Etusivu Foorumit Päävalikko Ostetaan Acadiane tai PAKU

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123684
    LPN

    Pieni suunnitelmien muutos. Haussa siis kesäajoon Paku tai Aca. Pakun kohdalla mitä vanhempi, pienempi ja ryppyisempi, niin sitä parempi.

    Haussa olisi siis mielellään ajokuntoinen peli, suuremmatkin projektit toki huomioidaan. Siististä maksetaan kohtuullinen korvaus.

    Yhteydenotot tässä vaiheessa mieluusti sähköpostilla lauri.puustinen@gmail.com , vinkkejä myytävistä yksilöistä saa laittaa myös tähän ketjuun.

    p.s. pieni ja sievä HY:kin kelvannee.

    #142153
    LPN

    Täytynee yrittää tätäkin projektia hoputtaa kun Xantian käynnistyksen esto alkoi temppuilla oikein kunnolla. Jalkamiehenä siis ollaan. Alkuhätään pitänee hakea sätkä takaisin ruotuun.

    #142154

    Osta pois Acadyane, mutta ethän talviautoksi jokapäiväliikenteeseen. Siihen saat AX tai Bx:n muutamalla stasella ja näin säästät Acan kesän retkille. 😆
    Lasse

    #142155

    Onhan noita Eurooppa väärällään hyviä talviautoaihioita… 🙂

    #142156
    LPN

    Onhan noita varmasti Eurooppa väärällään, mutta kun aikaa ja mielenkiintoa ei oikein ole moista ulkomailta noutaa.

    Ja Acan olisi tarkoitus olla tekniikaltaan yksinkertainen ja luotettava kulkupeli talveksi. Muutamalla satasella saatavat BX/CX/AX:t ongelmineen eivät juurikaan houkuttele, tuossa Xantiassa on aivan tarpeeksi.

    Aca (tai paku) siis edelleen etsinnässä.

    #142157

    Acat on aika kovia lahoamaan ihan keski-euroopan olosuhteissakin johtuen ilmeisesti runsaista koteloinneista ja päällekkäis-saumoista, joten aikamoista ruostesuojausta joutuu kyllä harrastamaan, mikäli suola-ajoa meinaat harrastaa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #142158

    Ruostesuojaukseen kannattaa paneutua, mutta kun sen tekee vaikkapa öljyten on homma kokolailla hallinnassa. Meidän Acassa on kaikki pellit ja luukut vielä alkuperäisiä 22 vuoden jälkeen ja talvellakin on ajettu. Pieniä paikkoja on kyllä vuosien varrella sinne tänne laitettu ja olisi aika nyt peräpeilille jotain tehdä.

    Alunperin siinä oli Tuff-Kote Dinolin 10-vuoden ruostesuojatakuu. Edellinen omistaja sai jo 7 vuoden jälkeen ruostevaurioista korvauksia ja sen jälkeen on suojaukseen käytetty öljyä paremmalla menestyksellä.

    Viimeisin ruostereiän kosmeettinen hätäkorjaus tehtiin takavalojen viereen kuumaliimalla ja galvanoidun pellin palalla. Näyttää ihan hitsatulta ylimaalauksen jälkeen 😈

    #142159

    @Isoo-Jukka wrote:

    Viimeisin ruostereiän kosmeettinen hätäkorjaus tehtiin takavalojen viereen kuumaliimalla ja galvanoidun pellin palalla. Näyttää ihan hitsatulta ylimaalauksen jälkeen 😈

    Saitko lämpövetelynkin aikaan? 😈 Sori, en voinut vastustaa kiusausta…

    #142160

    Ei vedelly; oli sen verran snadi. Nimenomaan pursotetun liiman sauma muistuttaa mig-hitsattua palkoa 😉

    Jukka

    #142161
    LPN

    @Isoo-Jukka wrote:

    Pieniä paikkoja on kyllä vuosien varrella sinne tänne laitettu ja olisi aika nyt peräpeilille jotain tehdä.

    Myyt mulle sen Acan, niin ei tartte alkaa paikkailemaan. 😉

    Omien kokemusten pohjalta perinteinen terva on hyvä ase ruostetta vastaan. Tuo mukanaan myös miellyttävän kotoisan tuoksun.

