Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Dyanen elvyttäminen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123989

    Näinhän siinä kävi, että projekti saapui pihaan ja minusta (ja isäukosta) tuli nyt virallisesti rättäristejä. Projekti on vuoden 1972 Dyane, ja se pitäisi nyt saattaa katsastuskuntoon. Ajatus oli, että täksi kesäksi hoidetaan välttämättömät remontit jotta auto saadaan ajoon ja talven aikana aletaan sitten suurempiin peltitöihin ja urakoihin. Dyane oli ennen hankintaa seissyt vajaan 10 vuotta ladossa jonne se ehjänä oli ajettu. Aika (ja vandaalit) kuitenkin tekevät tehtävänsä ja jonkin verran on nyt hommia ennen kuin Dyane taas saavuttaa ajovalmiuden. Tässäpä linkki jonka takana muutama kuva, joista selvinnee minkälaisesta urakasta on kyse: http://www.parkkis.net/gelupa/dyane/.

    Varaosillekin on siis tarvetta. Tässä hieman listaa osista, joita mielellään saa tarjota (ja toivottavasti edullisesti, budjetin ollessa hieman rajallinen):

    2x etu-umpio
    1x sivupeili (vasen)
    1x pyyhkijän varsi ja sulka
    1x oven lukon vastakappale (se muovinen kekkula b-pilarissa)

    Nämä olis ne ihan välttämättömät, että auto saadaan katsastettua. Sitten on osia, jotka ei ole katsastuksen kannalta välttämättömiä, mutta jotka jossain vaiheessa joutuu kuitenkin hommaamaan. Näitäkin saa siis tarjota, jos jollain on ylimääräisenä nurkissa pyörimässä:

    Etupenkki
    Koristekapselit
    Sisävalon kupu

    Lisäksi olisin erittäin kiitollinen kaikista Dyanen elvyttämiseen liittyvistä vinkeistä. Esimerkiksi miten moottorin suhteen pitäisi toimia? Öljyt toki vaihdetaan, mutta onko muita vinkkejä/suositeltavia toimenpiteitä ennenkuin yritetään käynnistystä? Entäpä jarrut, niiden osalta varmaan tulee paljonkin uusittavaa (ainakin putket)? Kannattaako jarruosia mistään käytettynä etsiä, vai suoraan uutta osaa? Entä mistähän moisia saisi mahdollisimman edullisesti. Sitrosella näyttäisi osia olevan hyvinkin tarjolla 2CV:hen, käykö Dyaneen samat osat?

    Kaikenlaiset huomiot ja ideat katsastuksen suhteen ja muutenkin ovat siis tervetulleita. Täytynee ensi tilassa liittyä killankin jäseneksi. Hienoa, että tällainenkin foorumi on olemassa ja että sen käyttö on sallittu muillekin kuin killan jäsenille. Täältä saa hyviä vinkkejä ja ajatuksia ennenkuin tulee hankkineeksi lopulta sen ihka oman rättärin. Ei muuta tällä kertaa ja kiitos, jään innolla odottamaan vastauksia! 🙂

    #144712

    Hieno vaunu ja vielä loistavampi rekisteritunnus: pidä siitä kiinni!

    Vanhat öljyt ensin ulos, venttiilikopat samalla auki. Vaihda uudet tiivisteet ja sopiva kiristys. Koneeseen uudet öljyt sisään ja sitten pyörittelyä hartaasti kammen kanssa: näin tunnet ottaako joku vastaan.

    Jarrunesteet uusiksi, jarrut kannattaa ottaa auki ja suosiolla uutta kenkää paikoilleen. Työsylinterit voivat olla jumissa; huolellinen puhdistus ja kumien ehjyyden tarkistus, tarvittaessa uudet sylinterit. Rummut puhtaaksi ja takaisin nippuun ja säätöä.

    Kymmenen vuotta seisoneeseen vaunuun kannattaa myös vakavasti harkita uutta rengassarjaa: vanha on vanha. Myös muita kumiosia voi mennä uusiksi (laturin hihna, vetarin haitarikumit), tarkista samalla propellin kunto ja tarkista sytytysosien (kärjet, konkka) toimivuus. Tulpat vaihtoon!

    Bensapumpun kalvo voi olla kuollut, tarvittaessa vaihtoon. Bensatankista tulee varmasti kaikkea rottaa pienempää, joten varustebensansuodatin on fiksu idea: asennus ENNEN pumppua, jollei jo ole valmiiksi asennettu.

    Rasvaprässin kanssa kierrät tietysti olkatapit ja vetarit, nipat löytyvät helposti.

    Tässä alkupuuhastelua, muut saa jatkaa …

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #144713

    Siistiltähän tuo näyttää, varsin vähän näin kuvista päätellen olisi tuota kaikkien rakastamaa peltihommaa edessä.

