Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Salaisuus onneen on…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.8.2008, 12:42 #124394
Tuota yhtä lahoa purkaessani huomasin jälleen kerran yhden tärkeän asian, mistä ei voi tarpeeksi muistuttaa: RASVAN ja öljyn käyttö kasatessa ja ylläpidossa. Huomioikaapa tämä nyt kun talven pimeinä iltoina kasailette projektejanne tallienne perällä. Nimittäin ko. kuljin vietti 18 vuotta taivasalla ja runsaassa suolakylvyssä. Tiedän kuitenkin kasaustapahtumasta sen verran, että rasvaa oli käytetty säästelemättä, ja täten kaikki akselienkin pultit lähtivät auki lämmittämättä, tavallisellä räikkävääntimellä!
Katsokaapa kuinka ohueksi vasemman puoleinen pultti oli syöpynyt rungon sisällä, tai noh, oikeastaan siinä ei enää eis rungon suojakoteloa ollut ympärillä, koska sekin oli pois lahonnut. Silti kierreosat olivat ehjät ja lähtivät auki kiroamatta. Joten todellista onnea oli kun kiireessä tuota purin ja ilokseni huomasin, että rasvasta on hyötyä.
Nm. Lahtari Hämäläinen
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.8.2008, 18:15 #147033Tottahan se on, että rasvaa/öljyä pitää käyttää riittävästi.
Muuten paiakt voivat juuttua kiinni 8)Vain köyhillä on kiire.
30.8.2008, 18:19 #147034Hämmästyttävä syöpyminen, en ole milloinkaan nähnyt tuossa kunnossa olevia pultteja, vaikka muutaman olen irroitellut.
23.4.2013, 18:02 #147035Juu, taas tuli vanha aihe mieleen tänään 😀 Saksan tuliaisesta yritin säätää takajousituksen korkeutta ylemmäs, mutta tekemättä jäi. Pelkääjän puolen varpa ei ilmeisesti koskaan ole ollut irti, sillä on se niin kovassa juntturassa. Tämähän liittyy läheisesti rasvan käyttöön siltä osin, että jos nuo juosivarvat kasaa kunnon rasvan kanssa niin seuraavat 10 vuotta menee melkoisen onnellisesti säätämisen osalta.
Kyllä tuokin varpa vielä nöyrtyy säädettäväksi, mutta ei onnistunut mukana olevalla instrumenttiarsenaalilla…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.4.2013, 18:08 #147036Juu, kyllä se rasvan kanssa kasaaminen kummasti tulevaisuudessa remonttia auttaa…
Just tuossa eilissäpäivänä vaihtelin kesärenkaat Dyaneen, ja ajattelin nostaa keulaa muutaman sentin kun “oli jäänyt” hieman alas. Kivasti käsin pystyi varpoja kiertämään, työkalua tarvittiin vasti siten kun alkoi enemmän kiristymään. Nuo jousipöntöt varpoineen lenkkeineen on kuitenkin jo hetken asennettuna olleet, -99 välipäivinä tuli paikalleen laiteltua, toki muutamaan kertaan toisinaan ruuvattu säätöjä…
Ja sama mieleen palautui kun etuakseliston vaihdoin, oliko noin vuosi takaperin, kaikki akselistopultteja myöten irtosivat kohtuullisella voimalla, ja löystämisen jälkeen olivat käsin pyöriteltäviä. Toista se oli kun silloin -99 alkuperäisrungosta akselistoja, ilmeisesti tehtaan jäljiltä, irroittelin…
24.4.2013, 05:18 #147037Itse olen havainnut paremmaksi aineeksi tervan, siellä kun kastaa kiinnitettävän pultin niin irtoaa vuosienkin päästä vaikka uisi merivedessä. Vanha kyläseppä neuvon antoi, oli kasannut kaikenmaailman maatalouskoneita tervan kanssa, ja vuosienkin päästä osat vaihdettavissa helposti.
Nykyaikainen aine lienee alumiinipohjainen kiinnileikkautumissuoja, saapi painepullossa, olen sitä käyttänyt pyöranpulteissa/muttereissa.Hannu Keinänen
24.4.2013, 07:13 #147038Olisipa joku aikoinaan tervannut Acadianen takaiskarien kiinnitykset. Yksi piti eilen rälläköidä auki ja toinen lämmittää liikkuvaksi; sellainen pieni tupakinsytyttimen panoksella toimiva minitohotin on kyllä kätevä, liekin kärki vain muutamien millien levyinen.
