Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Wanhus-Dyanen jarruosat – saako enää mistään?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123866

    Wanhus-Tiinan remontti (lue: purku) etenee hitaasti, mutta nyt pitäisi tehdä päätöksiä jarruosien suhteen. Tuohon on laitettu jossain vaiheessa 9-millisillä junttureilla olevat putket, jotka on teetetty ihan normaali (ei-citroen)-päillä. Eli oikean paksuiset putket ja juntturit, mutta lyhyet putkenpäät. Pääsylinteri on kaverin mukaan “yhtä puuta”, mahdollisesti myös pyöräsylinterit. Onko ihan toiveunta saada kaikki jarruosat alkuperäisinä? Nämäthän eivät ole samaa mitä 2cv-vanhuksissa.

    Helpompi vaihtoehto olisi tehdä nelkun/kutosen jarrut, mutta jos joskus nälkä kasvaa syödessä eli alkaa himoittamaan museorekisteröinti, niin sitten harmittaa jos on uudempaa tavaraa alla.. Mitä mieltä kolleekio on?

    #143740

    Sitroselta saa myös tuohon kuuluvia 9mm junttureilla olevia osia, ja putkiakin pitäisi heiltä löytymän…

    Tai on ainakin saanut.

    #143741

    Museorekisteröintiä ajatellen jarruosilla ei ole “näkymättöminä” mitään merkitystä. Lisäksi esim. levyjarrujen käyttökin käsittääkseni sallitaan “turvallisuutta edistävänä toimenpiteenä” samaan tapaan kuin turvavöiden asennus museoautoon.

    Tietysti itsellä on mukavampi fiilis, kun kaikki osat ovat juuri alkkuperäistä vuosikertaa.

    Mulla on joitakin ns. välikausimallin pyöränsylintereitä uusina, mutta kauan varastoituina osina. Lähetä viestiä, jos haluat, että katson mitä löytyy (fin2cv -ät- saunalahti .fi)

    #143742

    -69-70 nelkuissa oli samat putket ja juntturit. Myöskin vanhoissa mehareissa on ollut samat putket, joten jos Cassiksen pojilla löytyisi uustuontantona?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143743

    Kiitokset kommenteista, laitoin Isoo-Jukalle meiliä..

    #143744

    Jos noita putkia ei mistään löydy, niin minulla on työkalut niiden tekemiseen.

    Masa

    #143745

    Masa – löytyykö sinulta myös 9 mm junttureita?

    Näyttäisi että pyöräsylintereitä löytyy, putket on kysymysmerkki (+ne letkunpätkät taka-akselin luona) eikä pääsylinterikään ole ihan Motonetin hyllytavaraa 🙁

    #143746

    No eikö Sitrosella sitten ole tavaraa??
    http://www.sitronen.fi/hinnasto2.htm
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #143747

    Hei Sitikkaporo ja muutkin harrastelijat

    Alkää nyt hyvät kampaarit tehkö asiasta liiaan vaikeaa…

    sillä 9 millin kierteeellä olevia pyörän jarrusylintereitä syntyy kun ottaa 8 mm kierteellä olevan sylinterin ja vääntää siihen 9mm tapilla uuden kierteen.ja sillä siisti..

    Näin ainakin Torniossa pajassa tehdään ja hinta 12 euroa kipale + pk

    Montako tarvit – pannaan postin poijat hommiin !!

    CitroMarc – Pohjan Torniosta 😯

    #143748

    No onko tosiaan näin että mahtollisessa museokatsastuksessa ei hylkyä aiheuta poikkeavat jarruosat? Eroavatko 8- ja 9 mm junttureilla olevat pyöräsylinterit tahi pääsylinteri ulkonäöltään niin paljoa että tästä voisi hylky tulla? Takajarruputkethan ovat kyllä täysin erilaisia, nelkun putkisto versus wanhus-tiinan putkisto, ja eron huomaa jos yhtään kulkimen alle kurkistaa.

    #143749


    Wanhus-Dyanen (Dyane 6 vm.68 ) eturumpu (malli Iso), sylinteri 8 millisellä liittimellä (=juntturi?)


    W-Dn kokonaiskonehuonekuva


    W-Dn pääsylinterisysteemi – itse sylinteri ei nelkun sylinteristä eroa… muuten kuin, että liittimet on noin 9 milliset


    Huono kuva laatikon päältä, mutta jotain näkyy.

    En tiedä onko näistä hyötyä, mutta esillä on. Jos asiavirheitä, niin joku korjannee.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #143750

    Jos liitin kierre on M9 on myös itse putki hiukan paksumpi kuin jos on M8 kierre….
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #143751

    Jarruosia saa parannella museoautoihin. Näin olen lukenut. Asia on helppo tarkistaa soittamalla jollekin museoajoneuvotarkastajalle.

    #143752

    Väärinkäsitysten välttämiseksi mainitsen vielä, että Levyjarrullisessa on kooltaan pienemmät takajarrusylinterit. Eli CitroMarcin kikka kolmonen pätee , jos kyseessä on samankokoinen sylinteri. Jos näitä erikokoisia miksaa ristiin välittämättä etujarruista, voi aikaan saada ns. käsijarrukäännösefektin.

    Nm. Paremman puutteessa kokeiltu ei aina ole paras.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143753

    Sylintereitä ja niitä takaletkuja näyttää ainakin Sitrosen luettelossa olevan. Onko sitten varastossa?
    Noita 9mm kierteellä olevia 4,5mm putkia on ollut sätkissä n. vuodesta -64 vuoteen -70. Sen jälkeen tulivat 3,5mm putket varustettuna 8mm kierteellä.
    4,5mm putkea ei ole kovin yleisesti saatavilla, mutta sen voi korvata 3/16 putkella, joka on vain n. 0,25mm paksumpaa ja saatavilla joka tarvikeliikkeestä. 9mm liittimiä taas on käytetty myös ID/DS sitikoissa, joissa niitä onkin vähän runsaammin kuin sätkässä. Varmasti jonkun nurkissa muutama ylimääräinenkin. Voipa niitä minultakin löytyä jos vähän varastoja pengon.

    Masa

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.