Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit -68 Dyane-projekti käynnistyi

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123648

    Tuolla Esittäytymiset -osiossa kerroinkin jo alkaneesta Dyane -68 -projektista, joka käynnistyi pari vkoa sitten vaatimattoman 19 vuoden tuumailun jälkeen. Kuvia rojektista voi käydä kauhistelemassa:

    http://sitruuna.unk.fi/gallery/Users/sitikkaporo/

    Kulkimelle on aiemmin annettu nimi “Petunia” ja vuosimalliksi väitetään takaluukun maalauksessa -69, vaikka runkonumero todistaa rekisteröintivuodeksi -68. Jos joku tietää tämän kulkimen aikaisemmista vaiheista (v. 1986 ja siitä taaksepäin) niin olisin otettu kaikista tiedonmurusista..

    Lähtökohta on melko hyväkuntoinen, mittarissa on alle 90000 km, joka voi jopa sisältää kaikki kuljetut kilometrit. Kuljin on ollut omistuksessani 20 vuotta, ja sitä ennen useita vuosia vain kesäisin ajossa (perimätiedon mukaan). Joka tapauksessa Tiina on alle kaksi mittarinkierrosta ajettu. Runko on kohtalaisen hyväkuntoinen, pari pientä reikää ja wanhoja räkäpaikkoja täytyy siistiä. Etuakselin altakin tuntuisi olevan hyvä. Korin etukolmiokotelon alla rungossa pintaruostetta, täytyy tutkia tarkemmin..

    Korissa on tekemistä hieman, etukolmiopalkissa pari reikää. Takalokasuojien alta löytyi ylhäältä hieman hitsattavaa, samoin oikealta c-pilarin luota. Mutta ei pahoja. Kori on ollut alunperin siniharmaa, sittemmin joku ruiskuttanut vihreän värin ulkopuolelle, sisältä pensselöiden leviteltynä. Sisustan “tekstiilit” lienevät omaa tuotantoa myös. Penkinpäälliset ovat hyvät, mutteivät kai alkuperäiset..

    Kone (425 cc/21 hp) pyöri käsin vuosikausien seisonnan jälkeenkin. Isäukko aikoinaan laitteli tulpanrei’istä öljyä sisään ja pyöritteli konetta säännöllisesti. Kaasutin tuntuu kätöseen väljähköltä. Laturi on japanialais-alkuperää. Sähköt on ilmeisesti vaihdettu 6-volttisista 12-volttisiin, rintapellissä alkuperäinen säädin tallella. Vaihdelååda tuntui siltä ettei siellä olisi juurikaan klappia, totesi purkutoweri.

    Ensivaiheen tavoitteena on tehdä runko jarruineen mahd. hyvään jamaan, samoin kone. Korin hitsausta tehdään myös, maalaus riippuu aikatauluista (ja yllättäen lompakon ohuusasteesta). Sähköt ja sisustus jäävät odottamaan aikaa myöhempää. Tavoitteena ottaa sawut koneesta keväällä, ja toivottavasti wappuajelulle päästään rekisteröidyllä ja hyväkuntoisella kaunottarella.

    Kommentteja kehiin…

    #141654

    Kaasuttimen pääakseliin tulee klappia n. 100 tkm, eli jos sitä on vähän niin sillä on varmaankin ajettu tuo 90 tkm, mutta jos siinä on klappia paljon niin menee yli 100 tkm..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141655

    Onko tuo kaasutin sellainen johon voisi teettää akselin helat tms?

    http://sitruuna.unk.fi/gallery/Users/sitikkaporo/kaasutin.JPG.html

    #141656

    @sitikkaporo wrote:

    Onko tuo kaasutin sellainen johon voisi teettää akselin helat tms?

    Eiköhän osaava koneistaja tee ne mihin tahansa kaasuttimeen..? Joihinkin kaasuttimiin saa edelleenkin uutta akselia, Sitroselta kuulin jotain löytyvän. Taisipa sieltä löytyä jopa käyttämättön 18-kaakkisen kaasarikin…

    Melkein käy kateeksi tuon kuntoluokan Dyane. Menneen kesän hitsaussessio kirkkaana mielessä… Tuosta on varmasti ilo laitella taas kulkupeliä kuntoon.

    #141657

    En ole luonnossa nähnyt yhtään tuollaista sinistä vanhustiinaa(punaisia, valkoisia ja ruskeita sitäkin enemmän..) ja pelkästään se väri puhuu sen 68 vuosimallin puolesta. Mutta kyllä on runkokin helmen näköinen! 🙂 Veikkaan, että kaikki akseleiden kartiolaakeritkin menee pelkällä pesulla ja rasvauksella vielä ajoon. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141658

    Nyt kun tänne on lisätty uusi osio “2CV-projektit” niin voisikos joku moderaattoreista siirtää tämän rojekti-threadin oikhiaan osioon? Nöyrimmät kiitokset etukätöseen..

    #141659

    No, mitäs tälle nykyään kuuluu?

    #141660

    Kiitos kysymästä, edistyy h i t a a s t i 😳

    Rungon kimpussa tässä vaiheessa, vaihtoon menee rungon “etulattiapelti” etuakselista taaksepäin n. 80 cm. Etuaksilan kiinnityskohdassa, rungon sivussa olevista raudoista (joista akselin kiinnituspultit menevät läpi) apukuskinpuoleinen on melko hapan, eli sellaisen voisin jostain huolia paremman. Kellään sopivasti purettu/purkukuntoinen runko josta voisi ko. osan luovuttaa jatkokäyttöön?

