Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Mikä polttaa laturin sulakkeen?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
7.12.2008, 14:48 #124660
Ihan ensimmäiseksi kiitos Jasulle puhelinkonsultaatiosta, ei tarvinnut arvata vikaa.
Mutta mikä sen sulakkeen polttaa? Ainoa suojaamaton piuha taitaa olla laturin ja akun välinen. Ilmeisesti vilkku aiheutti tuon kun piuha oli perinteisesti paistunut pakosarjan päällä. Luulisi polttavan sen 15A sulakkeen ennen laturin 30A sulakelevyä.7.12.2008, 14:57 #148510Eikös se liity enemmänkin diodisillan pettämiseen.
Varmaan saat kohta oikean sähköasiantuntijankin selvityksen.
7.12.2008, 16:10 #148511Mikä laturi? Merkki ja malli?
Vain köyhillä on kiire.
7.12.2008, 16:12 #148512Liika kuorma näitä yleensä polttanut on. Kuten myös jäähdytyksen puute, eli jos on unehtunut vaikka laturin hihnansuojus pois niin seurauksena on monasti sulakelevyn palamisia. Kuin myös keulan “liiallisella” tukkimisella kabiinin nopeampaa lämpiämistä tavoitellessa…
Jos taas diodisillasta jotain palanut on, niin sen vian huomaa heti akkukaapelia kytkiessä takaisin. Kipinöi aika kivasti, kuten myös laturia testatessa, saattaa jopa tulla jännä pyrotekninen efekti konehuoneeseen… Parhaimmillaan olen saanut aikaiseksi särkyneellä diodilla reilun toistametriä pitkän kipinäsuihkun laturista ulos..!
7.12.2008, 16:32 #148513Juu, ei kipinöinyt kun olin korvannyt sulakkeen kuparijohdolla. Nyt lataa ihan normaalisti. Keula on kyllä tukittu normaalilla talvimaskilla kuten tähän aikaan vuodesta kuuluukin olla. En usko että johtuu siitä. Peltikin on paikoillaan.
Oirehti siten että pienen palaneen käryn kera loppui lataus tuusulanväylällä. Luultavasti olin kytkenyt vilkun juuri päälle. Ja se vilkun piuha oli kärähtänyt pakosrjaa vasten. Kun kotona sitten testailin laturia, huomasin että säätimeltä menee virtaa laturille, ja laturi selkeästi tekee jotakin koska soundi muuttui ja liitin kipinöi lievästi kun ohhjausvirran liitintä räpläsi. Jännite vaan ei muuttunut mihinkään navalta tai muualtakaan mitattuna. Kun olin pikkupakkasessa puoli tuntia jäädyttänyt näppejäni ja ihmetellyt miksi en osaa, soitin Jasulle joka kertoi missä vika. No, korvasin sulakkeen piuhalla, ja ajattelin että suraavaksi varmaan nousee savu, vaan ei, alkoi toimimaan.
Laturi on Ducellier, mallia en muista, mutta tavallinen nelkun laturi. Siinä on se helposti vaihdettava hiilisilta laturin yläosassa.7.12.2008, 16:46 #148514Laturin staattorin liitokset kannattaa tarkistaa. Staattorissa on kaksi käämiä, joista virta tulee sulakkeelle. Sulakkeessahan on kaksi sulaketta samassa levyssä, kummallekin käämille omansa. Olettaisin, että kumpikin on 15A, eli 30A yhteensä. Nyt jos toisessa käämissä on huonoja liitoksia, niin joutuu toinen tekemään suuremman työn, ja polttaa sulakkeen.
7.12.2008, 17:19 #148515Hyvä pointti, mutta ei tässä tapauksessa liene syy, koska palanut tuosta keskeltä… Varmaan kokonaiskuorma mennyt hieman yli jos vilkun piuha on vielä ollut lievässä oikarissa pakosrjaa vasten.
Edit: Sätkä on vm. -74, mutta kone vm. -90. Laturi lienee kuitenkin alkuperäinen nelkun.
7.12.2008, 18:19 #148516Näyttää siltä, että huono kosketus on ollut pultissa, joka tuohon reikään tulee. Jos olis muuten liikaa kuormittunut, niin olisi palanut noista ohuista kohdista.
7.12.2008, 19:28 #148517Minulla oli samaa vikaa, mutta laitoin kanssa kunnon piuhat sulakkeisi. Ei ole pirssi vielä palanut vaikka on muutaman vuoden ne paikallaan ollu. Piuhat joutuu kerran vuodessa uusimaan. Tosin nyt kuljin on muualla ,ja laitoin lähtiessä tulen uuden laturin siihen.
16.12.2008, 15:04 #148518Silloin kun laturista alkaa loppumaan hiilet, niin häviääkö lataus kerralla vai voiko oireilla esim. kylmänä lataa vielä, mutta lämpimäksi ajettua häviää lataus?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.12.2008, 17:06 #148519Mulla hävis kyllä kerralla, mutta järkeenkäyvää olisi kyllä pätkiminenkin.
16.12.2008, 17:16 #148520Noh, näkeehän tuon kun avaa sitten joskus tuon laturin. Siellä kun nyt on jo toinen laturi…Luulisi, että hetken aikaa pelkkä laturin lämpölaajeneminen voi katkaista latauksen oikein lyhyiksi kuluneilla hiilillä. 🙄
Mutta säätäjistä ja latureista: Tuossa kulkimessa on kenties alkuperäinen säätäjä ja se on sitä mallia, että lataus tapahtuu heittelehtien, eli säätäjä katkaisee tiettyyn ylärajaan ja lukemat tippuu hieman alaspäin..näkyy mittarissa jatkuvana vaeltamisena 1-2voltin heittoina. No kuitenkin, näin tapahtui siis nelkun laturilla (20A?) ja nyt tilalle vaihdoin sen uudemman mallisen 30A laturin ja heittelehtiminen hävisi lähes tyystin, JOTEN kysymys kuuluu, että onko noilla latureilla ja säätimillä jotain yhteensopivuusjuttuja, eli tietty malli säätäjää tietylle laturille? Kyllähän tuokin säätäjä toimii molemilla latureilla, mutta näyttäisi siltä että paremmin 30A laturilla…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.12.2008, 21:35 #148521Kyllä hiilet on minulla loppuneet siten että toimii joskus, joskus taas ei. Aika nopeasti tuo lakkaa kyllä täysin lataamasta jos näin on.
Ihan tuttu juttu että jännite vaeltaa mekaanisella säätimellä. Niin on mulla tehneet kaikki.16.12.2008, 22:14 #148522Se jännitteen vaetelu johtuu vain siitä että säätäjä mangnetoi vuoroin pienemmän ja vuoroin isomman vastuksen läpi laturia..
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂17.12.2008, 10:03 #148523@Musta Hattuinen Mies wrote:
Se jännitteen vaetelu johtuu vain siitä että säätäjä mangnetoi vuoroin pienemmän ja vuoroin isomman vastuksen läpi laturia..
Ok. Minulla vain sitten sattuu olemaan sellainen, jossa se heittelehtiminen on astetta rajumpaa. Säätäjä piti jopa sellaista ininää tuon vaihtelun tahdissa 😀 Jostain muistan kuulleeni (legendan?), että -74 vuodesta eteenpäin nuo säätäjät olivat ns. rauhallisempaa mallia?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.