Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 2cv lentomoottorina
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.5.2009, 16:49 #124877
kaksceeveelläkin voi matalalentoa harrastaa, joskin useimmiten sentään kovalla pinnalla. Mutta – onkohan kenelläkään tietoa Citroen 2cv – pohjaisista lentomoottoreista? Näitähän ilmajäähdytteisinä ja suhteellisen kevyinä aina silloin tällöin näkee eri yhteyksissä, joskin useimmiten lähdetiedot puuttuvat. Kirjoittelin eräälle usalaiselle kyselläkseni Mini-Max koneesta jossa on 602cc kone nokalla. Youtubesta “MiniMax” löytyy.
Laitoin sitittkasivulleni kaksi kuvaa moottorista. Toinen on netistä – liekö ollut tsekkiläinen sivu ( enää en löydä..)
ja toinen tämä ameriikaalainen. Kuvat löytyvät: http://rattisitikka.blogspot.comtässä on osa kirjeestä…
Hello,
…….
Mr. Holbrook’s address is H-Proto and Development, 332 N. 300 E., Warsaw, Indiana 46582.
He was originally the supplier for the Thunder Chief engine.
I don’t know his e-mail address. The prototype mini-max used the firewall mount fuselage
from the 1300Z which is still available but not listed on our web site. Plans are available
and would be the same cost as the 1600R.
……..Regards,
JDT Mini-Max LLC
John Graber25.5.2009, 12:21 #149902Nyt kun sanoit, niin minulta joku kyseli reilu 5 v sitten rättärin moottorin osia lentokoneeseensa. Hitto kun en muista koneen merkkiä.
25.5.2009, 14:36 #149903@hangover wrote:
Nyt kun sanoit, niin minulta joku kyseli reilu 5 v sitten rättärin moottorin osia lentokoneeseensa. Hitto kun en muista koneen merkkiä.
nimimerkki “2cv4” on kirjoittanut autohavainnot – palstalle otsikolla “lentäen” yhdestä suomessa olevasta luomuksesta jossa on 2cv6-moottori.
Hän on laittanut muutaman kuvankin tästä:
http://i100.photobucket.com/albums/m19/ … arakka.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m19/ … IM0037.jpgVolkswagenia käytetään eniten näissä kevytilmailukoneissa. 1600 ccm taitaa olla yleisin , sillä VW-moottoreihin saa edullisimmin muunnossarjoja. Vanhoihin moottoreihin ei näitä muunnoksia tehdä, senpä takia ne näyttävät aina niin siisteiltä.
25.5.2009, 16:50 #149904Nyt vasta heräsin 💡 itsekin tähän keskusteluketjun aiheeseen.
Kyllä sitä tuli joskus kyseltyä noita välyksiä kun vanhin poikani teki ammattikoulun lopputyönä moottoriharakan moottorin peruskorjauksen.
Kone tuli korjattua ja savutkin taidettiin siitä jossain vaiheessa ottaa.
Kyseinen härveli on näytillä Kotkassa,Karhulan ilmailukerhon lentomuseossa Kymin kentällä.
http://users.kymp.net/mode0449/etumus.htm
Museossa on muutakin mielenkiintoista nähtävää.
Jos Kotkassa päin liikkuu niin kannattaa käydä katsomassa.25.5.2009, 18:53 #149905@2cv4 wrote:
Nyt vasta heräsin 💡 itsekin tähän keskusteluketjun aiheeseen.
Kyllä sitä tuli joskus kyseltyä noita välyksiä kun vanhin poikani teki ammattikoulun lopputyönä moottoriharakan moottorin peruskorjauksen.
Kone tuli korjattua ja savutkin taidettiin siitä jossain vaiheessa ottaa.
Kyseinen härveli on näytillä Kotkassa,Karhulan ilmailukerhon lentomuseossa Kymin kentällä.
http://users.kymp.net/mode0449/etumus.htm
Museossa on muutakin mielenkiintoista nähtävää.
Jos Kotkassa päin liikkuu niin kannattaa käydä katsomassa.Kuinkahan paljon tämä moottoriharakka on lentänyt?
Joskus haettiin Forssan ilmailukerholle höyrykutonen – ei kuitenkaan 2cv6 vaan saksalaisalkuperää oleva purjekone. Itse olen harrastanut ilmailua purje- moottoripurjekoneilla ja sitten näillä ultrakevyillä. Senpä takia kai tämä ultrakevyt autoilukin sopii kuvioon niin hyvin.
Itseasiassa purjelentokurssista on paljonkin hyötyä tuolla pikateilla kovassa sivutuulessa tultaessa metsäosuudelta aukealle.
Sepä vasta on purjelentoa joskus se.. 😆25.5.2009, 19:35 #149906Ilmailukerhon tietojen mukaan koneella on lennetty n.50 tuntia 1990-luvun alkupuolella.
Sen jälkeen kone luovutettiin museokäyttöön,eikä sitä ole pidetty enää lentokunnossa.
http://users.kymp.net/mode0449/moothar.htm
Tuossa on linkki museon sivuille jossa on moottoriharakasta jotakin tietoa.Itse olen sotkeutunut tuohon ilmailuun lähinnä autonkuljettajan roolissa,kun poika harrasti radio-ohjattavia lennokkeja,
niin kuljetin häntä useamman kerran viikossa Kymin kentälle lennättämään lennokkeja.
Sitten hän sai kipinän purjelentämiseen ja täytettyään 15v. hankki purjelentolupakirjan ja taas oltiin siellä kentällä
melkein joka päivä(autokuskina).
Ja kentällä kun oltiin niin tuli tutustuttua tuohon museoon useamman kerran.
Nykyisin poika lentää purjekoneita,moottoripurjekoneita,pienkoneita aina kun kerkeää ja
leipänsä hän hankkii huoltamalla helikoptereita.
Joten tuosta ilmailu harrastuksesta tuli hänelle ammatti. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.