Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Wanhukseen 3 -pisteturvavyöt
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.3.2009, 10:49 #124881
Boing!
Onko joku kuomista tahi kuomattarista istuttanut kaappariovivanhukseen 3 pisterullia etehen? Pilari on niin ohukainen ettei siihen mittään kiinnikettä oikein saa hitsailtua… Voiskohan sen rullalta tulevan ujuttaa nykyautojen takapenkkilogiikalla selkänojassa olevan lenkin tms. kautta???12.3.2009, 13:14 #149926Ehdotus?
Laita lattiaan uudemmista tuttu vahvikekulma + kynnykseen mutteri,, ja sitten muotoilet kolmion vahvemmasta
tavarasta jonka hitsaat takaoven aukon yläreunaan / keskitolppaan,, reikä levyyn ja mutteri….
Sitten kyllä se keskilattia kiinnitys on ongelmattisempi siihen wanhus runkoon,, jollei istuta
siihenkin uudempien mallien sitä kiinnike kaukaloa… Kerrassaan on näköjään haasteellinen???
❓ 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.3.2009, 13:57 #149927Tee turvakaari? Vaikeuttaisi hieman takapenkillä oloa ja eloa mutta olisi ainakin asiallinen eikä pelkkä koriste.
-Olli
12.3.2009, 14:04 #149928Yksi tapa on tehdä n. 10-20 cm B-pilarista taaksepäin erillinen “turvakaari”, johon hitsaa kunnollisen yläkiinnityksen. Samalla piste siirtyy sopivasti hieman taaksepäin, kun B-pilarin sijoitus sätkässä on turvavöiden kannalta aika käänteisoptimaalinen.
Korin yläosaan voisi myös hitsata kiinnikkeen, josta “pudottajalla” säädetään yläpiste sopivalle tasolle. Tällaisen vyön teetin joskus 80-luvulla pakuuni.
13.3.2009, 10:09 #149929Moro !!
Mulla Öklämöykyssä on kupukantapultti kavennettuna karminurasta läpi, jolla kulmaraudasta tehty yläkiinnike kiinnitetty karmiin. (Vaikea selittää, mutta kuvia ei ole).
Tiedän, että tähän nyt joku vastaa ettei kestä tavalliset pultit kiinnikkeessä kun ajat rekkaa päin, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että on parempi kuin vanha systeemi (ei turvavöitä 😕 ) tai kakspistevyöt.Rekkaa päin ajaessa lähtee kuitenkin silmät päästä ja pikkurahat taskusta oli vyöt minkälaiset hyvänsä.
Rulla on lattialla saranan vieressä ja pohjapellin alapuolella iso rautalevy “prikkana”.Penkinputkeen joutuu tekemään pienen kolon, jotta rulla mahtuu.
Rungon kiinnikkeet laitoin paikoilleen, kun oli rungon alapelti auki. Yks konsti on porata alapeltiin kaks isompaa reikää, josta voi sitten pujottaa ison aluslevyn ja mutterin alakiinniikkeen pultille läpi rungon, sitten vain muovitulppa reikään tukkeeksi.Tai laitat pitkillä pulteilla läpi rungon.
Yks vaihtoehto on laittaa nelipistevyöt, jolloin alapäät vois kiinnittää penkkien takana olevaan palkkiin, ehkä ?? 😯
Lasse16.3.2009, 13:44 #149930Menee vähän ohi, mutta kuinkas yleisiä nämä oli aikoinaan, siis
wanhus-Dyanen kolmipisteturvavyöt vuosimallia 1968
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com16.3.2009, 15:47 #149931Mulla ainakin oli valmis tehdasasenteinen kierre tuossa palkissa yläkiinnikkeelle, mutta se oli tulpan alla piilossa. Tuskin ovat suomeen tuoneet kolmipistevöillä, kun ei niitä nelkuissakaan ollut ennen -74 (?)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.3.2009, 17:53 #149932Muinaisessa -74 dyanessani oli myös 3-piste etuvyöt ilman rullamekanismia.
Tuo kierre ovitolpasta taitaa löytyä jo 60-luvun viimeisinä vuosina myös 2cv:stä.
Taka lantiovöiden paikat -74 eteenpäin. ?Vanhuksen etuvöiden kassa lähtisin kyllä turvakaarilinjalle. Vanhuksen hentoinen ovitolppa taitaa olla lisäksi vain messingillä juotettu kiinni yläpäästään. Uudemmissa on se pienoinen vahvistupala siinä takaoven yläkulman kohdalla.
16.3.2009, 18:40 #149933@18heppainen? wrote:
Muinaisessa -74 dyanessani oli myös 3-piste etuvyöt ilman rullamekanismia.
Tuo kierre ovitolpasta taitaa löytyä jo 60-luvun viimeisinä vuosina myös 2cv:stä.
Taka lantiovöiden paikat -74 eteenpäin. ?.
Kierre ovitolppaan tuli -73-74 tienoolla 2cv:hen. Siihen asti oli lantiovyöt edessä, mutta sellaisia jälkiasennuksia olen nähnyt -72:ssa, että tolppaan on laitettu kierteet mutterilla tms. ja siihen mutteriin on kiinnitetty pidike lantiovyön lukon vastakappaleelle…Pidikkeeseen laitettiin lantiovyö roikkumaan kulkimesta noustessa, jottei lantiovyö hakeutuisi lattialle. Taakse lantiovyöt tulivat -74 ja samalla hävisi bensatankin anturin huoltoluukku.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.3.2009, 20:52 #149934@Akaile wrote:
Taakse lantiovyöt tulivat -74 ja samalla hävisi bensatankin anturin huoltoluukku.
Kyllä vyön kiinnitys taakse tuli silloin mutta ainakaan suomeen tuoduissa malleissa ei vöitä ollut vielä takana
-75 mallissa,, rungon ja korin väliin tuli silloin se vahvike / kiinnitys palkki,,, minulla sellainen on ollut itsellä,,
joskin seisoo rojektina vajassa tätänykyä…Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.