Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Visa koneen sytytyksen korvaaminen 123ignitionilla

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 67)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123903
    #144065

    Mahtavaa, jotain tuollaista kittiä olenkin 123:n valmistajalle aiemmin ehdottanut. Pääsee Visan omasta elektroniikasta halutessaan eroon. Mikään ei estäne käyttämästä jopa kärkiä (hätätapauksessa).

    Jos joku tuollaisia adaptereja tekisi, olisin kiinnostunut muutaman kappaleen hankinnasta. Ja saahan niitä ulkomailta jo ostettuakin.

    #144066

    Itse painiskelen asian kanssa parhaillaan ja jaksankin nyt kyseenalaistaa tuon 123 sytytyskäyrän soveltuvuuden visaan? Eli Visan ja sätkän sytytyskäyräthän eivät ole samanlaiset, kuten jo Erkki Rajala totesi omassa konversiossaan taannoin. Paljonko tuosta Uni mallista saa sitä käyrää poikkeutettua verrattuna sätkän käyrään? Tuossa systeemissähän ei nyt ole minkäänlaista keskipakosäätöä, joten sen 123 käyrän on osuttava aika nappiin toimiakseen hyvin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144067

    Asiahan on suht tuore vielä mutta uskon että sopiva ennakkokäyrä löytyy Unin dipeillä. Keskipakosäätöähän ei tarvita koska 123:ssa itsessään on tarvittava säätö- ihan perusmallissakin heivataan keskipakosäätö pois. Kannattaa varmaan kirjautua tuolle foorumille tai laittaa Aryanille suoraan sähköpostia. Monelle olen myynyt ihan perusmallin 123:sta Visa koneisiin viritettäväksi ja jopa jotkut on asentaneet sen joihinkin vanhan ajan moottoripyöriin..
    Tässä linkki Jukan tekemään hyvään asennusohjeeseen perus-sätkälle http://www.automeca.fi/123%20Ignition%202CV.html

    #144068

    @sitikkapuoskari wrote:

    jopa jotkut on asentaneet sen joihinkin vanhan ajan moottoripyöriin..

    Ettei vaan olisi ollut itäisiä ihmeitä mihin näitä viritelty on..? Joskus sillä saralla jollekin muistelen vihjanneeni notta teiltäpäin tällaisia palikoita saatavilla olisi…

    #144069

    @Jasu wrote:

    @sitikkapuoskari wrote:

    jopa jotkut on asentaneet sen joihinkin vanhan ajan moottoripyöriin..

    Ettei vaan olisi ollut itäisiä ihmeitä mihin näitä viritelty on..? Joskus sillä saralla jollekin muistelen vihjanneeni notta teiltäpäin tällaisia palikoita saatavilla olisi…

    Taisipa ollakin 8)

    #144070

    UNIn lisäksi 123:sta on EVO-malli, jossa on valmiina valittavissa 2 erilaista VISA 652 cc käyrää. Itselläni on tuo malli ja toinen käyristä käytössä 652 cc:ksi poratussa kutoskoneessa.

    http://www.123ignition.nl/id/30.html

    123EVO mode switch settings
    mode adv/rpm**) curve-type
    0 20°/3100 only for calibration,
    temp. sensor inactive
    1 20°/3100 tuning with regular fuel
    2 22°/3100 tuning with regular fuel
    3 24°/3100 tuning with regular fuel
    4 26°/3100 tuning with regular fuel
    5 28°/3100 tuning with regular fuel
    6 14°/3600 curve ‘A’ for 375cc, A53 & M4
    7 20°/3000 curve ‘B’ for A79/0 engine
    8 25°/3000 curve ‘C’ for A79/1, M28 & M28/1
    9 23°/5000 VA1-curve for V06/630 (VISA/LNA)
    A 20,5°/5200 VA4-curve for V06/644 (VISA/LNA)
    B 24°/3100 tuning with E85 / LPG *)
    C 26°/3100 tuning with E85 / LPG *)
    D 28°/3100 tuning with E85 / LPG *)
    E 30°/3100 tuning with E85 / LPG *)
    F 32°/3100 tuning with E85 / LPG *)
    **) excl. max 12° vacuum advance
    Static timing:
    8° for M28 & M28/1,
    10° for VISA engines
    12° for A53, M4, A79/0, A79/1

    #144071

    No perskutarallaa! Tuotahan voisin jo harkita 8) ei tarvitsisi tehdä kuin se adapteri.

    Kumpaa käyrää Jukka käytät? Mikä nokka-akseli koneessa?

