Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jarrupetaali vajoaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 44)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123996

    Terve!

    Pääsylinterin kumitko siellä ilmoittavat eläkkeen läheisyydestä, kun jarrupetaali tuntuu pikkuhiljaa vajoavan alemmas, kun jarruttaa?

    Jos pumppaa, niin sitten taas pysyy hetken ylhäällä. Kyllähän tuo vielä pysähtyy, eikä tarvitse pumpata paikallaan pysymiseksi.

    Jarrut tuossa Sovissa ovat sellaiset sovelletut. Nesteenä perinteinen jarruneste, vaikka laatikko on levyllinen. Saatan tuon pääsylinterin jossain välissä vaihtaa LHM:lliseksi ja ilmeisesti jarrusylinterien tiivisteet pitää samalla vaihdella (muistanko oikein?).

    #144773

    Eikös se niin mennyt, että jos poljin painuu pikkuhiljaa pohjaan ja missään pyörien läheisyydessä tai muuallakaan kulkimen alla ei lammikkoa näy ja jos vielä pinta nestesäiliössä kohoaa, niin pääsylinterin kumit vuotaa…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #144774

    Olen myös joskus törmännyt samaan ilmiöön vuotavien työsylinterienkin kanssa, mutta se näkyy nopeasti lammikkona. Eikös tuossa jarrupääsylinterin tapauksessa nestettä pitäisi jo kulkeutua ohjaamon puolelle?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144775

    Ei se vielä välttämättä tule jalkatilaan jos se työ sylinterin takatiiviste on vielä ehyt…. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144776

    Heip!

    Mitenkäs tuo temppu tehtiinkään, kun siirrytään perusjarrunesteestä vihreään liemeen? Pääsylinteri lienee parasta (tai on pakko) vaihtaa hoikemmalle litkulle sopivaksi. Kuinkas nuo työsylinterit? Pitääkö vaihdella tiivisteitä tms.? Vaiko peräti koko sylinterit?

    #144777

    Jos vaihdat vihreille nesteille, niin vaihda kaikki. Sillä vältyt ennemmin tai myöhemmin tulevilta ongelmilta. Koko pääsylinteri, etulevyihin ainakin tiivisteet ja taakse koko sylinterit. Takasylinterit ovat vihreissä pienemmät, johtuen siitä että myös tuo vihreille tarkoitettu pääsylinterikin on pienemmällä männänhalkaisijalla.

    #144778

    Tietysti yksi latu fiksata tämä vajoava jarrupetaali on kumien vaihto pääsylinteriin. Motonet näyttää myyvän kumeja huikeaan 3,03€ hintaan.

    Onko paha vaihtaa?

    #144779

    Ei paha homma laisinkaan,, jos on yksipiirinen sylinteri.. Seekerirengas vain irti ja vaihtamaan,, tietenkin sylinterin puhdistus.. Jos on kaksipiirinen,, niin säiliön reiässä pitäisi olla lukitus tappi joka on poistettava jotta sylinteri purkaantuu.. Näin muistelen sen menevän,, korjatkaa jos olen väärässä??

    😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144780

    Biltemassa näin sellaisen miniatyyrihoonausvehkeen. En ostanut kun ei juuri ollut tarvetta, mutta kannattaa harkita, sillä kiiltäväksi hioutunut pinta ei välttämättä pidä paineita.

    #144781

    Heip!

    Kävin kuikuilemassa, mikä mahtaisi olla tämän petaalin vajoamisen oheen ilmestyneen rahinan lähde. Se selvisi aika nopeasti, kun sain edelliseltä omistajalta vähän vinkkiä.

    Vasemman jarrulevyn koneen puoleinen jarrupala oli hävinyt jonnekin. Vain pientä metallipurua oli havaittavissa siinä levyn juurella. 😯

    Mikähän moisen aiheuttaa? Ja voisiko tuo olla syyllinen petaalin vajoamiseenkin? Jos pääsylinterin liike ei riitä, kun yksi työsylinteri pääsee lähes ulos…

    Onko palat paha vaihdella? Mistähän sellaiset saa täällä pääkaupunkiseudulla?

