Etusivu Foorumit Päävalikko Ostetaan Tuplaristivetareiden nivelristejä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124185

    Tarttis 4-6 kpl. Jos tiedätte mistäpäin saksaa tai ranskaa sellaisia saisi, tietokin kelpaa.
    Joudutaan tekemään Tour de France talvikulkimella koska yllättäen pakussa on vetareidden yläpäät melko scheissena. Enpä tullut tuota tarkistaneeksi, koska eihän ne yläpäät koskaan hajoa…
    Tajusin tuon vasta eilen kun on pitkään oirehtinut ravistelemalla jarrutuksessa satunnaisesti. Pyörittämällä ei ole juurikaan välystä, mutta koko akseli klappaa ylä-alasuunnassa 👿 .
    Lauantaina pitäisi lähteä, enkä millään kerkiä noita enää vaihtamaan. Eikös siinä pidä purkaa laatikkoa (ami 6:sen) melko pitkälle?

    #145822

    Mihinkäs vetariin ne Ladan kardaanin ristikot oli passelit?

    -Olli

    #145823

    Siihen perinteiseen ristinvelvetariin. Tuplaristisissä menee se tappi läpi…

    #145824

    Irroitin eilen yhdestä varaosalaatikosta nivelet, ja täytyy vain kysyä voisiko hommaa vielä hankalammaksi tehdä? Enpä usko. Ensinnäkin niiden laakeripesien laippojen mutterit on sijoitettu niin ettei hylsyllä mahdu kunnolla väliin kun vetolaippa on edessä, mutta ovat myöskin niin syvällä ettei normaali lenkkiavain käy. Sitten kun vihdoin on ensin purkanut jarrut, saanut tapeltua mutterit irti, niin laakeripesän siisti irroitus on lähes mahdotonta. Sen verran tiukassa ovat. Ja tämä siis laatikossa joka oli irrallaan lattialla.
    Lopputuloksena kädessä on paketti joka pitää sisällään akselin yläpään, nivelen, laakeripesän, sekä irrallaan olevan jarrukilven. Nyt pitäisi vielä löytää ihan julmetun pitkä ja iso hylsy jolla sen vikatikin eli varsinaisen nivelen lukitusmutterin saa irti.
    Yritän tänään saada katsastusajan, ja jollei inssi sitä tuosta repuuta, niin pakkaan reissuun nivelet mukaan, ja tarvittaessa vaihdan ne jossakin idyllisissä maisemissa ranskalaisen maantien varressa.

    Edit: Ja mikä ihmeen logiikka siinä on että jarrukilpi laakeripesineen on kiinni kuudella M9:llä, mutta 220 mm rumpu naurettavasti neljällä M7:lla. Tosi fiksua.

    #145825

    Täällä olisi työkalut noiden laakereiden vaihtoon. Pitkän hylsyn voi tehdä tavallisesta hylsystä ja putkesta.

    Tuo on tosiaan työläs rakenne. Laakereita saa onneksi ihan laakerikaupasta kohtuuhintaan.

    #145826

    Sen perän laakerin akseleineen saa nätisti irti siitä laakeripesästä siitä jarrukilven puolelta.. Siinä on sellainen pyöreä päätykansi joka on kierteellä pitäen laakerin paikoillaan,, sopivat isot putkipihdit vaan ja se lyöty lukitus siitä renkaasta löysemmälle,, kiristys rengas pois ja akseli tulee laakereineen ulos.. Sen jäkeen mainitsemasi mutterikin on esillä akselilla ja helposti avattavissa.. Itse aikoinaan noiduin saman mutterin kanssa,, kunnes aikani käänneltyä mutikkaa älysin kokeilla sitä laakerin ulkopään kansirengasta,, kätevä homma ja ovelasti rakennettu!!
    😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145827

    Tässä omatekemät työkalut laakerin kiristysrenkaalle ja akselin mutterille:

    Mustahattumiehen niksiä en pääse nyt kokeilemaan, kun ei ole yhtään irrallista vetaria, jossa olisi laakeripesä ja jarrukilpi tallella.

    Yläpään tuplaristinivetareita minulla on kaksi ylimääräistä. Niistä toinen kyllä liikenisi mikille.

    #145828

    Tarkennuksena tähän aikaisempaan niksiini,, se ei sovi wanhempiin malleihin .. Niissä täytyy todella saada se mutteri irti,, nelkku / kutos vaihteiston vetarit ovat erilaiset laakeripesiltään,, wanhemmissa joissa on se peltinen valuma kouru öljylle tiputusputkineen täytyy saada se mutteri auki ensin ja sitten laakeri kiinni pesässä lukitus rengaalla kuten edellä kuvissa..
    💡 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145829

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Sen perän laakerin akseleineen saa nätisti irti siitä laakeripesästä siitä jarrukilven puolelta..,, kätevä homma ja ovelasti rakennettu!!
    😯 😉

    Olisi taas kannattanut odotella hyvää vastausta, tai lukea ohjeet manuaalista. No, nyt olen taas viisaampi.
    Minäkin tein tuohon työkalun, vaikka ilmeisesti on aika turha kapine jos tuon saa ulkokautta irti. Tuosta tuli aika hyvä, Bilteman hylsy (jota jouduin sekä ohentamaan että jyrsimään reikää isommaksi että akseli mahtuu läpi) sekä valmiiksi rikottu Beltzerin lenkkiavain. Jos joku tarvitsee, niin saa lainata.

    Edit: Luulin jo että varhaisdementia on iskenyt kun mukamas olin katsovinani että mutteri todellakin pitää irroittaa ensin, mutta niinhän se oli. Työkalu ei siis sittenkään ole turha :D. Tässä laatikossa nimen omaan on ne viemäriputket.

    #145830

    >Tarkennuksena tähän aikaisempaan niksiini,, se ei sovi wanhempiin malleihin

    No ilmankos se kuulostikin liian helpolta…

    Tuon laakerin väljyyden voi todeta siitä, että jarrurummussa tuntuu välystä, kun sitä heiluttaa ylös-alas-suunnassa. Jarrukengät eivät saa laahata, kun kokeilee. Ja käsijarrun pitää tietty olla pois päältä.

    Jos jarrujen säätämisessä tuntuu epämääräisyyttä eikä oikea säätö tunnu löytyvän, se voi olla oire kuluneesta laakerista.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.