Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka VENTTIILIKOPPAAN REIKÄ !

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124129

    säädin venttiilit vähän aikaa sitten ja sen jälkeen venttiilikoneiston imupuoli on iskenyt reiän koppaan. kun avasin kopan niin tarkistin että venttiilivälykset on ok ja ne oli 0,2 kuten pitäneekin. reikä oli tullut kopan “syvennykseen” siis siihen missä koppa on lähempänä venttiilikoneistoa. koppa on toiminut tähän asti moitteettomasti. voiko koppa olla kiristetty liian tiukalle tai olla ollut hiukka väärässä asennossa. onkos kellään tullut samaa ongelmaa ja/tai ideaa mikä mättää ? mikko

    #145579

    Omalla kohdalla on joskus osunut – oli venttiilikoneisto naputtanut koppaan jäljet sisäpuolelle ja koppa oli halkeimilla. Ainoa järkevä syy mikä silloin tuli mieleen oli se, että koppa oli tullut kiristettyä liian tiukkaan ja kaipa nuokin vuosien varrella antaa periksi. Koppa vaihtoon ja tiivisteen kaveriksi tiivisteliimaa, ja ajoa. Kiristysmomenttihan on melkoisen alhainen, eikä kylläkään piukassa edes tarvi olla, kunhan on tuo liima ja kiristyspultin prikan alla ne kumitiivisteet.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #145580

    Mittaappa ensin venttiilin varren korkeus kannesta venttiilin kiinni olo tilassa ja vertaa sitä toisen sylinterin vastaavan venttiilin kiinni olo mittaan?? Seuraavaksi mittaa venttiilikopan syvyys keskeltä koppaa viivotinta apuna käyttäen ja vertaa toiseen vastaavaan koppaan?? Minulla itsellä oli aikoinaan pakoventtiili hiottu koneistamolla liian ohueksi lautaseltaan jolloin välyksen säätö ruuvi piti olla niin paljon ylhäällä että naputti venttiili koppaan…
    Herää kysymys että miksi sitä naputus ääntä ei ole huomattu käynnin aikana,, se nimittän on iso ääni,, jonka kyllä kuulee.. Toisaalta mitään ei tarvitse muuta vikaa kun ylikiristää peltinen koppa liian tiukkaan jolloin se antaa herkästi periksi jopa viisikin milliä eli puoli senttiä?? Ja tuloksenhan kaikki arvaa…

    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145581

    pitääkö kopan kartiomutterin alla olla tiiviste ?? kummassakaan kopassa ei ole ollut mitään tiivistettä.

    #145582

    Kartio mutteri toimii venttiili laitasen tavoin ja pitää ilman tiilisteitä.. Vanhemmissa malleissa oli tavallinen hattu mutteri prikka ja prikan alla kumi tiiviste…. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145583

    mihin kiretyteen koppa tulee kiristää ? mikko

    #145584

    Itse olen kehittänyt sormimomentin 😀 Eli normaali kiintoavain ja sitä painan etusormella ja keskisormella siten, että kun keskisormen jänteeseen alkaa sattumaan niin kireys on sopiva. Tällä tyylillä en ole saanut vielä yhtään koppaa lommolle ja hyvin ovat öljyä pitäneet. Tosin minulla on aika pienet kädet ja tuo ei mikään tieteellinen tapa todellakaan ole kiristää, mutta joku tällainen on kätevä opetella… 😉

    (Testatkaapa: Laitatte etu- ja keskisormen vierekkäin suoraksi ja painatte pöydänkulmaan. Se ei mitään hirveää momenttia tarvi, kun jänteeseen jo sattuu…)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #145585

    ihan hyvä vinkki kiristämisestä. tulee mieleeni -57 royal enfieldini kiristysmomentit missä on mm että käytetään 6 tuuman avainta ja sillä väännetään niin kireälää ku pystyy. mikko

    #145586

    Itseltä löytyy kartiollinen mutteri ja vastaavalla kuopalla oleva iso prikka, jonka alle olen ensimmäistä kertaa laittanut kumitiivisteen – jonka olemassaoloa olen tiivistesarjan yhteydessä aikaisemmin hämmästellyt, kunnes kerran joku kertoi sille oikean paikan.

    Otan tänään venttiilikopat auki ja varmistan samalla tuon kartio-kuoppa-kohdan – voipi olla, että taas muisti on …

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #145587

    Olen myös havainnut kopissa joskus venttiilikoneiston tekemiä jälkiä. Ilmeisesti pelivarat siellä ovat hyvin pienet ja pelkästään liika kiristäminen tai tavallista ohuempi/pehmeämpi kumitiiviste voi riittää kosketusetäisyyden aikaansaamiseksi. Kansien koneistus voi olla myös syy, kuten Manu totesi.

    Joskus liimasin kaksi tiivistekumia päälleekkäin varmistaakseni riittävän välyksen muodostumisen.

    Kiristysmomentti on muistaakseni vain 0,5 kpm.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.