    #144782

    Nyt tarvitset siis uudet palat, tiivisteet luultavasti etujarruihin ja ainakin yhden jarrumännän… Ei mäntä hyvää tykkää kun levyä vasten hinkkaa, lyhenee pehmeämpänä kovin nopeasti…

    Neste pääsee karkuun männän takaa, kun mäntä “loppuu kesken” palan poistuttua välistä. Taitaa tässä olla se syy että petaali vajuu, nestettäkin luultavasti vähenee säiliöstä..?

    Pääkaupunkiseudulla osia saa kivasti Auto-Artikkelista, muistaakseni sijaitsee Tikkurilassa. Kesällä ainakin oli ihan hyllyssä jarrusatulalle tiivistesarjaa, luultavasti löytyy LHM-pääsylinteriä, ja mitä varmimmin takajarrusylinteritkin…

    #144783

    Ja jos levyt ei ole hirveän vanhat niin pahastakin naarmusta voi saada suurimman osan pois tai jopa kokonaan, kun pyöräyttää sorvissa. Minimipaksuus taisi olla 5mm. (Lukee siihen levyyn hakattuna sisäkehällä, siitä voi tarkistaa)

    Mutta tuohon jarrupalan putoamiseen en syytä tiedä, aikoinaan samanlailla kävi äitini sätkässä ja kun “huolto” ei kerinnyt ajoissa paikalle niin mammahan ajoi levyn pilalle 😀 Palathan itsessään ei ole kalliit eikä vaikeat vaihtaa, taisipa olla viimekesänä Motonetissä 13e luokkaa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144784

    Huomenta!

    Täytyy tehdä tarkempi tuhoanalyysi, jahka kerkeän. Onneksi akuutin autotarpeeni hoituu laina-BX:llä, joka on tarkoitus hakea kotimatkalla.

    Sen verran aloitin tuota analyysiä eilen, että levylle ei tarvitse tehdä mitään. Kyllä siinä naarmu näkyy, muttei sen kummempaa. Sylinterikään ei ole tullut niin ulos, että nestettä olisi hävinnyt. Onko tuo satula siis kaksimäntäinen?

    #144785

    Levyjarru satula on kaksi mäntäinen ja kun irroittaa sen niin menee kahteen osaan.. Huomioitava se että satulan ja vaihteiston vävissä on sovitus prikka levy,,, ettei hukkaa sitä.. Jarrupalat lähtee irti kun vetää siitä isosta jousesta alhaalta niin palat voi pujottaa pois ja painoilleen.. käsijarru palat voi vaihtaa kun löysää jarruvaierin pään irti niistä palan painaja vivuista…
    💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144786

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Huomioitava se että satulan ja vaihteiston vävissä on sovitus prikka levy,,, ettei hukkaa sitä..

    Onkos noin aina? En huomanut tuossa välissä mitään prikkoja. Tai sitten hukkasin ne, kun en muistanut tätä asiaa irroitellessani. Hyvin nuo näyttävät olevan keskellä ilmankin prikkoja.

    Aika tiukat nuo uudet palat kyllä ovat, mutta tasapuolisesti. Kyllä aikalailla kulkua tahmaavat, mutta koeajolenkin jälkeen tuosta voi antaa varman mielipiteen.

    Mäntien sisään saattaseksi piti satulat ottaa pöydälle. Kuinka herkästi nuo yleensä menevät sisään? Se levyyn hinkannut mäntäkin läpäisi vielä laaduntarkastukseni, hioin vain päätä hieman.

    Jarrupetaalin vajoaminen tuntui loppuneen palojen laiton myötä, mitä nyt paikallaan ilmauksen yhteydessä testailin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 44)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.