Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Napanöyhtääkö välissä? eli pyöränavan ongelma

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124806

    Murtuneen tukivarren kanssa painiessa ilmenee näköjään näitä sivuprobleemiakin.
    Sain hankittua uuden-wanhan tukivarren, mutta siinäpä olikin harvaspoorinen vetarin pää pyöränavassa. No ei siinä mitään,
    onhan niitä saatu irti ennenkin. Probleemiksi se vain muuttui siinä vaiheessa kun siihen mokomaan kopauttelin se lähti hyvin irti olkatappi/massapainoyksiköstään,samalla seurasi mukana stefan takaa laakerin ulommainen liukurengaskin kuulien putoillessa iloisesti lattialle.Istuu siinä napasessa nyt kuin tatti metsässä. eikä antaudu. tosi tiukasti. Laakeri on/oli sellainen kiristettävää sorttia eli koostuu kahdesta erillisestä kehästä jossa ne kuulat välissä.

    Millä olette näitä irroitellut?
    Auttaako kylmä vai kuuma? vai hyvä ulosvetäjä?
    Työ on nyt levällään tuossa kylpyhuoneen lattialla – amerikan armeijan liuotusöljy yrittää parhaansa tehdä huomiseen mennessä?
    Se tiheäspoorinen napa jonka ajattelin ottaa käyttöön murtuneesta tukivarresta http://rattisitikka.blogspot.com omaa saman probleeman, eli siinäkin se
    laakerin toinen kehä on juntturissa.

    #149473

    Hyvä ulosvetäjä on hyvä apu mutta kyllä niitä setä Kallen konstejakin on! Joskus kun ei ole ollut muuta kuin rälläkkä niin sillä olen hionut koolin kahdesta kohtaa mahdollisimman puhki, sitten vasaralla venyttänyt koolia ja vot, lattialle se on tippunut! Asetyleeni lieskalla voi myös venyttää kuin myös hitsaamalla palkoa yli puolen kierroksen. Jos haluat molemmat koolit ehjänä pois on alussa mainittu uv ainoa apu!

    #149474

    Minäpäs veistelin puusta sopivan kartion ja sitten reilusta vasaraa perään.

    Kun laakeri herkesi sen verran, että sai meisselin reunan päälle. Sillä sitten tasapuolisesti joka kantille.

    Toimi ainakin mulla.

    #149475

    Kuuma auttaa yleensä irroituksessa, iske vaikka peruna (tai kostea pesusieni) boorin sisälle jäähdyttämään ja tohota kaasuliekillä laakerikehää. Hitsipillilä saat tarkemman lopputuloksen, mutta tavallinen kaasupoltinkin käy. Ulosvetäjän ja jonkin sopivan välikappaleen avulla pitäisi lähteä. ÄLÄ riko vetolaipan pintaa ellei sisempi kehä ole sitä jo tuhonnut. Noita harvaboorisia ei kasva puissa, ja minullakin on yhden ehjän puute. Joissakin wanhuksissa (ami?) on erilainen olkatapin yläpään suojalevy, sellainen o-renkaalla ja lukkorenkaalla toteutettu versio, mutta muuten pitäisi olla uudemman kanssa yhteensopiva.
    Tarkista samalla siitä käyttöön tulevasta vetolaipasta ettei ole laakeri joskus hirttänyt kiinni. kaikki näkemäni huonoksi sorvautuneet ovat menneet sisäpäästä. Noita tiheäboorisia kyllä löytyy ehjänä vaan ei harvoja.

    #149476

    @miki wrote:

    Kuuma auttaa yleensä irroituksessa, iske vaikka peruna (tai kostea pesusieni) boorin sisälle jäähdyttämään ja tohota kaasuliekillä laakerikehää. Hitsipillilä saat tarkemman lopputuloksen, mutta tavallinen kaasupoltinkin käy. Ulosvetäjän ja jonkin sopivan välikappaleen avulla pitäisi lähteä. ÄLÄ riko vetolaipan pintaa ellei sisempi kehä ole sitä jo tuhonnut. Noita harvaboorisia ei kasva puissa, ja minullakin on yhden ehjän puute. Joissakin wanhuksissa (ami?) on erilainen olkatapin yläpään suojalevy, sellainen o-renkaalla ja lukkorenkaalla toteutettu versio, mutta muuten pitäisi olla uudemman kanssa yhteensopiva.
    Tarkista samalla siitä käyttöön tulevasta vetolaipasta ettei ole laakeri joskus hirttänyt kiinni. kaikki näkemäni huonoksi sorvautuneet ovat menneet sisäpäästä. Noita tiheäboorisia kyllä löytyy ehjänä vaan ei harvoja.

    tänään ähelsin sen kanssa. Hankin sellaisen pienen kaasupolttimen Clas Ohlssonilta -muutakin käyttöä varten. Sillä lämmittelin tätä laakerikehää ja alkoihan se liikkua. Amerikan irrotusöljy varmaan sekin yön yli muhittuaan jelppasi. Parin lisälämmityskerran jälkeen irtosi. Olin kovasta tyytyväinen. Nyt pitäisi saada laakeri vielä pesästään pois ja uusi tilalle.

    katselin Autoasin hyllyä täällä turussa – niillä oli sellaista kylmäspräytäkin. Sekin voisi olla toisena osapuolena irrotusprosessissa – vaan onhan se peruna hyvä ja luonnollinen vaihtoehto. Kiitos neuvoista.

    #149477

    Laakerin irroitus pesästään vaatii melkeinpä sen erikoistyökalun, muuten saattaa mennä hermo ja vähän muutakin. Kylmäspray yhdistettynä kuumaan esineeseen ei ole suotavaa, sillä se sisältää butaania, tai muuta erittäin hyvin palavaa ainetta.

    #149478

    Niin,,
    vaatii kiristys renkaan vääntö työkalun se kiristys rengas,, ensin lyönti pisteet poralla pois kierteiden reunasta ja vääntöä sitten.. Rengas kun on irti niin itse laakeri tulee pois melkein käsin työntämällä,, kun työntää suoraan ettei kanitu keskenkainen….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.