Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Maalit

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124292

    Kuulin tänään luotettavalta taholta että rakas EU on kieltämässä myös raskaan kaluston maaleista sen kaksikomponentti maalin.
    Eli ensi vuonna viimeistään sätkätkin maalataan sitten “vesiväreillä”, ja se maksaa.
    Nyt on saanut vielä raskaan kaluston maalia hintaan 23 E kilo, vaan mitäpä maksaa kun maalausta ei voi itse tehdä koska tarvitsee kuivaamon missä vesi haihdutetaan.
    Jos jollain on toinen näkemys niin tiedot kiinnostaa.

    Hantta

    Hannu Keinänen

    #146505

    Töissä maalaavat sähkökoneita vesiohenteisilla jo. Maalaamo on, mutta erillistä kuivattamoa ei. Siellä ne hallin lattialla kuivuvat itsekseen. Tosin sävy on se teollisuuspuolihimmeä, mikä auringossa palaa mataksi. Eniten epäilen noissa vesiohenteisissa sitä kestävyyttä….

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146506

    Maalasin alkukesästä yhden mopon (Solifer) tommoisella “vesivärillä”; ainakin tässä tapauksessa (Du Pond väri) kiilto tehtiin vasta lakalla joka vedetään kuivan värin päälle, maali itse kuivuu melkolailla mattapintaiseksi. Lakka on kaksikomponenttista.

    #146507

    Eräs maaliedustaja kommentoi juuri sähköpostitse minulle seuraavaa (luettuaan foorumiamme):

    “Tuossa katsoin muuten keskustelupalstaanne ja kun ei tunnuksia ollut, niin en voinut vastata, mutta eräs tekniikka/maalit osastolla sanoi, että kielletään kaikki 2-komponenttiset akryylimaalit ja vain vesiohenteinen olisi sen jälkeen ainoa mahdollisuus. Tämä ei kuitenkaan ole totta vaan näissä 2-komponetti akryylimaaleissa vaan on siirrytty hieman kuiva-ainepitoisempaan versioon (liuotinpitoisuus alle 420 grammaa per litra). Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on siirrytty ympäristöystävällisempään 2-komponentti akryylimaaliin, jonka riittoisuus ja peittokyky ovat parantuneet todella paljon. Ei tarvita siten tavallisten värien päälle lakkaa, kuten tarvittaisiin vesiohenteisten kanssa.”

    #146508

    Nyt olen hämilläni: Autokäyttöön ei enää myydä 2k akryylimaalia, mutta moottoripyöriin ja työkoneisiin kyllä. Maalikauppias sanoi, että eu aikoo kieltää ensivuoden puolella myös motareihin ja työjuhtiin myytävän 2k akryylimaalin, joten jos tämä ei ole 2k akryylimaalin käyttökieltoa niin mitäs se sitten on?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146509

    Ilmeisesti 2-komponenttisuus tai akryyli ei sinänsä ole kiellon kohteena vaan liuotin ja ennen kaikkea sen määrä. Jos päästään liuottimen osalta alle tietyn tason, täyttänee liuotinpohjainenkin maali dirtektiiivin?

    Hieman sekavaa on informaatio ollut eri suunnista.

    #146510
    MoA

    Tässä yhden firman uuden lain mukaisia tuotteita.

    Uusi Akryylimaali HS36,00 € / litra Paksukalvo akryyli, erittäin riittoisa ja hyvä maali. VOC arvo alle 420 (uuden lain mukainen). Käytetään henkilöautojen, kuorma-autojen ja koneiden maalaukseen. Kovettimet: 2 : 1 MS kovettimet – ohennus 0 – 5 %/// 3 : 1 HS kovettimet – ohennus 5 – 10 %. kaikki akryylimaalisävyt saa myös mattana

    Ei metalli- ja helmiäisvärejä!

    Kun teet tilauksesi, imoita automerkki ja värinkoodi Kommentti-kentässä.
    Toimitusaika: 4 päivää

    Vain köyhillä on kiire.

    #146511

    Teollisuusmaaleina meidän kaupasta löytyy vielä samat tuotteet, mutta en tiedä kuin kauan. 🙂

    #146512

    Olen ollut kirjeenvaihdossa Debeer-maalien maahantuojan kanssa ja sieltä on tullut hyvää informaatiota. Pitää itsekin ottaa tuntumaa tuohon maalimerkkiin, jota eräs kiltalaistuttu (ammattimaalari) aikoinaan suosittelikin. http://www.motip.fi/

    Maahantuoja on lupaillut ilmoitustakin Nyytisiin.

