Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › H4-umpiot
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
7.4.2009, 19:28 #124959
Näistä onkin jonkun verran ollut keskustelua aiemmin, mutta olisiko kenelläkään hyviä ohjeita, kuinka saa tavallisista umpioista tehtyä H4 umpiot? Tarkoitan siis, että polttimon kiinnitys muutetaan tavalliseen umpioon siten, että siihen käy H4 polttimo? Valokuvioista en niinkään välitä, tärkeintä on, että saan helposti saatavia ja hieman tehokkaampia polttimoita helpolla paikoilleen… P45T-kantaiset polttimot ovat jo vanha tuttavuus…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.4.2009, 20:17 #150395Mietiskelen itse tässä pyöreitä umpioita parkilla ja h4-valoilla, sisäänpäin kuperia.
Mahtaakohan toi valopukki olla saman levyinen neliskulmaisissa ja pyöreissä malleissa ?
Onkos kukaan muutellut tuota etäisyyttä ja miten vaikuttaa ulkonäköön ?
7.4.2009, 21:21 #150396@MikaVeee wrote:
Etsiskelen itse tässä pyöreitä umpioita parkilla ja h4-valoilla, sisäänpäin kuperia.
Mahtaakohan toi valopukki olla saman levyinen neliskulmaisissa ja pyöreissä malleissa ?
Onkos kukaan muutellut tuota etäisyyttä ja miten vaikuttaa ulkonäköön ?Noita Valeon H4-umpioita ei ainakaan jokunen vuosi sitten saanut enää mistään. Jos löydät, niin hyvä, valoteho paranee dramaattisesti tavallisiin hehkulankalyhtyihin verrattuna. Jos jotakin huonoa pitää niistä sanoa, ne kuraantuvat koveran muotonsa ansiosta hävyttömän tehokkaasti.
Valopukki on kanttilamppuisessa leveämpi, mutta ei haittaa ulkonäköä juurikaan. Lisäksi konepelti ei niin helposti osu kuuppaan avattaessa. Kai sitä vois kaventaakin jos niin haluaa. Ne päädyt johon kuuppa tulee kiinni on juotettu messingillä tms., joten ne pystyy teoriassa irroittamaan siististi.Akaile: Käytä niitä polttimoita joissa lukee “Ei tieliikennekäyttöön”, niissä on sen 10 wattia ekstraa. Hyvin toimii ja valaisee, ja valokuvio on oikeanlainen. Huonolla valokuviolla häviää vähintään sen minkä sillä kymmenellä watilla voittaa.
7.4.2009, 23:36 #150397Onko mitään mittatietoja, mikä on lamppujen kiinnityspulttien väli pyöreälamppuisissa pukeissa ? pitääkin mitata omastani tuo huomenna.
Mun pukissani tuo pääty on vedetty hitsaamalla tosi pienellä pätkällä, joten käytännössäkin irtoaa helposti. Tiedä sitten jos on joskus jo muutettu, tässä kulkimessani kun on nuo laatikot nokalla..
Vahvistelin vähän tuota valopukkia kun on olevinaan niin hennon oloinen.
8.4.2009, 09:17 #150398@Akaile wrote:
Näistä onkin jonkun verran ollut keskustelua aiemmin, mutta olisiko kenelläkään hyviä ohjeita, kuinka saa tavallisista umpioista tehtyä H4 umpiot? Tarkoitan siis, että polttimon kiinnitys muutetaan tavalliseen umpioon siten, että siihen käy H4 polttimo? Valokuvioista en niinkään välitä, tärkeintä on, että saan helposti saatavia ja hieman tehokkaampia polttimoita helpolla paikoilleen…
Itse tein aikoinaan vanhan tavallisen polttimen laipasta sellaisen väli adapterin H4 polttimolle..
Mittasin vantasta sen hehkun etäisyyden laipasta ja samaan mittaan värkkäsin sen adapterin..
Ei mikään iso askare ollut,, kun alkoi vaan askareteleen,, syntyivät hetkessä..
Ja vieläpä ne entiset jouset pitää myös H4:sen paikoillaan… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.4.2009, 14:13 #150399@Musta Hattuinen Mies wrote:
Itse tein aikoinaan vanhan tavallisen polttimen laipasta sellaisen väli adapterin H4 polttimolle..
Mittasin vantasta sen hehkun etäisyyden laipasta ja samaan mittaan värkkäsin sen adapterin..
Ei mikään iso askare ollut,, kun alkoi vaan askareteleen,, syntyivät hetkessä..
Ja vieläpä ne entiset jouset pitää myös H4:sen paikoillaan… 💡Ei siul sattuis jonkinmoista kuvatusta olemaan?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.4.2009, 14:20 #150400@miki wrote:
Akaile: Käytä niitä polttimoita joissa lukee “Ei tieliikennekäyttöön”, niissä on sen 10 wattia ekstraa. Hyvin toimii ja valaisee, ja valokuvio on oikeanlainen. Huonolla valokuviolla häviää vähintään sen minkä sillä kymmenellä watilla voittaa.
Siis mimmottisiii ja mistänii? Sellaisia 80/90w tai 80/100w polttimoita p45t kannalla? Joskus olen nähnyt jotain 60/100w polttimoita mutta niihin en koske, koska valotehon ero on sen verran räikeä että poliisisetä pamputtaa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.4.2009, 14:39 #150401@Akaile wrote:
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Itse tein aikoinaan vanhan tavallisen polttimen laipasta sellaisen väli adapterin H4 polttimolle..
Mittasin vantasta sen hehkun etäisyyden laipasta ja samaan mittaan värkkäsin sen adapterin..
