Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Varoitus 664-koneista

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123950

    Haluan varoittaa loppupään kutosista eli A06/664 koneista: Laatu on selvästi heikompaa kuin vanhemmissa kutoskoneissa. Yhdestä kajahti nokka-akselin ratas löysien niittien takia ja nyt jälleen kotitallissa auki eräs toinen tapaus. Päällepäin erittäin hyvä ja nättiääninen kone vm-86 muistaakseni. No avaus kertoi kuitenkin enemmän. Nokka-akseli huono, eka nokka pahiten kulahtanut. Kampiakselin etulaakeri pyörinyt pesäsässään melkein 360 astetta ja jopa takalaakeri puolen kierrosta! Venttiilikoneistossa istukkapinnoissa ja muuallakin pahoja syöpymiä. (Paljastui vasta huolellisen puhdistuksen jälkeen) Koneen pellit eli ne surullisen kuuluisat pahvimuovit käsin purettavissa, aivan haperoa tavaraa öljyn,suolan ja ajan hampaan jälkeen. Kilometrejä alle satatuhatta. Männät (7.9:1) ja pytyt menee vielä.

    Eli jos omistat ko. mallisen koneen, joka on tarvitsemassa jonkin asteista suurempaa huoltoa, niin älä epäröi avata ja tarkistaa koko pakettia. Muutokset laadussa kuuluu jopa saman sarjan vaihteistoissa, ykkönen ja kakkonen ovat huomattavasti äänekkäämmät kuin vanhemmissa.

    Toki kaikissa sarjoissa on niitä huonojakin yksilöitä, mutta tämä oli nyt neljäs saman tyyppisarjan kone kolmen vuoden sisällä, jossa jotain suurempaa ongelmaa. Öljynvaihdoilla ja venttiilinsäädöllä on kuitenkin se suurin merkitys koneen kunnolle 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144448

    Pikkuisen otan takaisin kun muisti pätkii! eli meni koneet ja kulkimet sekaisin ..Edellisen viestin koneella ajettu yli 100 000km, 200 jo lähempänä. Mutta onhan niillä kutosilla päästelty ennenkin 300tkm-600tkm samalla alakerralla 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144449

    No onko kokemuksia kutosen koneesta A06/635,, jota ei avattu eli tehtaan läljiltä käytössä ja toimii moitteetta… Tällainen alle 150 tuhatta kilometriä ajettu äänetön kone???

    ❓ 💡 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144450

    Kyllähän mäntiä ja pyttyjä menee tuolla kilometrimäärällä jo vaihtoon, mutta vastaus on, että kyllä on jos puhutaan alakerrasta. 350 000km meni yhdellä ennenkuin rupesi kampi koliseen, en muista miten nokan kävi, mutta se voi olla vieläkin ajossa. Siskon sätkässä on toinen a06/635 kone jossa on aikalailla 300 000km lasissa ja still keeps on going. Nämä molemmat koneet olleet perheessä aivan uudesta lähtien, joten kilometrit ja historia on tiedossa.

    Huomionarvoinen seikka tuossa em. 664 koneessa oli se että molemmat kammen laakerit pyörineet pesissään, tämä johtuu käsittääkseni kammen kieroudesta? Ja se voi olla ikävä tosiasia, että koska 664 koneessa on ns. kierrosnokka korkeammalla nostolla, niin niillä nokilla ei ajeta yhtä pitkään ilman nokan murtumista…

    Muistaakseni Iso-Jukka kertoi aikoinaan kuulleensa 600 000km ajetusta kutoskoneesta?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144451

    No eihän se 150 tuhatta ole kutosen pytyille eikä männille vielä paha matka?? Ainakaan koneen käynnistä,, öljyn kulutuksesta eikä savutuksesta päätellen.. Ja pakokaasu mittaus tulostakin katsastuksessa sanoivat erinomaiseksi… 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144452

    150 menee helposti, mutta sen jälkeen alkaa monesti öljynkulutus kasvamaan, 200tkm on jo aika kova samoille männille rengastamatta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144453

    Sitä luokkaa se vissiin on se matka,, muisti kuva on saman suuruisesta matkasta toisella koneella.. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144454

    Kahden kuukauden sisällä toinen 664 kone, josta sai nokka-akselin heittoa naputella pois, tällä kertaa oma kone! 😯 Nimittäin, koska tiinani tyhjäkäynti on ollut hieman hörsköttävä ja bensaakin menee ruhtinaalisesti, niin aloin muistelemaan, että olikos siinä koneessa kahden viivan ihme sytytystä säätäessä. Eilen sitten aamulla otin strobon käteen ja ei muuta kuin keulaa purkamaan 😥 2-3 hampaan heitto viivoilla. Kärkien pyörijällä tämä tarkoittaa n. 0.10 mm heittoa. Tämän ongelman korjattua sai todeta, että sytytysajankohta muuttuu merkittävästi. Tyhjäkäynti parani ja taas mennään 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144455

    Nyt sain otettua oikein havainnollistavan kuvan mitä tapahtuu jos kampiakseli on kiero. Äänenä ilmenee koneessa siten, että se on vaihteleva tak tak tak tak kierrosten mukaan. Eli voi olla tyhjäkäynnillä ihan normaalin kuuloinen, mutta sitten kun kaasuttaa ja antaa kierrosten tasaantua, niin tasaantumisvaiheessa voi kuulua naputuksia. Tällaisen kulumisen voi myös aiheuttaa itse laakerin väljä reikä. Huomattakoon, että tuollainen laakerin kuluminen syö myös lohkon pintaa, jolloin lohkostakin tulee entinen… Lähes 270 asteen kuluma kas tässä:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.