Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka tukivarsien vahvistaminen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124781

    Onkohan kenelläkään kokemusta, hyviä vinkkejä tahi linkkejä joilla saa pupun housuista pois.
    Viittaan “varoitus tukivarsista” keskusteluun.
    Afrikan koetuksille – Tuaregi – ralleille vaaditaan vahvistetut tukivarret. Olisko jollain
    piirustuksia tai linkkejä joissa uusi vahvennettu rakenne selviäisi.
    Tuaregien joukkoon en tunne suurtakaan halua, nämä reikäiset teräväreunaiset Suomi-päällysteet
    vastannevat länsisaharan hiekkarantoja?

    #149236

    kattele matkalle sivuilta afrikka 😉

    #149237

    Siellä oleva dokumentti neuvoo kyllä miten vahvistaa,, mutta eipä se paljon auta
    jos tukivarsi lahoo sisältä sieltä navan puoli päästä alasaumasta paperiksi?

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #149238

    Niihän ne lahot joutaa romukauppiaalle niitä on turha korjailla.Kelvollisia löytyy kyllä käytettynä edullisesti 😉

    #149239

    2CV-crossissa olen kuullut tukivarsia vahvistetun sisältäpäin polyuretaanivaahdolla. Vaahtoja pitäisi löytymän eri “kovuuksilla”.

    #149240

    Uretaani saattaa edesauttaa lahoamista Suomen olosuhteissa ollessaan suljetussa kotelossa, jonne vuotaa tai kondensoituu vettä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #149241

    Mahdollisesti, mutta pääseekö sinne kondensoitumaan mitään, jos tila on pienten kuplien täyttämä?

    Itse 20 vuotta sitten vuorasin ovien sisäpinnat polyuretaanilla ja siellä ei ainakaan mikään ole ruostunut, mutta ei se täysin umpitila olekaan. Tulee muuten tukevat ovet.

    #149242

    Jep, oviin käytän itsekin, mutta ne ovat jokseenkin “avoimemmat” ja tuulettuvammat .

    Uretaanin puristusasteesta riippuu veden imeytyminen, eli veikkaisin, että mikäli se ei ole aivan tiukaksi puristunutta/puristettua niin huokoinen solukko imee vettä kuin sieni. Mikäli tukivarren sisään kondensoituu pienikin huurrekerros niin eikös ole teoriassa mahdollista, että se kulkeutuu ja varastoituu uretaaniin? Korostettakoon, että en ole uretaanitäytteisiä tukivarsia tehnyt enkä nähnyt, joten pohdiskeluahan tämä on… En kyllä usko, että lähtisin edes kokeilemaan..Jos huonoksi todetaan niin milläs ottaa pois?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #149243

    Vinkki: (nkk=ts)

    Betonia täyteen – kuin entisessä mersussa kynnyskotelot. Sikarikkaat voivat täyttää tukivarret sopivalla sikaflexillä – ei ime kosteutta, ei. Montako litraa tukivarressa on ilmaa?

    nimim. “1 osa sementtiä ja 2 osaa hiekkaa, ja vähän vettä, muutama ilmareikä ja vot, kyllä se joskus kuivuu”

    Eikö niitä norsun syöksyhampaita voisi kokonaan rakentaa paksusta neliputkestä, miksi vain vahvistaa vanhaa – ja sitten lasikuitu/uretaani/vast.-ulkokuori muotissa neliötangon päälle… 😆

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #149244

    Olisi varmaan mahtava ojo elämys soratiellä ja sopivan kokoisia routa kuoppia??
    Meinaan kun se jousittamaton massa suurenis osalla petonnin painosta???
    😯 :mrgreen:

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #149245

    @Isoo-Jukka wrote:

    Mahdollisesti, mutta pääseekö sinne kondensoitumaan mitään, jos tila on pienten kuplien täyttämä?

    Siellähän on paljon ilmatilaa, niitä pieniä kuplia.. Radioamatöörit ovat vahvistaneet aikoinaan antennien runkona käytettyjä ongenvapoja uretaanitäytteellä, ja päät umpeen. Pirulaiset vaan halkesivat pakkasella, kun uretaaniin kondensoitunut ja imeytynyt vesi jäätyi.

