Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Männät

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124595

    olen laittamassa uudet sylinterit ja männät ja katselin sitrosen sivuilta että niitä on 8,5 (2cv6 ami 8) ja 9,0. kumpi on oikea -77 6:n vai voiko valita kumman vaan ja mitä eroa syntyy näiden välille ? mikko

    #148197

    9.0 on ami8/dyanessa olleeseen koneeseen ja siinä nokka-akselikin erilainen. joten 8,5 on normaali kutosen (ak2) moottoriin.
    lasse

    #148198

    Periaatteessa osia miksaamalla saatat myöskin saada ripeämmän koneen kuin nykyinen. Edellisessä koneessani oli 7.9:1 matalapuristemäntäkoneen nokka ja kampi, mutta 8.5 männät. Olisin laittanut 9.0, mutta niitä ei sillä hetkellä ollut saatavilla. Tuo koneeni oli varsin mukava peli, tai on siis vieläkin, mutta nykyisin säilössä parempia aikoja odottelemassa.

    Saat tietää mitkä männät siihen koneeseen kuuluu, kun katsot sen koneen tunnistelaattaa, mikäli siinä sellainen on. Koodeille löytyy selitykset Cats-Citroen sivustolta.

    Myös kaasari ja kaasarin suutinkoot, vauhtipyörä ja tuulipelti antavat osviittaa, mikäli koneen laatta puuttuu…

    Kannattaa myös kysyä Sitroselta minkä valmistajan männät ovat. Omani olivat Perfect Circle merkkiset ja vaikuttivat hyvälaatuisilta niin päälle päin kuin 26 000km aikanakin. (Tosin,sehän ei vielä paljon ole) Mahle on myöskin tunnettu hyvistä männistään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148199

    katselin ecas 2 cv parts sivuja ja siellä suosittelivat 9.0:1 mäntiä kun antavat enemmän poweria. moottori on vaihtokone missä varmaankin vakio nokka ja kampi. arvokilpeä ei moottorissa ole. antaako nämä männät aikuisten oikeesti lisäetua verrattuna vakioihin ? mikko

    #148200

    Kyllä sen eron huomaa positiivisesti mutta haittana saattaa olla että joutuu ajamaan 98 bensalla. Kone alkaa kilisemään täyskaasulla ajettaessa.. Tietyillä asemilla 95 ja 98 hintaero on hyvin mitätön joten ei sekään välttämättä ole ongelma.

    #148201

    Nykyisin tulee tankattua 2cv:hen niin kuin myös talvi Bexsiinkin aina 98 bensaa.. Huomasin aikoinaan että kutonenkin kulkee paljo iloisemmin
    kun tankkaa kalliimpaa tavaraa,, saattaa jopa kuluttaakkin vähemmän kun 95 litkua.. Se kun on tarkoitettu nykyisiin ruisku koneellisiin autoihin ja ruohonleikkureihin…
    💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148202

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Nykyisin tulee tankattua 2cv:hen niin kuin myös talvi Bexsiinkin aina 98 bensaa.. Huomasin aikoinaan että kutonenkin kulkee paljo iloisemmin
    kun tankkaa kalliimpaa tavaraa,, saattaa jopa kuluttaakkin vähemmän kun 95 litkua..
    💡 😉

    Plasebolääkkeetikin kyllä joissain tapauksissa tehoavat…

    Eli, ei kulje yhtään sen paremmin, mikäli konetta ei ole säädetty vastaavasti. Mutta tämähän on sellainen ikuisen peitsen kalistelun paikka, automerkistä riippumatta… 😆

    Vai onko perussätkässä nakutuksen mukaan säätyvä sytkä? Ranskalaisen inssinöörin tiedän innovatiiviseksi, mutten ihan näin mielikuvitukselliseksi, edes isommassa punkkuhönössä. 😛

