Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jousipöntön kiinnitystappi

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124478

    Otin jousen irti takapäästä ja se kiinnitystappi oli kolmikulmainen ja tosi väljän oloinen varpan kiinnitysholkkiin.

    Voisko viisaat vastata, kun en löytänyt kuviakaan em. kohdasta mistään.

    Kysymyksiä:
    1. eikö siellä ole mittän holkkia tapin ympärillä ?
    2. Kuuluuko se tapin olla kolmikulmainen vai onko se kulunut ?
    3. Se reikäkin siinä taka-aisassa näyttää olevan soikea sekä uudessa (käytetyssä), että vanhassa taka-aisassa, siis se kiinnityskorvakkeen reikä. Kuuluuko olla, vai onko sekin kulunut?
    4. onko sen tapin päällä alunperin joku kumipusla tai muu sellainen?

    kiitos etukäteen.

    #147577

    @Laku wrote:

    Kysymyksiä:
    1. eikö siellä ole mittän holkkia tapin ympärillä ?
    2. Kuuluuko se tapin olla kolmikulmainen vai onko se kulunut ?
    3. Se reikäkin siinä taka-aisassa näyttää olevan soikea sekä uudessa (käytetyssä), että vanhassa taka-aisassa, siis se kiinnityskorvakkeen reikä. Kuuluuko olla, vai onko sekin kulunut?
    4. onko sen tapin päällä alunperin joku kumipusla tai muu sellainen?

    1. Ei
    2. Kuuluu
    3. Kuuluu, ei ole kulunut tuollaiseksi
    4. Ei

    Se “nivelkohta” kuuluu alunperin olla mahdollisimman terävä, veitsinivelestäkin olen kuullut puhuttavan tuossa yhteydessä. Kuluessaan sitten muuttuu pyöreämmäksi ne pinnat jotka toisiinsa osuu, terävinä ollessaan kitkaa ei juuri ole.

    Näistä asioista on joskus väännetty kättä myös karsastuksessakin, mutta jo vain on voittajana sieltä pois selvitty…

    #147578

    Kiitos nopeasta vastauksesta.

    Tämmöistä vähän pelkäsinkin, eli aamulla sitten kursiin kasaan.

    #147579

    Vaseliinia sitten reikään, sillä kyllä nämäkin kuivana ollessaa kuluvat. Jotkut ovat tehneet huovasta tms. päätykappaleet niin, että rasva pysyy sisällä.

    Jos “keinutapin” korvaa vaikkapa pyöreällä pultilla, tuloksena on reiän nopea kuluminen ja jousituksen pettäminen jossain välissä.

    #147580

    Toissakesän tukivarsirempasta kuvia:

    Varpatapeilla ja holkeilla kilometrejä takana 170 000, tukivarren varpatapin silmällä 370 000km. Olen nähnyt pahemminkin venyneitä varpatapin silmiä, joten tuossa ei ihan vielä riskirajoilla menty, mutta muusta syystä tuli kyllä vaihdettua uudet tukivarret.

    Jousivarvan päiden holkit ja rasvanipat laitettu -89 ja kuten kuvasta näkyy, ei jousivarvan pää ollut venynyt lainkaan eikä merkittäviä kulumia. Holkin materiaalia en tarkemmin muista, mutta karkaistua se on. Ei ole kuitenkaan vanhaa männäntappia, jota jotkut ovat tuossa käyttäneet. Rasvausta on harrastettu säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta rasvatessa rasva on kuitenkin kulkeutunut sinne minne sen pitääkin.

    Pitäisi varmaankin tehdä tehtaalle reklamaatio, kun ei tukivarren silmät kestä venymättä 400 000km. 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.