    #149246

    Uretaania joo .. .
    Isukki kokeili aikanaan Peogeotin takaluukun koteloiden täyttämistä uretaanilla, ko. vehkeessä kun kondenssivesi sitä sisältäpäin ruostutti. Ei ollu hyvä, nopeaan tahtiin malmiksi meni. Oman sätkän ovien kotelot oli myös “urtsilla” täytetty, kokeilumielessä kuulemma. Hyvin rapeat oli nekin.
    Molemmissa tapauksissa ruostuminen oli tosin jo varmasti hyvällä alulla.

    Tukivarsihan ei sisältä ruostu niinkauan kun se on ilmatiivis. Kun on pienikin reikä, niin tuho alkaa.
    Yhdessä kynkässä oli vettä siinämäärin, että loiske kävi kun heilutteli.
    Jos etuvarsista saa sen rajoitinruuvin auki, niin sitäkautta voi sitä öljyä laittaa poraamatta reikää.
    Sieltä laitoin nyk. kulkimeen suojaa.
    Ja voishan ne varmaan vesisaavissa “koeponnistaa”, paineilman ja kumitulpan avulla. Jos kuplii nin migillä reijät tukkoon, ei ruostu (sisältä).

    #149247

    Itse hitsasin tukivarsiin aika paksusta tangosta tuet. Ei estä rengasta kääntymästä ja ovat muuten loistavat, mutta katsastusmies hylkäsi niiden takia.

    Onko olemassa mitään dokumenttia siitä, että tukivarsia kannattaisi vahvistaa? Tai mitään maahantuoja, valmistajan tms. kehoitusta. Tarvitsisin konttorille, niin ei tarttis uusia tukivarsia.

    #149248

    @MattiH wrote:

    Onko olemassa mitään dokumenttia siitä, että tukivarsia kannattaisi vahvistaa? Tai mitään maahantuoja, valmistajan tms. kehoitusta.

    Sivulla http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/po2x2.html sanotaan, että Citroënin julkaisemassa kirjassa Ici commence l’aventure neuvotaan mm. vahvistamaan tukivarret halkaisemalla ne hitsaussaumasta ja hitsaamalla 2 mm levy väliin. Tämä koskee siis 2CV:n “seikkailukäyttöä” vaativissa oloissa.

    Normaalikäyttöön en menisi lisäämään mitään yksittäisiä vahvistuksia. Jos yksi osa tehdään huomattavasti vahvemmaksi kuin muut osat, ylikuormitus ja vahinko siirtyy jonnekin muualle.

    Kerran Neuvostoliiton aikaan Murmanskissa ajoin bensa-aseman pihalla eturenkaan viemärikaivon aukkoon. En huomannut kannetonta reikää lumisohjon seasta. Vanteeseen tuli painuma ja tukivarsi vääntyi pahasti mutkalle, mutta muualle kulkimeen ei tullut vaurioita. Tukivarsi oikaistiin paikallisessa korjaamossa suunnilleen muotoonsa ja paluu ajamalla Suomeen onnistui.

    Jos tukivarsi ei olisi antanut periksi, vaurio olisi arvatenkin syntynyt tukivarren laakerointiin, akseliputkeen tai runkoon. Näiden korjaaminen ilman varaosia olisi ollut huomattavasti vaikeampaa.

    #149249

    @2cvjimmi wrote:

    Vinkki: (nkk=ts)

    Betonia täyteen – kuin entisessä mersussa kynnyskotelot. Sikarikkaat voivat täyttää tukivarret sopivalla sikaflexillä – ei ime kosteutta, ei. Montako litraa tukivarressa on ilmaa?

    Eikö niitä norsun syöksyhampaita voisi kokonaan rakentaa paksusta neliputkestä, miksi vain vahvistaa vanhaa – ja sitten lasikuitu/uretaani/vast.-ulkokuori muotissa neliötangon päälle… 😆

    Ettei vaan tulisi jousittava massa liian isoksi jos betonia täyteen tunkisi, betoni kuitenkin painaa reilusti yli 2kg/litra. Ja melko isot reiät pitäisi betonille tehdä. Ja ehkä turvotusainetta joukkoon, betoni kun kutistuu kuivuessaan.

    Pyöreä muoto (lähes) joka suunnasta tuleville voimille on paljon parempi kuin neliöprofiili.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.