Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Channelointi ?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.2.2009, 17:17 #124785
Operaationa 2cv:lle ? Koska matala on nykyään valttia.
Tältä foorumilta löytyi jotain vääntöä, ja tuolta ulommasta maailmasta ihan kuviakin käytännön toteutuksista.
(Korin)lattiaa nostetaan se 10-12cm. 12cm ilmeisesti käytänössä maksimimäärä?
Polkimet täytyy askarrella uudelle korkeudelle, ja ohjausakseliin sovellettava nivelet.
Takapenkki ilmeisesti menetetään jokatapauksessa, koska poikkipalkki/lattia nousee eikä penkistä voi paljoa pois ottaa. Lisäksi madallettu? etupenkki joutuu taaemmaksi, eli ei sinne taakse juuri mahtuisi kuitenkaan. Konepellin kanssa on ilmeisesti myös kohdattu vaikeuksia.
Valopukki tyystin pois ?
Mutta Suomessa suurin kysymys on tietenkin voiko sitä saada kilpiin ? Olettaen siis, että alusta ja tekniikka jätetään alkuperäiseen kuosiin (tai ainakin sinnepäin). Lopputulema ei kylläkään silloin ole kovin dramaattinen.1.2.2009, 17:26 #149272Mistä osoitteesta löysit niitä kuvia?? 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.2.2009, 17:27 #149273Kyllähän sen kilpiin saa… Ja tiedän tallien hämärissä moisia olevan työn alla.
Itse, kun olen laiska kanavoimaan, mutta mataluutta arvostava, niin kyselenpä jäykempien jousien perään. Ajokorkeuden ollessa noin 5cm vakiota alempana tulee silloin tällöin vastaan röykkyjä, jotka ääntelevät tuolla alla. Nythän madallus tankoja pidentämällä vielä löystää jousitusta esijännityksen poistuessa.
Normiautoissahan jousitusta madallettaessa jouset jäykistyvät. Näin tapahtuu tietysti vaihtojousilla tai myös jousia pätkimällä. Mitä tapahtuisi, jos sätkän jousista laikkaisi kierroksen pois? Matalammalle mentäisiin ja jäykkyyttäkin tulisi lisää? Onko kukaan kokeillut?
1.2.2009, 17:31 #14927430 -50luvun ameriikan laitteita on channeloitu ja kilvitetty tässä maassa vaikka kuinka monta.
Eli sen puoleen ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Kunhan muutostyö on tehty asiallisesti ja lain vaatima
istuimen ja katon välinen etäisyys säilyy. Riippuen mitä channeloinnilla hakee, kannattaa miettiä tuota
madalluksen määrää. Jos laitetta ei aio laskea jousituksen puolesta ihan maan rajaan ei ehkä kannata
ottaa koko 12cm pois. Jos auto on korkealla, eikä runkoa näy ei visuaalinen ilme ole aivan parhaillaan.
Perus kiesiin joku helman mitan verran channelointi voisi olla asiallinen ja takapenkkikin säilyy.-Olli
1.2.2009, 17:34 #149275http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=744&mforum=snail
http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=166&start=0&mforum=snail
http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=242&start=0&mforum=snail
http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=728&start=0&mforum=snail
http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=168&start=0&mforum=snail
http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=234&start=0&mforum=snail
http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=604&start=0&mforum=snail
Eräs pahamaineinen foorumi on aiheuttanut kevyen buumin
1.2.2009, 17:37 #149276Muuta en tiedä kun että varpoja jatkettaessa ainut ongelma tulee siitä että etutukivarret
alkaa nojaileen stoppari kumeihin ja siten vääntää runkoa…..
Stopparia madaltamalla etupyörä taas alkaa kuopissa koskeen etulokarin yläreunaan…..????
💡 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.2.2009, 17:39 #149277Jos rättärillä haluaa ajaa matalana on etustoppari poistettava, muuten hajoaa runko.
-Olli
1.2.2009, 17:42 #149278@dieselflosse wrote:
Normiautoissahan jousitusta madallettaessa jouset jäykistyvät. Näin tapahtuu tietysti vaihtojousilla tai myös jousia pätkimällä. Mitä tapahtuisi, jos sätkän jousista laikkaisi kierroksen pois? Matalammalle mentäisiin ja jäykkyyttäkin tulisi lisää?