Ei mikään iso askare ollut,, kun alkoi vaan askareteleen,, syntyivät hetkessä..
Ja vieläpä ne entiset jouset pitää myös H4:sen paikoillaan… 💡Ei siul sattuis jonkinmoista kuvatusta olemaan?
Valitettavasti ei ole kuvaa,, koska en katsonut tarpeelliseksi silloin ja adapteritkin olen aikaa sitten lahjoittanut pois,, kun hankin Halo unpiot itselle..
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.4.2009, 14:58 #150402Oletko mitannut, kuinka paljon jännite laskee akun ja polttimon välillä? Jos latausjännite on kohdallaan ja virtapiirin häviöt minimoitu, 45/40 W polttimoillakin saa ihan hyvän valotehon.
Jos taas jännitehäviö on iso, wattien kasvattaminen lisää sitä entisestään.
8.4.2009, 16:24 #150403Maadoittakaa se valopukin vaakaputki omalla kaapelilla, ei millään pikkujohdolla, vaan kunnon neliöillä. Vähenee jännitehäviöt ja valot kirkastuu, mot.
Motonet myy “Ei tieliikenneversiona”
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=43-1354
á 3,95 euroa/kpl
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com8.4.2009, 17:10 #150404Viime kesänä kävin Vantaalla eräässä A-A-liikkeessä joka on Hiekkaharjussa eli Urheilutiellä, toimittanut sätkän osia vuosikausia
keltaiset lamput…otatko halogeenit vai normaalit…no normaalit…kotona niitä vaihtaessa Amiin..siellähän oli Halosengeenit…
normaalikannalla..pitäisköhän kysellä sieltä niitä lamppuja..
valoisaa kesää t. karips. silloinkun aikojen alussa rallia ajettiin meillä oli 100w polttimot lisävaloissa, ei käytetty siirtymätaipaleella ja kaapelit oli hopeaa..
8.4.2009, 17:57 #150405@amikutoseeni wrote:
Oletko mitannut, kuinka paljon jännite laskee akun ja polttimon välillä? Jos latausjännite on kohdallaan ja virtapiirin häviöt minimoitu, 45/40 W polttimoillakin saa ihan hyvän valotehon.
Jos taas jännitehäviö on iso, wattien kasvattaminen lisää sitä entisestään.
Jep, releet väliin, hyvät maajohdot ja parempi laturi nokille. Ei ole tarkoitus polttaa sulakkeita tai valokatkaisijoita.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.4.2009, 18:06 #150406@Akaile wrote:
Siis mimmottisiii ja mistänii? Sellaisia 80/90w tai 80/100w polttimoita p45t kannalla? …
Mainitsemani halogeenit löytty ruåtsalaisketjun hyllystä, muistaakseni myös hintaan 3,95. Ovat 55/60 W, eli ei ongelmia umpion ja piuhojen käryämisestä. Meni katsastuksestakin läpi kun unohdin vaihtaa… Hyvät liittimet ja tuhdit piuhat kyllä vaikuttaa hyvin paljon eikä rele välissä pahaa tee. Eihän tuossa todellakaan ole kun kymmenen wattia eroa, mutta halogeeni ei himmene ihan samaan tahtiin kun tavallinen polttimo.
8.4.2009, 18:25 #150407@miki wrote:
@Akaile wrote:
Siis mimmottisiii ja mistänii? Sellaisia 80/90w tai 80/100w polttimoita p45t kannalla? …
Mainitsemani halogeenit löytty ruåtsalaisketjun hyllystä, muistaakseni myös hintaan 3,95. Ovat 55/60 W, eli ei ongelmia umpion ja piuhojen käryämisestä. Meni katsastuksestakin läpi kun unohdin vaihtaa… Hyvät liittimet ja tuhdit piuhat kyllä vaikuttaa hyvin paljon eikä rele välissä pahaa tee. Eihän tuossa todellakaan ole kun kymmenen wattia eroa, mutta halogeeni ei himmene ihan samaan tahtiin kun tavallinen polttimo.
Juu noita olen tiinassa käyttänyt jo pari vuotta, mutta nyt olisi tarkoitus hakea hiukka lisää tehoa. Se on syssymmällä kivempi ajella kun valoilla oikeasti näkee hyvin. Eräässä tiinassa on ollut talvivarusteena sellaiset polttimot jotka polttavat pikkuhiljaa heijastinpintaa umpiosta pois ja väriltään ovat keltaiset, voin kertoa, että näkee! 😀 Ei nyt ihan tämä heijastinpintojen kulutus ole hakusessa, mutta jos siitä vähän alle pääsisi.
H4-polttimoissa on paljon runsaammin valikoimaa ja extrahyper kirkkaita ihan samoilla wateillakin. Taisi olla broidin sätkässä, jossa joskus tuli testattua ihan aidossa h4 umpiossa tavallisen h4 polttimon ja jonkun +30% h4 polttimon eroa ja sen kyllä näki ihan silmämääräisesti +30% eduksi… Jotain tällaista ratkaisua hakisin.
Eli edelleen mielelläni ottaisin rakentelukuvia ja ohjeita vastaan, muistaakseni joku vielä mainitsi aiemmin, että millä aineella liuottamalla lähtee vanhasta h4 umpiosta se kiinnityskanta siististi irti?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]9.4.2009, 05:38 #150408Eikö tiinassa ole ihan perusumpiot? Jollaisia saa muutamalla kympillä vaikkapa mjotonjetistä? Kannattaako rakentaa vanhoista, kun ei niissä heijastin kuitenkaan uutta vastaa?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.