Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu 2cv6 -83, mitä tehdä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124782

    Tervehdys !

    Mulla on noin 73tkm alkuperäisiä kilometrejä ajettu rättäri vuosimallia ilkeät -83. Ajattelin laittaa sen museorekisteriin mutta nyt kun valtio taas hörhöili tuon asian kanssa niin tätähän ei saa museoon pitkääään aikaan.

    Tässäpä pieni gallup-mielipidekysely;
    Hyvät kiltaveljeni- ja siskoni; mitä ehdotatte, pidänkö kulkimen vielä alkurepäisenä, vai alanko tuunaamaan ja muuttelemaan sitä mieleisekseni, mm asentamalla vaikka turvakaaret, tippatakavalot, ym ym juttuja ? Ja perustelutkin olisi tietty kiva kuulla että mitä olette mieltä asiasta ja miksi…

    #149252

    Pito alkuperäisenä ja odottelu vuosien täyttymiseen. Perustelut: Halpoja “raatoja” tuntuu putkahtelevan esiin milloin mistäkin, niin näkisin, että tuollaiset hautaan menossa olevat kulkimet voisi huoletta tuunata millaiseksi haluaa. Näin ollen todella huonot yksilöt saisivat jatkoaikaa ja hyvät yksilöt säilyisivät jälkipolvillekin. Samalla kun tuunattua tekee niin toinen voi olla kiltissä normikäytössä. Ja toisaalta ei myöskään ole sitä vaaraa, että projekti jää kesken, jolloin hyvää yksilöä on saattanut mennä rusikoimaan sellaiseen asuun mistä sitä on vaikea palauttaa uuden omistajan myötä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #149253

    Omallen saa tehdä mitä haluaa tuunailla tai jättää entiselleen 😉

    #149254

    @matso wrote:

    Omallen saa tehdä mitä haluaa tuunailla tai jättää entiselleen 😉

    Saapa tietenkin tehdä,,,, eihän siitä kysymys ollut,, vaan kannattaako hyvää yksilöä
    raiskata duunauksen alttarille?? Kun kerran huonompiakin jo raiskattuja on tarjolla….
    Akaile sanoo järkeä tuossa edellä!!!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #149255

    Onko rättärin museoimisessa mitään järkeä? Rättärillä on hyvä ajella vaikka kuinka paljon ja vakuutus maksut on edullisia.
    Museoinnista saatava vakuutusmaksujen alennus suhteutettuna vain 30 käyttöpäivään on lähes hyödytön. Jos ajoneuvonsa
    alkuperäisyyden itse tietää niin mihin ihmeeseen sitä museointia tarvitsee? Ymmärrän museoinnin paremmin motskareissa
    tai joissain isoissa autoissa missä on kalliit vakuutukset? Tuosta tuunaamisesta olen samaa mieltä kuin edellä, ei hyvää kannata
    lähteä duunaamaan, huonompi ja rumempi siitä yleensä aina (en siis puhu juuri tästä tapauksesta) tulee.

    Mutta toisaalta ehkä vanhaa sanontaa: “Ei rahoja kannata säästää, joku ne kuitenkin joskus ryyppää” voisi soveltaa ehkä rättäriinkin?

    -Olli

    #149256

    Näin. Mika, tsemppiä vain odotukseen vuosien täyttymiseen. Jos sinulla on jo nyt peli, jonka saisi kunnon puolesta helposti museoon, sen voi sellaisena säilyttää. Erittäin helposti löytyy sitten niitä tuunattavia peliä, joille voi tehdä mitä vain. Kun nyt valmistat sen 83n niin, jotta aika ei sitä syö pahasti, niin sitten aikanaan sulla on helppo työ edessä. Niitä on kuitenkin se vähempi osa kannasta. 🙂

    #149257

    Kiitoksia kaikille jo nyt hyvistä mielipiteistä, ehkä nyt sittenkin säilytän kulkimeni alkuperäisenä. Ollillakin oli tosi hyviä näkökulmia, mutta toisaalta mun ajoni rajoittuu pääosin kesään, ja sittenkin vain muutaman kymmenen päivän osalle. Kilometrejä tulee vuodessa yleensä noin 2000-4000, eipä sitä kauheasti vuodessa kerry. Ehkä pitäisi ajella enemmän…

    haaveenani olisi että olisi yksi museorek rättäri ja sitten toinen normaalikilvissä mille voisi tehdä mitä ihmeellisimpiä virityksiä..

    #149258

    Tätäpä minäkin ajattelin. Museointi on hyvä keino säilyttää tehtaan tekemää. Oma tekemä, no, tarviiko tuon nyt säilyä.

    #149259

    Minkä takia kaikkien pitäisi museoida.
    Aja vaan omallasi, ajettavaksi ja nautittavaksi se on tehty.
    Pelisi on luultavasti liian hyvässä kunnossa museoitavaksi, paat sitten 200.000 km:n jälkeen.

    #149260

    Ei varmaan kaikkia pitäisikään museoida.

    Sellaisia pieniä etuja museoinnista tulee, että ei tarvitse pelata liikennekäytöstä poiston kanssa.
    + Liikennevakuutus 45,29€/vuosi (Kallis. Halvimmat alle 30€)
    + Katsastus joka neljäs vuosi (-50 lukuinen)
    + Voi käyttää milloin vain (30 päivää/vuosi)
    + Ei käyttömaksua
    + Ei talvirenkaiden käyttöpakkoa (liekö hyöty)

    Verrokkina toinen, joka tosin liikennekäytöstä poistettuna nyt
    – Liikennevakuutus 332,51€/vuosi (ilman bonuksia)
    – Käyttömaksu
    – Liikennekäytöstä poisto ja käyttöönottomaksut
    – Talvirengaspakko (liekö haitta)
    – Katsastus joka vuosi

    Jos kaikki päättäisivät museoida kulkimensa, niin tämä harrastus tyrehtyisi täysin. Käyttöautot vähenisivät ja toiminnat loppuisivat. Kantavana voimana lienee yhteishenki erilaisine tapahtumineen.
    Kaikkia mielestäni tarvitaan. Rakentelijoita, museoijia, alkuperäisten kannattajia, tuunajia ym.

    Antaa kaikkien kukkien kukkia. Siinä se vahvuus.

    #149261

    Juuri tuon Aakun pointin ajatelmana minäkin olen haaveillut tuosta museorekisteristä, jos laskee nykyisellään ajetut kilometrit/kulut niin melko kallistahan tuo on 8)

    Toisaalta se ilo mikä siitä tulee on rahassa mittaamaton..

    Mutta jos jollain on levyillä varustettu kuutonen mikä kestää tuuninkia, saattaisin olla kiinnostunut ostamaan sellaisen..

    #149262

    No jos on oikeasti hyvä ja alkuperäiskunnossa, niin säilyttäminen nykyasussa olisi edottomasti kulttuuriteko. Kulahtanutkin alkuperäinen on kuitenkin arvokkaampi “museoesine” kuin 100% uudelleenrakennettu “alkuperäinen”.

    Nuo muserekisteröinnin hyödyt ei tosiaan ole 2cv:n kohdalla valtavat, ainakaan tällä hetkellä.
    Miten lie tulevaisuudessa, esim. Saksassa on jo käytössä “vihreitä alueita” joille ei saastuttavalla autolla ole meneminen. Museokilvillä pääsee, myös suomalaisilla jos hommaa jostainkautta museaalisuudesta kertovan tarran ikkunaan.

    #149263

    Tässähän olisi loistava yksilö kustomointiin. Voisi keskittää voimansa muutostöille tarvitsematta tapella ruostekorjauksien kanssa! 😈

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.