    Onko tuo evo muuten ruskealle vai mustalle puolalle?

    http://www.123ignition.se/downloads/visa/visapiefjeII-Pages/Image3.html
    Tuossa kuvassa: mikä anturi tuohon pakosarjaan on laitettu? Entäpä pieni letku kaasarin kumituubissa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144072

    Evoon käy muistaakseni molemmat puolat, itselläni ruskea käytössä. Nuo kirjaimet VA1 ja VA4 viittaavat Visan orig. syttybokseihin.

    Käytössä oleva käyrä pitää tsekata “kirjanpidosta”. Ajelin niillä erilaisilla talla pohjassa Vaasan moottoritietä edestakaisin kilinöitä kuunnelleen ja huippunopeutta tarkkaillen ja päädyin sitten johonkin. Erot olivat pieniä, mutta havaittavia. Koneenihan ei ole Visa kuin männiltään. Nokka-akselikin jyrkempi viriosa.

    Se käyrän vaihtaminen on sinänsä yksinkertaista, mutta edellyttää ropellin irroittamista ja pienen ruuvimeisselin käyttöä kyykyssä puolisokeana. Käyttöliittymä voisi olla käyttäjäystävällisempi.

    Jos joku teettää noita osia, lähden kimppaan kustannuksia jakamaan. Itselläni ei oikein ole passeleita kontakteja.

    #144073

    Olen tekemässä tuota V06/630 konetta ja käsittääkseni se on nokka-akseliltaan ja sytytykseltään enemmän vääntökone kuin tuo toinen malli. Kerkisin vasta eilen viemään ne nokka-akselit koneistettavaksi ja luonnollisesti se visan nokkakin on siellä nyt työn alla hetken aikaa. Tämän jälkeen pääsen hahmottelemaan adapteria hieman paremmin.

    Veikkaan, että sinulla Jukka on se visa v06/644 käyrä käytössä, kun on kerta virinokkakin…Jännityksellä jään odottamaan tulosta 😉 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144074

    @Akaile wrote:

    Tuossa kuvassa: mikä anturi tuohon pakosarjaan on laitettu?

    Lambda. Lämmitettävä yksilö. Olisin kauemmaksi laittanut, väittävät toimivan luotettavammin kun etäisyys on about 70cm pakoventtiilistä (sinne missä liekki kurkkaa)… Tiedä sitten tuotakaan…
    @Akaile wrote:

    Entäpä pieni letku kaasarin kumituubissa?

    Visassa näitä letkuja riittää. Pitäisi olla kaksi, jos Solex kaasarina on. Toinen säätää läppää joka päättää ottaako kone ilmaa suoraan ulkoa vai pakosarjan vierestä ja toinen on kohokammiolta tuleva “hukkaputki” joka mahdollisen ylivuotobensan tällää kaasarille.

    Miten lie sitten menikään Weberin kanssa, nyt ei muista sitä. Weber näyttää olevan kuvan kulkimessa paikallaan…

    #144075

    Mikäs tämän lambdan tarkoitus tässä nyt sitten on?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144076

    Kertoa kuskille minkälaisia seoksia pakoputkeen tulee. Ei kai sen kummempaa…

    Kuuluu sarjaan: Tieto lisää tuskaa

    Tällai on Tinskussakin tällä hetkellä, pelkästään LED-patsaaseen tulee Lambdasta tieto, ei ruisku välitä pakokaasuista tuon taivaallista. Vielä…

    #144077

    Olen nähnyt jotain katalysaattorisysteemiä myytävän juuroopassa ja muistelen, että siinä oli myös lambda-mittaus? olisiko siitä kyse myös tässä?

    Ja linkkikin löytyi: http://www.franzose.de/DE/News/PaName-Geregelter-Kat-fuer-den-2CV/

    edit: linkki

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144078

    @Akaile wrote:

    Olen nähnyt jotain katalysaattorisysteemiä myytävän juuroopassa ja muistelen, että siinä oli myös lambda-mittaus? olisiko siitä kyse tässä?

    Ennemmin uskoisin että kyseessä on vain pakokaasun jäännöshapen kyttääminen liittyen syttykäyrän hakemiseen ja 123:sen testaamiseen. Seossäätö vaatisi jonkinlaisen sähköisen säätömysteerion kaasarille, joka ei ole ollenkaan helppo toteuttaa. Josko siis ovat vain testanneet syttyä ja väijyneet sen vaikutusta palamistulokseen..?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 67)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.