    Jarruosat on samat 2cv:ssä ja Dyanessa, eivätkä edes paljoa maksa. Jarruputket ovat sitten samaa kamaa kuin isommissakin Sitikoissa, eli ilmeisen tuttua tavaraa ne. Ja ihan vinkkinä, ne etulokasuojat kannattaa irroittaa jarruremontin ajaksi, ei ne ole kovin tiukassa kiinni. Onnistuu toki lokasuojat paikallaankin, mutta ahdasta on. Ai mistäkö tiedän..? 😳

    Valoja on satunnaisen huonosti tarjolla, välillä kylläkin. Itselläni saattaisi olla tiedossa kohtuukuntoinen pari, pohjineen, mutta tämä tarkistaa vielä pitää ennenkuin luvata uskaltaa…

    Lukon vastakappale on sitten enempi haaste, se muovinen malli on helposti rikkoutuva ja saatavuus on kovin kehno. Yritän katsella tässä keväällä kun pääsemme penkomaan erään pitkäaikaisen harrastajan jäämistöä, josko sieltä vastaan tulisi. Epäilen tosin, sillä hänelläkään käyttö-Tiinassaan ei ollut kuin kuskinovessa ehjä vastakappale, muissa sitten mikä patentti milloinkin…

    Peilejä saa uusiakin, eikä nekään ihan kamalan hintaisia ollut, näin muistelisin.

    Pyyhkijän sulkaa ei tahdo enää saada tuota mittaa, muuten kuin leikkaamalla pitemmästä. Varsia kyllä löytyy, itsellänikin taitaa olla kotonakin tuolla arkun pohjalla pari…

    Sisävalon kupu on sitten taas hyvin särkyvää mallia, sellainen “melkein ehjä” löytyisi itseltäni. Puuttuu vain kynsi jolla se paikallaan pysyy… Katkesi ekana pakkaspäivänä kun hieman siihen hipaisi…

    Kuvissa näkyisi takavalot puuttuvan, mahtaako ne ehjät löytyä..?

    Penkki ja kapselit ovat samoja kuin 2cv:ssäkin, niitä varmaan löytyy monilta harratajiltakin. Hyvä paikka mistä voit löytöjä keväällä tehdä on Iittalan 2cv-markkinat, 17.5.08. Paikalle saapuu monia harrastajia, niin myymään kuin haalimaan lisää tavaraa itselleen. Tai sitten kuten minä, vain tapaamaan tuttuja kahvinjuonnin merkeissä…

    #144714

    Jos kone on seissyt noinkin kauan,, suosittelen kansien avaamista ja venttiilien, kansien, mäntien ja sylintereiden puhdistusta.. Se karsta mikä siellä ollut on luultavasti irronnut joten en suosittele käynnistään ennen putsausta.. ja samalla näkee koneen kunnon muutenkin,, kiertokangien laakerit voi nykiä väljyyden toteamiseksi ynnä muuta..
    😉

    PS: Minulta löytyy käytetyt hyvät Dyanen taka valot hyllystä,, jos kiinnostaa niin ota yhteyttä…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144715

    @Jasu wrote:

    Pyyhkijän sulkaa ei tahdo enää saada tuota mittaa, muuten kuin leikkaamalla pitemmästä.

    Mikäs tuon Tiinan sulan pituus on Sätkän sulkaan verrattuna? Tuon vääränmerkkisen kovakaton (Land Rover Series) sulka näkyisi olevan juuri saman mittainen, kuin Sätkänkin. Näitä ainakin saa, maksavat jokun 3 puntaa kipale + verot ja rahdit.

    #144716

    @2cvkimmo wrote:

    Hieno vaunu ja vielä loistavampi rekisteritunnus: pidä siitä kiinni!

    Jos on rekisterissä, niin ei mitään hätää tuon kilven kanssa. Muussa tapauksessa se on vapaata riistaa.
    Itse olen varannut vanhan kilven itselleni, vaikka peli ei olisikaan vielä katsastuskunnossa.

    #144717

    Ainakin Motonet myy Joensuussa dyaneen käypäistä pyyhkijänsulkaa ja mainitaanpa se jopa pakkauksessakin.

    Pöläreitä olen ostanut Sitroselta (niitä pieniä alkuperäisiä(?))Eivät ole kalliita…

    Eikös siellä Lappeenrannan suunalla ole vielä niitä Mikonsaaren Aarnen jäämistöjä jollakin? Siinä kasassa oli monta Dyanea!
    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=3418

    Renkaita saa edullisesti http://www.rengasonline.com mutta ei taida saada kokoa 125/15 joka voi olla nelkussa liian leveä, tosin Joensuussa on nelkku tiina 135/15 mabor renkailla ja hyvin kulkee.

    Onnea projektille! Ihan siisti tiina sulla!

    -jalppis-

    #144718

    Kiitos kaikille nopeista vastauksista. Sain Dyanen juuri nosturille ja pikaisen tarkastelun perusteella peltihommaa on tiedossa hämmästyttävän vähän. Ainoastaan etulattiassa on selvästi mätää peltiä, muttei sitäkään mahdottomasti. Nuo takavalot jotka tosiaan kuvissa puuttuvat on jo hyllyssä, mutta nuo listaamani osat tulisivat tarpeeseen.. Eli jos jollakulla on niitä osia niin laittakaa vaan rohkeasti yksityisviestiä niin hierotaan kauppaa niistä. Muutenkin kiitos hyvistä vinkeistä.

