Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Rättärin väri

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125053

    Tietääkö kukaan löytyikö Citroenin värikartasta 70-luvulla mustaa väriä? Eli olisiko mahdollista maalata 2CV mustaksi ja silti saada se museorekisteriin? Entä myytiinkö yhtään rättäriä, jossa olisi alkuperäisvärinä musta?

    #150909

    Tästä oli joku aika sitten keskustelua, mutta en nyt muista missä yhteydessä…

    Suomessa on ainakin yksi museorekisteröity 2cv4 väriltään musta. Tosin nelkun värikartasta tuota väriä ei löydy. Eikös se vaatimus-fraasi mene jotenkin “…mallisarjaan mahdollinen väri” tjsp. Voihan sillä yrittää pelata, aika laaja määritelmä 2cv:n kohdalla, kaikkihan mahdollista on :D. Kuten jo siinä aiemmassa keskustelussa todettiin, saksassa on ollut markkinoilla mustaa 2cv:tä, mutta muuten tuon värin olemassaolo tehtaalta lähtiessä on hieman hämärän peitossa toistaiseksi…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #150910

    Tuon museorekisteröidyn nelkun olen jos tainnut nähdäkin.
    Mustan olemassaolosta on väitteyä ollut monessakin yhteydessä. Käsittääkseni Portugalissa on tehty special(?) versiota myös mustana, ja siellähän niitä tehtiin 88-90. Tätä ennen ei mustaa tainnut värivalikoimassa olla.
    Mutta ainakin Belgian tehtaalla värejä harrastettiin ja 50-luvulla, jolloin Ranskassa taisi olla vain harmaata tarjolla.

    #150911
    #150912

    Itselleni on jäänyt mieleen sellainen tulkinta museomääräyksistä, että värin pitäisi vain olla ajankohtaan nähden “mahdollinen” ja “aikakauden mukainen”, siis ei vaikkapa metallihohtoväriä, jos se ei ollut yleisesti valmistusaikaan käytössä jne.

    Väri siis voisi olla joku muukin kuin tehtaan juuri sen vuoden värikartan sävy, hyvinkin vaikka musta. Täydellistä entisöintitulosta (ja -pisteitä) tavoitteleva haluaa varmaankin juuri sen värin, mikä kulkimessa on alunperin ollutkin, mutta siitä hyvällä maulla poikkeaminen ei ole välttämättä museoinnin este (jos vaikka kuljin on käyttöhistorian aikana uudelleen ylimaalattu tms.).

    Onko muilla vahvistusta tälle käsitykselleni?

    #150913

    Mielestäni asia selviää parhaiten kun kysyy ao. museoajoneuvotarkastajalta miten hän tulkitsee asian. Ainakin mp-puolella paikalliset tarkastajat suhtautuu ihan mukavasti etukäteiskyselyihin!

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.