    #148203

    Mikä estää konetta säätämästä?? Eikös se aina pidakkin olla säädetty
    oli bensa kumpi tahansa… Mutta kokemusta on kummastakin oktaanista,, eikä ole tarkoitus tässä alkaa kummemmin makuasioista väitteleen..
    Kyllä se 98 polttoaine on tarkoitettu nimen omaan näihin vanhempiin lyhyt iskuisiin koneisiin,, wanhukset on sitte toinen luku sinänsä…

    PS: Kaikkihan tietää että sytytys säätyy keskipakoisesti 2cv:ssä?? 💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148204

    Manun kanssa samaa mieltä !!
    Tankkaan sekä Ami8-koneiseen sätkään että 18hp pakuun vain 98 oktaanista. Voi rauhassa ajella kaasu pohjassa. 😆 ja kulutuskin on kohdallaan.
    Lasse

    #148205

    Ajan vain sitä takaa, ettei pelkkä bensan vaihto tuo lisää tehoa. Paitsi, jos kone on lähtöjään väärässä säädössä.

    Itse asiassa nuo oktaania korottavat lisäaineet, joita siis 98:ssa on enemmän, heikentävät polttoaineen palamista (noin teoriassa). Käytännössä ei ole vaikutusta, ainakaan sätkässä.

    Jotta pelkkä oktaaniluvun nosto ihan oikeasti nostaisi tehoa, pitäisi hommata vaikkapa turbosaabi, jossa on nakutuksen tunnistus. Siinä sytkää heitetään niin aikaiselle, kuin vain polttoaine sallii nakuttamatta.

    Sätkässä ei tietääkseni tällaista automatiikkaa ole 😉

    Suomihan on vapaa maa. Huoltsikoita saa sponssailla vapaasti ostamalla korkeampihintaista polttoainetta… Onko kukaan kokeillut pienkonebensaa, se olisi vielä kalliinpaa…

    #148206

    Juu kyll on jos tarkoitat sitä vihreetä biologisesti hajoavaa tai jotain sinne päin saatiin moista litkua ilmatteeks ja kun ei muutakaan ollut niin kokeilla piti sätkä toimi silläkin moitteetta 😆

    #148207

    Wanhus käy myös valopetroolin ja Marinolin sekoituksella 😀

    #148208

    Muistan sellaisen itävaltalaisopiskelijan tekemän tutkimuksen takavuosilta, jossa labramittalaittein vertailtiin suorituskykyä ja kulutusta sätkän koneella 95-ja 98-oktaanisella. Sen valossa näytti siltä, että kannattaa ajaa korkeaoktaanisella hintaerosta huolimatta, koska kulutus pieneni ja tehoa tuli tasaisemmin (kauniinpi tehokäyrä).

    #148209

    2cv6:ssä on otettava huomioon sekin että korkea puristeinen kone saattaa lievästi nakuttaa vaikka säädöt olisi kuinka kohdillaan,, nakutusta vain ei kuule..
    lieväkin ennen aikainen polttoaineen syttyminen lämpimässä koneessa lyö vasten pyörimis suuntaa (Nakutus) jo aiemmin ennen sytytys hetkeä..
    Joten lievä tehon heikkeneminen on silloin jo kyseessä,, oktaani luvun nostolla estää tätä ennen aikaista syttymistä…
    Eri asia on sitten nämä nykyisemmät autot joissa ruisku polttoaineen syöttö,, niissä ei polttoainetta ole puristus tahdin aikana sylinterissä vaan tarkasti
    silloin kun pitääkin joten eivät siten nakuta,, näihin voi huoleti tankata sitä 95 bensaa….
    Kysymys kuuluukin että miksi siis laittaa vääränlaista bensaa koneeseen joka on alkujaan suunniteltukkin korkeampi oktaaniselle polttoaineelle??
    Oikean laisella polttoaineella koneen sytytys saa olla oikeassa sytytys merkissä eikä nakutusta esiinny,, niin ne on ranskassa insinöörit sen kokeilleet….

    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148210

    Vielä aiheeseen linkki: 💡
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.