi olla kolme kirjainta TAI kolme numeroa… itsellä mm. -62 Paku HX-643, Sätkävm.-59 IX-674, B11 vm.-55 XDI-11 jne.

    Pertsa

    #141398
    jym

    Veljekset kuin kivekset.
    2cv AZL (TU-692) ja sen korvaaja 2cv4 (YJO-29) värjöttelevät pihamaalla. TU-692 on saanut oman maskinsa takaisin.

    -Janne-

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #141399

    @kontio pertti wrote:

    Rekkarissa voi olla kolme kirjainta TAI kolme numeroa… itsellä mm. -62 Paku HX-643, Sätkävm.-59 IX-674, B11 vm.-55 XDI-11 jne.

    Pertsa

    Olet aivan oikeassa. Nyt kysymyksessä oli kuitenkin -66 mallinen kuljin, jolloin käytettiin kolmea kirjainta.

    Lainaus Suomen rekisterikilvet 1920-2000 http://kilvet.com/Kilvet1922-2000.rtf

    Viidennen jakson uusi versio

    Myös kolmannet läänintunnuskirjaimetkin olivat eräänlainen väliaikaistoimenpide. Pysyvämpään ratkaisuun päädyttiin vuodesta 1962-alkaen, jolloin rekisterikilven merkkien järjestystä muutettiin. Entisen järjestelmän (AB-123) rinnalle esiteltiin nyt uusittu järjestys kolme kirjainta – enintään kaksi numeroa (ABC-12).

    Mukautettu systeemi pääsi hyvin vauhtiin ja vuonna 1964 lähes kaikkialla jaettiin kolmikirjaimisia kilpiä. Poikkeuksena oli Kymen lääni, jossa jaettiin vasta aloitettuja kaksikirjaimisia G-alkuisia tunnuksia.

    Tapahtumia vuosittain

    1965
    Vilkkainta rekisteröinti oli Helsingissä, Turun ja Porin läänissä sekä Hämeessä. Näillä alueilla saavutettiin AZZ / TZZ / HZZ. Luonnollinen jatko oli sitten BAA / EAA / IAA.

    1966
    Kymen lääni saavutti GZ:n. Tästä eteenpäin jatkettiin G:n kolmikirjaimisilla versioilla (GAA…), eikä kolmikirjaimisia R-kilpiä otettu tässä vaiheessa käyttöön ollenkaan.

    1967
    Uudellamaalla saavutettiin UZZ ja jatkettiin ZAA:sta eteenpäin.

    1968
    Helsinki, Turun ja Porin-, ja Hämeen lääni saavuttivat BZZ / EZZ / IZZ. Kolmansia läänintunnuksia ei nyt otettu käyttöön, vaan aloitettiin järjestelmällinen vanhojen vapautuneiden tunnusten uudelleenkäyttö. Esimerkiksi Helsingissä jaettiin vuoden 1968 puolivälissä AA-tunnuksia.

    1969
    Vaasan lääni saavutti tunnuksen VZZ. Jatkoa seurasi YAA:sta eteenpäin.

    1971
    Mikkelin- ja Keski-Suomen läänissä saavutettiin MZZ / XZZ. Koska toista läänintunnusta ei ollut, jatkettiin vanhojen tunnusten uusiokäytöllä.

    1972
    Kuopion lääni saavutti KZZ:n.

    #141400

    @jym wrote:

    Veljekset kuin kivekset.
    2cv AZL (TU-692) ja sen korvaaja 2cv4 (YJO-29) värjöttelevät pihamaalla. TU-692 on saanut oman maskinsa takaisin.
    -Janne-

    Juurikin tuo peili on ollut jo vuoden hakusessa. Kolmella ruuvilla kiinni. Sellainen saattoi olla pyöreänäkin. En ole vielä päässyt edes kosketusetäisyydelle. Ulkolaisilta sivuilta noita malleja on turha etsiä.

    Mahtaakohan siinä olla myös Marchallin umpiot. Sellaisetkin on kyllä hakusessa.

    Nämä on hyviä kuvia ja valaisevat enemmän todellisuutta kuin hienot prosuurit.

    #141401

    Tuos alus luki näin:” Jaksotus on täysin omaa keksintöä, eikä siis mitenkään virallinen. “
    Ettei pidä luottaa kuin vuoreen….
    Eikä aina edes valokuvien autojen alkuperäisyyteen. 2CV Evolution technigue on ihan hyvä olemas…

    Ainakin Pertsalla

    #141402

    @kontio pertti wrote:

    Tuos alus luki näin:” Jaksotus on täysin omaa keksintöä, eikä siis mitenkään virallinen. “
    Ettei pidä luottaa kuin vuoreen….
    Eikä aina edes valokuvien autojen alkuperäisyyteen. 2CV Evolution technigue on ihan hyvä olemas…

    Ainakin Pertsalla

    Tuo rekisteri-info on amatöörivoimin koottu, mutta parempaakaan en ole löytänyt. Sillä pystyy aika hyvin hahmottamaan kuitenkin.

    Tää 2CV on siitä mielenkiintoinen ja haastava, kun samana vuonna voi kuljin olla koottu monen eri vuosikerran osista.

    Mikäli vanha valokuva on otettu mahdollisimman uudesta kulkimesta, niin kertoo se kenties sellaisia asioita jotka restauroiduista kulkimista enää näe. Aika muuttaa rakenteita, eikä kukaan muista miten se alunperin oli.

    Vanhat ranskalaiset varaosakirjat ovat hyviä kartoituksen osalta. Ne eivät vain kerro noita suomalaisia poikkeamia, kuten esimerkiksi rekisterikilpien sijoittelua edessä ja takana. Eikä niistä löydä esimerkiksi niitä edellä mainitsemiani ulkopeilejä, tai roiskeläppiä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.