Jousta lyhentämällä jousen jäykkyys ei muutu, ainoastaan joustovara lyhenee. Syystä että, jousivakio ei muutu miksikään…
Tätä voi kokeilla vaikka mustekynän jousella, lyhentää sen jousta ja kokeilee miten käy. Ei tule yhtään vaikeammin painettava mustekynän nappula, mutta nappula ei vain nouse niin ylös kuin ennen…
Fysiikka on jännää..!
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Muuta en tiedä kun että varpoja jatkettaessa ainut ongelma tulee siitä että etutukivarret
alkaa nojaileen stoppari kumeihin ja siten vääntää runkoa…..
Stopparia madaltamalla etupyörä taas alkaa kuopissa koskeen etulokarin yläreunaan…..????
💡 😉Channeloinnilla pyritään välttämään näitä ongelmia, joustovaroja voidaan pitää lähes ennallaan sillä runko ja sitä kautta maavara säilyy kuten ennenkin (ehkä hitusen laskettuna). Ajatus tässä kun on että koria pudotetaan rungolla, ei vähennetä maavaraa…
Hieman tosin on järkevää muokata etupään toppareita, ettei tule rungon kanssa ongelmia, mutta se on luvattoman helppoa tuossa projektissa…
1.2.2009, 17:48 #149279Mulla asian ymmärtämiseksi ei ole ongelmaa,, eikä miten se tehdään…
Kunhan lämpimikseni kirjoittelen….. 😯 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.2.2009, 18:04 #149280Noissa Ollin linkittämissä projekteissa on aika kivasti kerrottu likipitäen kaikki mitä Sätkän kanssa tarvitseekaan tietää… 8)
Helppoa ja hauskaa, sitä Suomen ekaa katsastettua vaan tässä odotellaan… 🙄
1.2.2009, 18:43 #149281Tekijä haki toiseen prokkikseensa osia joitakin päiviä sitten.
2.2.2009, 06:28 #149282@Jasu wrote:
Jousta lyhentämällä jousen jäykkyys ei muutu, ainoastaan joustovara lyhenee. Syystä että, jousivakio ei muutu miksikään…
Mitens se nyt menikään… Olet todennäköisesti oikeassa, mutta väännänpä lämpimikseni 😉
Kierrejousi on kuin mutkalle väännetty pitkä sauva. Jousto tapahtuu siten, että sauvan päistä otetaan kiinni ja pyöritetään eri suuntiin (VW kuplassa tuo jousen vääntäminen mutkalle on muuten päässyt unohtumaan). Jos sauvaa lyhennetään, niin mitä tapahtuu? Olen kuullut väittämän, että jäykistyy, mutta syytä en sen tarkempaa ole miettinyt. Ja melkeinpä olisin edelleen samaa mieltä, kun ajattelen jotain keppiä tms., jota yritän käsissäni kiertää…
Olen avoin vastavakuutteluille.
2.2.2009, 06:32 #149283Eikös sen voi tehdä myös pakuun ja se vasta hauska “oliskin”
No kunhan vain haaveilin joskus unessa?
T.antti2.2.2009, 06:35 #149284@PienempiOlli wrote:
Jos rättärillä haluaa ajaa matalana on etustoppari poistettava, muuten hajoaa runko.
Tartunpa vielä tähänkin… Jos leijailen löysin jousin 5cm vakiota alempana, pitääkö etustoppari (vai stopparit?) poistaa? Olen ollut havaitsevivani, jotta jousipöniköiden etupäät tapaavat maata ennen minkään stoppareiden vastustamista. Tämä siis ajettettaessa jonkin esteen tai routaheiton yli liian kovaa.
2.2.2009, 06:36 #149285@AK 5 wrote:
Eikös sen voi tehdä myös pakuun ja se vasta hauska “oliskin”
Luulen, että tuosta tulisi oikein hauskaa. Kun vielä shoppaisi ja muutoinkin madattaisi kaikin tavoin koko vehkeen…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.