    #144719

    Hoi!

    Musta Hattuunen puhuu asiaa: toissa iltana olin Lapualla nelkkuSätkän käynnistystalkoissa ja kävi justihin niin notta hetken starttauksen jälkee kone jumittui tuon karstan takia,eikun auki.

    Pertsa
    PS: Kattelen myös kaipaamiasi osia.

    #144720

    Tiinan pyyhkijänsulkia saa Biltemasta, Motonetistä ja Auto-artikkelista (?) ja monesti myös tavallisista muovikaupoista, joissa yleismallin pyyhkimiä myydään…Eräskin myymälä myi sitä tiinan kokoa 1.6e kappale pois…

    Mulla pitäis olla -72 tiinan kahvat ja lukkojen vastakappaleet, kun vain muistaisin että missä…

    Onhan ne peltihommat kivoja: tänään purin puolet etujalkatilasta, kuskin kynnyskotelon ja peräkontin pohjan paljain käsin pois ja vastahan ne siihen laitettiin! Vain 17 vuotta sitten 😀 😉 Huomioinarvoinen juttu oli se, että etujalkatilan rhs-palkki ja rhs apurungot olivat estäneet sen että kori ei ollut lähtenyt painumaan “rungosta läpi”, vaikka pohjapellit olivatkin ruostuneet pois. Runkokin vaatisi jälleen uutta peltiä: Konehuoneen taaempi poikittaispalkki syöpynyt puoliksi pois…

    Ja Gelupan kuvista: Tuohan on kaunotar 🙂 Suorastaan ihmeellistä, että noinkin ehjäpeltisiä vielä löytyy Suomesta. Kilvet on hauskat siitäkin syystä, että -72 on se rajapyykki noille mustille kilville…eli veikkaan rekisteröintipäiväksi alkuvuotta -72.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144721
    LPN

    Suosittelen myös avaamaan koneen ja putsaamaan sen huolella. Samalla kannattanee miettiä tarkkaan millaista öljyä koneessa jatkossa käyttää.

    Remontin yhteydessä huohotinventtiili kannattaa uusia/korjata, niin öljyt pysyvät koneen sisällä.

    #144722

    Noniin.. hieman päivitystä: http://www.parkkis.net/gelupa/dyane. Nyt on tuo kolhittu takalokasuoja irti, samoin etulokasuojat työskentelyn helpottamiseksi. Takajarrurumpuja en auki vielä saanut, koska tarvitsen näemmä 44 mm hylsyn.. mielenkiintoisia kokoja! Eturummut on avattu ja kengät täytyy ainakin edestä uusia. Kuten kuvista saattaa näkyä, toisen puolen kengistä ei ole mitään jäljellä. Myös sisempi vetonivel on toiselta puolelta ruosteessa.. täytyy yrittää putsata ja laittaa uudet vaseliinit, josko siitä vielä käyttökelpoinen tulisi. Niinkuin aluksi arveltiin, projekti vaikuttaa melko simppeliltä. Peltihommaa on tosiaan vain vähän, eikä mitään suurempaa ongelmaa ole vieläkään ilmaantunut.

    Nyt menee 2vko ennenkuin seuraavan kerran pääsee autolle jotain tekemään, mutta sen jälkeen olisi ajatuksena saattaa auto käyntiin ja laittaa jarrut kuntoon (uudet kengät ja sylinterit). Toivon mukaan noita puuttuvia osiakin olisi siihen mennessä jo löytynyt. Josko pääsisi jo koeajolle! Alkuperäinen arvio, että vappuun mennessä auto olisi ajossa, ei vaikuta ollenkaan mahdottomalta.

    #144723

    Huomaathan takajarrurummiussa lukituksen kierteessä, ennenkuin alat vääntämään auki…. 😉

    Onko nelkkutiinoissa alunperin ollut tuollainen kumituubi ilmanputsarilta alaspäin? Näyttää ainakin alkuperäiseltä..:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144724

    Takarummun mutteriin käy nätisti myös tuumakoon 1 3/4 hylsy. Voipi olla helpompi löytää ja halvempi.

    Konetta en menisi avaamaan kansia enempää, jos siinä ei ole mitään vikaa. Uusi öljy sisään, käyttö lämpimäksi, öljynvaihto, taas käyttöä ja öljynvaihto. Tällä tavoin öljyllä pesemällä saa koneen sisuskalut puhdistettua hellävaraisesti.

    Sama öljypesumenetelmä pätee myös vaihdelaatikkoon, eli parit öljynvaihdot muutaman sadan kilometrin välein.

    #144725

    Oven lukon vastakappale saattaa löytyä. Samoin muutama ajovaloumpio mutta en tiedä löytyykö molemmille puolille. Onhan tuossa peltiset umpion pohjat?

    0400 952525

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 43)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.