    #142162

    Tätä suosittelen kokeilemaan ihan kotosalla: Tervaa peltiin ja oikein paksua öljyä peltiin, molemmat haudaten maahan nyt vielä kun maa ei ole jäässä. Sitten aina suojakelillä lorauttaa suolavettä siihen ohueeseen maakerrokseen , joka peltien päällä lepää. Vaihtoehtoisesti ulos-lämpöiseen-ulos-lämpöiseen vaihtelua säännöllisesti molemmille pelleille. Ja vähän suolavettä aina välissä. Haluaisin todella nähdä testitulokset jo ensi keväänä. Tekisin ite, mutta terva, öljy, pelti ja kunnon lämpötilaerot puuttuu näiltä meikäläisen nykyisiltä leveysasteilta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #142163
    LPN

    Onko jotain tietoa/arvauksia lopputulemasta?

    Voisihan tuota koittaa. Tosin en tiedä onko lämpötilaerot Hyvinkään korkeudella riittävät. Muut tarvittavat elementit löytyvät kyllä, vielä kun houkuttelee osaaikaisesti eläköityvän isän huolehtimaan suolauksesta.

    #142164

    No sanotaanko näin, että koteloita suojatessa on tärkeää, että kotelosuoja-aine juoksee ja tunkeutuu joka nurkkaan eikä kovetu. Juoksevuuden lisäksi aineella pitää olla hyvät koheesio-ominaisuudet ts. aine “kiipeää” ylöspäin. Koheesion tärkeys näkyy silloin jos ja kun se aurinko sitten taas keväällä alkaa lämmittää auton pintoja, lämpötilan vaikutuksesta neste muuttuu jälleen (hieman jähmettyneestä) ja alkaa nousta jälleen koteloa ylöspäin antaen uutta suojakerrosta. Nimittäin jos peltiä suojaa siten, että päälle lätkäistään ainoastaan kerros ainetta, joka kovettuu siihen alle vuodessa vettä läpäisemättömäksi kalvoksi niin yleensä tehdään vain ruostetta edistäviä toimenpiteitä: Kun ilmastollisesti on runsaat lämpötilavaihtelut (taikka autoa käytetään ja laitetaan joka päivä ees-taas lämpimään ja ulos) niin pelti myös “hikoilee” ja/tai pinnalle tiivistyy vettä. Eli sinne kovettuneen aineen alle kerääntyy vettä keinolla jos toisella ja näin ollen myös kovettuneen aineen aiheuttamalla veden kuivumisen estymisellä korroosio saa ihanteelliset elinolot muhia… Aineen pysyessä juoksevana se hakeutuu kolohin uudestaan ja uudestaa, vaikka pinnan muoto muuttuisikin tai rakenne muutoin eläisi.

    Öljyn/öljyn ja rasvan/öljyn,rasvan,ruostesuojamassan ja liotinaineen-sekoituksen ollessa kyseessä aine hylkii vettä, eikä ainoastaan estä veden pääsyä pellille…

    Näistä ruostesuojauksista on väännetty (täälläkin) kättä iät ja ajat, eikä asialle näytä olevan mullistavaa yhtä ja tiettyä ratkaisua. Viime vai toissavuotinen TM-ruostesuojatesti kuitenkin opasti myös näistä hyvän ruostesuoja-aineen ominaisuuksista mainiten juuri nuo juoksevuudet ja koheesiot..jne…

    Oma kantani on syntynyt kokemusteni kautta: Yhtäkään öljyllä tai vastaavalla coctaililla käsiteltyä 2cv:tä en ole nähnyt lahoavan räjähdysmäisesti Suomen olosuhteissa. Mutta taasen purkista valmiina saatavilla ruostesuojamassoilla ja muilla poppakonsteilla pilattuja raatoja olen nähnyt liian monta ja yhden olen paljain käsin palastellutkin. Mikään ekotuote tuo öljy ei ole, mutta eihän sitä ole autot yleensäkään. Toiseksi puolustuksekseni jaksan sanoa, että oman kulkimeni ympäristökatastrooffi öljytipat tippuivat tallin lattialle ensimmäisen viikon aikana ja sen jälkeen niitä ei ole näkynyt.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #142165
    LPN

    Hieman päivitystä alkuperäiseen ilmoitukseen.

    Ruostumistestiä en ole ehtinyt vielä aloittaa. Luulen vain, että talven kokeilulla ei juurikaan mitään selvää saa aikaan. Ja noista TM:n testeistä en viitsi sanoa mitään.

    #142166

    En oo itekään mikään TM-fani, varsinkin autotestit on mitä sattuu. Mutta tuon ruostesuojatestin silloin luin ja testitapa ja tulokset vaikutti ihan päteviltä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.