    Rungon takasarvissa pari kohtaa korjattava myös. Rungon (ja akseliston osat kaikkineen) ajattelin ajaa kirkkaalle pellille, happokäsitellä ja maalata kunnon maaleilla. Vieläkö Inertaa saa jostain? Tai onko muita hyviä ehdotuksia pohjamaaliksi??

    Onneksi ei tullut alussa luvattua, minkä vuoden wapuksi kuljin valmistuu.. 🙄 Mutta kyllä kateellisena seurailen niitä vähiä sätkiä jotka jo Lahdessa liikkeellä ovatten.. 😥

    #141661

    Mitäs tänään?

    #141662

    Jahas.. päivitetäänpä tätä vähäsen. Karu totuus on se, että rojekti on ollut “muiden kiireiden” takia täysin jäissä. Nyt on kerätty hieman intoa ja olisi tarkoitus jatkaa rungon parissa. Tarve olisi apukuskin puoleiselle taka-aisalle. Olen kuullut villejä huhuja, että näitä saisi kotimaisina “vanha-pois-uusi-tilalle-migillä-kiinni” -valmisteina, onko kellään tietoa tällaisesta vaihtoehdosta?? Eihän tuo rakettitiedettä ole itsekään tehdä suorasta pellistä mutta valmis osa olisi parempi/nopeampi.

    Samoin edelleen tarvittaisiin rungon sivussa pystyssä olevaa levyä, jonka takaa akselin kiinnityspultit tulevat..

    Kiitos ja anteeksi..

    #141663

    Kokonaisen aisan korvaaminen pitäisi tehdä niin, että rungon joustavuus säilyisi alkuperäisen kaltaisena. Tosin taka-aisojen kohdalla tämä ei ole niin kriittistä. Suora katkaisusauma voi johtaa murtumiseen vierestä.

    Tuollaisista rungon korjauspaloista en tiedä, mutta monissa romurungoissa taka-aisat saattavat olla vielä aivan käyttökelpoisia.

    Jos runko on huono, kannattaa harkita n. tonnin sijoitusta uuteen (esim. Kilta myy niitä jäsenilleen). Tulee todennäköisesti parempi kuin korjaamalla juuri em. syistä. Tiinassa varsinkin keulan peltien istuminen on usein huonoa pientenkin rungon mittavirheiden seurauksena.

    #141664

    Eli kovin paksua plootua uusi aisa ei voi olla? Miten tuon etupään joustamattomuus näkyy sätkässä tai dyanessa? Ensimmäistä kertaa kuulen koko asiasta..

    #141665

    Pikemminkin rungon joustavuus kuin joustamattomuus. Kevytrakenteinen 2CV:n runko elää ajettaessa, mutta hallitusti. Välille tehdyt vahvennukset voivat aiheuttaa ajanmyötä murtuman vahvistetun kohdan viereen. Wanhuksissa, joissa polkimetkin olivat rungossa kiinni, aistii jouston konkreettisesti jalanpohjassaan.

    Etupään peltiosat puolestaan kiinnittyvät runkoon ja mutkalle taipunut runko näkyy heti huonona peltiosien istumisena. 2CV.ssä se näkyy kolmiopelleissä ja Tiinassa konepellin etuosan rakosissa. Toki rakoihin voi olla muitakin syitä kuin runko.

    #141666

    Noniinsa.. rohkenin jatkaa projektia siten, että putsailin akselistot ja tukivarret hiekkapuhallusta ja epoksimaalausta varten. Mutta ennen hiekkapuhallukseen vientiä mietityttää otanko ja jos niin miten/millä akseliputkien päistä pois kartiorullalaakerit (oikea termi?) jotka siis tukivarsia kannattelevat. Laakerit ovat melko hyväkuntoiset, joten oikeaoppinen ja erityisesti laakereita rikkomaton purkutapa olisi kiva tietää. Vai suojaanko laakerit? Puhaltaja lupasi laitella kunnon suojauksia ennen työn aloitusta. Mutta hiekkahan pääsee melko pienistä rakosista ties minne..

    #141667

    Laakerit saa nätisti ehjänänä irti samoin kun rasvatiivisteenkin kun hoksaa konstin..
    Elikkä otetaa iso ruuvitaltta terän leveys noin 12 -13 milliä.. Sitten työnnetään ruuvitaltta rasvatiivisteen ja laakerin väliin..
    Pidetään taltan päästä tukevasti kädellä kiinni ja lyödään vasaralla talttaa akselin suuntaisesti juuri siitä rasvatiivisteen yläpuolelta..
    Toistetaan vuoronperään kolmelta neljältä kantilta.. Huomaa että laakeri liukuu pikkuhiljaa irti,,
    laakerin sovitus tiukkuus ei ole edes tiukka vaan sopiva.. Joten lyönnin voimahaan ei kummonen tarvi olla…
    Huomioon otettavaa on että taltan terä pysyy lyönnin aikana laakerin sisä koolin reunan takana ja suorassa..
    💡
    Näin olen itse toiminut hyvällä tuloksella ottaessani laakereita akseliputkesta irti.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.