24.4.2013, 10:59 #147039Tämä on toinen asia, joka auttaa jousituksen säätöä, eli juurikin noiden iskareiden kiinnityspinnapulttien hyvä rasvaus. Saksan veikko oli sentään iskarit hiljattain vaihtanut, joten ne eivät olleet kovassa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.4.2013, 11:15 #147040Acadiane piti myös melkoista narinaa pienissäkin heitoissa, joinka vuoksi rasvailin myös jousipönttöjen sisuksia iskareita vaihtaessani. Narinat vaikuttivat hävinneen, mutta tulivatkohan ne loppujen lopuksi jumiintuneista iskareiden kiinnityksistä?
24.4.2013, 15:00 #147041Hantan vinkkiä eli Tervaa käyn ostamassa sitä on spraypulloissakin..vaihdatin tänään Sprinteriin renkaat..ihmettelin miten se kestää kun samalla olin jo vaihtanut zantiaan itse rinkulat ilman kunnon vehkeitä..oli yhden pyörän pultit olleet tositiukassa..asentaja laittoi joka pulttiin tervaa ja kehui parhaaksi suojaksi.
24.4.2013, 17:59 #147042Oliskohan ollut v.-90 kun piti ihan uteliaisuuttaan purkaa uusi sätkä osiin, niin oli akselipulttien reiät täytetty vaseliinilla jo tehtaalla. Ehkäpä joku tiesi, että noiden kanssa saattaa tulla ogelmia joskus myöhemmin.
@Isoo-Jukka wrote:Acadiane piti myös melkoista narinaa pienissäkin heitoissa, joinka vuoksi rasvailin myös jousipönttöjen sisuksia iskareita vaihtaessani. Narinat vaikuttivat hävinneen, mutta tulivatkohan ne loppujen lopuksi jumiintuneista iskareiden kiinnityksistä?
Muutaman kerran olen myös havainnut narinaa jousituksessa talviseisonnan jälkeen. Narina on tullut iskareista. Pari tippaa öljyä iskarin männänvarsille on auttanut. Näissä iskareissa on ollut sellainen muovisuojus, joka on helppo irroittaa. @hantta wrote:
Itse olen havainnut paremmaksi aineeksi tervan, siellä kun kastaa kiinnitettävän pultin niin irtoaa vuosienkin päästä vaikka uisi merivedessä. Vanha kyläseppä neuvon antoi, oli kasannut kaikenmaailman maatalouskoneita tervan kanssa, ja vuosienkin päästä osat vaihdettavissa helposti.
Nykyaikainen aine lienee alumiinipohjainen kiinnileikkautumissuoja, saapi painepullossa, olen sitä käyttänyt pyöranpulteissa/muttereissa.Spraytervaa on tullut myös käytettyä. Sitä jää parempi tuoksukin kuin kotelosuoja-aineista, vaikka hyviä ovat nekin. Tervaa käytän sellaisiin ruuveihin, joita harvemmin joudutaan avaamaan, mutta esim. pyöränmuttereihin kotelosuoja-ainetta.
13.5.2013, 04:32 #147043@Akaile wrote:
Saksan tuliaisesta yritin säätää takajousituksen korkeutta ylemmäs, mutta tekemättä jäi. Pelkääjän puolen varpa ei ilmeisesti koskaan ole ollut irti, sillä on se niin kovassa juntturassa. Tämähän liittyy läheisesti rasvan käyttöön siltä osin, että jos nuo juosivarvat kasaa kunnon rasvan kanssa niin seuraavat 10 vuotta menee melkoisen onnellisesti säätämisen osalta.
Kyllä tuokin varpa vielä nöyrtyy säädettäväksi, mutta ei onnistunut mukana olevalla instrumenttiarsenaalilla…
Ei ihan helpolla irronnut! Kokeilin ensin putkitongeilla; ei inaustakaan. Sitten tein tulet happi-asetyleenipilliin ja annoin lämpöä varpaholkin kierreosalle. Lähti liikkeelle, mutta nihkeästi. Pyöritin muutaman kierroksen auki ja tiputtelin öljyä kierteelle ja takaisinpäin. Jäykkää oli. Jymähti. Faija onneksi saapui paikalle todistamaan tilannetta ja antoi lisää lämpöä holkille. Pyöri nihkeästi vinkuen, mutta sitten jämähti aivan totaalisen jumiin. Ei auttanut kun katsella vierestä setä-Kallen konsteja, eli millisellä laikalla kierreholkin kylkeen viilto ja viillosta pääsi tiputtelemaan jäykempää öljyä suoraan kierteelle. Viilto myös samalla vapautti holkin tiukkaa otetta kierteestä. Jo läks auki! Tämän jälkeen kierrepakalla molemmat takavarpojen kierteet auki ja runsaan rasvan ja uuden varpasilmukan kanssa kasaan. Oli tämä -85 sätkä alkuperäisissä asetuksissaan, joten siitä moinen jymähdys silmukkaan! 15 kierrosta sai nostaa takapäätä ennen kuin alkoi olla lentokorkeus kohdallaan. 😯
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.