    “Kurkkasin oman vastauksesi foorumiltanne ja se oli ihan oikein oivallettu. EU VOC direktiivin tarkoitus on nimenomaan vähentää ympäristöä kuormittavia liuottimia maaleista. Värimassojen (eli ns. helmiäis ja metalliväreihin) osalta vanhassa liuotinohenteisessa värimassassa liuotinpitoisuus oli noin 70% eli 700 g/litra ja siinä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin siirtyä vesiohenteisiin tuotteisiin. Näissä vesiohenteisissakin maaleissa on edelleen liuotinta mutta se vain 15-35% eli 150-350 g/litra.
    EU:n VOC direktiivissä liuotinraja on 42% eli 420 g/litra, jota enempää ei liuotinta saa henkilöautojen ja kuorma-autojen korjausmaalauksessa olla.
    Vanhojen 2 komponenttisten akryylimaalien osalta liuotinmäärä oli n. 55-65% eli 550 – 650 g/litra. Eli siellä oltiin jo lähempänä sallittua raja-arvoa. Tämä tuote muuttui vain hieman kuiva-ainepitoisemmaksi tuotteeksi ja nykyisin meidän 3000 sarjassamme on 32-42% liuotinta eli VOC-arvo on 320-420 g/litra. Tuotteen sisältämät partikkelit ovat nykyteknologian myötä saatu pienemmiksi, jolloin tuote tulee ns. liukkaammin ruiskusta ulos, ilman liikoja liuottimia.
    Directiivin liuotinrajat ottavat huomioon myöskin tuotteeseen lisättävät ohenteet eli puhutaan aina ns. ruiskutusvalmiista seoksesta.

    Eli meiltä DeBeeriltä löytyy VOC-rajat alittavat tuotteet seuraavasti:
    900-sarja on vesiohenteinen kaksikerrosmassa, johon tulee aina lakka päälle.
    3000-sarja on vähäliuotteisempi 2-komponenttinen akryylipintamaali.
    8-204 kirkaslakka on myöskin vähäliuotteisempi 2-komponenttinen akryylikirkaslakka.

    Pohja-aineissa ei kovin mittavia muutoksia tullut. Normaali kuluttajaa ajatellen suurin oli 1-komponenttisten liuotinpohjaisten pohjamaalien kieltäminen.

    Jos jotain kysyttävää aiheeseen liittyen on, niin aina voi myös vaikka soittaakin, niin yritämme auttaa mahdollisuuksien mukaan.”

    #146513

    Debeerillä ruiskasin juuri viikko sitten sisälokarit ja kolmiopellit. Ensikertaa ruiskun varressa kiinni ja onnistui erittäin hyvin. Siispä sen on oltava hyvää maalia, koska en tietääkseni kanna ammattimaalarin geenejä veressäni 😀

    Kuivuu nopeasti ja pahoja valumia saadakseen tarvitsee todella kämmätä ruiskun kanssa. Ensiksi vetää ohuen harson kauttaaltaan ja tämän jälkeen uskaltaa aika paksua kerrosta laskea menemään. Hinta oli 80e/litra. Pohjamaalina suosittelevat vähintään saman väristä, mutta mielellään saman määrän ohentajaa (?) sisältävän pohjamaalin. Muuten kuivuessaan alkaa helposti kuplimaan. Spies&Heckerin primeriä käytin, toimii!.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146514

    Minkä tehoisella kompuralla jne maalaus onnistuu? Hommaa on kiinnostanut jo pitkään kokeilla itsekin, kun on noita maalauksia tullut teetettyä aika paljon ja joskus pienen maalauksen tekijää ei helpolla tahdo löytyä edes. Olen katsellut sellaista yli 400 litraa tuottavaa valovirtakompuraa. Riittäisiköhän se?

    #146515

    Kiireettömässä harrastemaalailussa pärjää aikalailla kohtuullisella kompuralla (valovirta). Iso tankki on eduksi; se antaa reserviä paineen pysymiselle tasaisena. Vedeneroitin on viisas hankinta. Halpisruiskuissa on usein aikalailla isot vakiosuuttimet pintamaalaukseen, mutta voi koittaa pienemmällä paineella.

    Paikkamaalailussa olen käyttänyt menestyksellä Keskisen marketin 10 euron lasipullollista miniruiskua. Yllättävän tasainen jälki ja voisi varmaan maalata vanteen tai jopa kokonaisen lokasuojankin. Painetta lisäämällä sumutusleveyskin lisääntyy. Maali vain loppuu kesken alvariinsa.

    #146516

    ja ruisku yläpuolisella säiliöllä on parempi. jos näkee läpi ni vielä parempi 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.