Etusivu Foorumit Päävalikko Matkalle Keski-Euroopan tiemaksuista etc. Moottori 5/2009

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125078

    Moottori-lehdessä 5/2009 on artikkeli Euroopan maiden moottoritietarroista ja tiemaksuista. Siitä selviää mm. että monissa Saksan kaupungeissa (kuten Berliinissä ja Münchenissä) on ajokieltoalueita (ympäristövyöhykkeitä), joille ei ennen 31.12.1992 ensirekisteröidyillä autoilla saa mennä. Uudempiin ajoneuvoihin voi ostaa 5-10 euron hintaisen pakokaasupäästömerkin, jolloin saa huristella ympäristövyöhykkeilläkin. Tätäkään en aamulla tiennyt, anejärjestelmä on siis voimissaan! Ja mm. Tsekin puolella valtaosa moottoriteistä on maksullisia, ja raja-asemalta voi ostaa tarran, joka on alle 3500-kiloisille 8 €/viikko tai 12 €/kk.

    Jos lähelläsi ei asu AL:n jäsentä jolta voi lainata aviisia, käy tsekkaamassa hyvin varustellussa Lehtipisteessä sivulta 52 eteenpäin kandeeko ostaa oma kpl, joka maksaa 6 €. Onhan nuita opaskirjojakin kirjastoissa.

    #151055

    Selvitä vielä, mikä auto on ns museo/vast, koska niitä nuo kiellot ei koske…

    #151056

    Museorekisteröity ajoneuvo, jolle haetaan sitten todistus ja tarra tuulilasiin Suomesta ennen lähtöä jottei ylläreitä matkalla tule. Muistelisin että Autoliitosta osaisivat opastaa tuosta, sen enempää ei tuo jaksanut kiinnostaa, kun omat laitteet eivät sattuneista syistä koskaan tule saamaan museostatusta…

    Koen tässä olevani suuren vääryyden uhri, sillä viimeisten karsastuksissa tehtyjen mittausten mukaan Tinskusta tulee vähemmän päästöjä kuin mitä uusista katalysaattoriautosta saisi tulla..! Kiitos uuden moottorinohjauksen mitä on tuohon tullut tällättyä, mutta eipä tuosta mitään apuja sitten saakaan…

    Jos siis Sätkä (tai auto yleensäkään) ei ole museokilvissä, niin siihen ei tuota “erivapautta” tule saamaan. Yksinkertaista..?

    #151057

    Citikka -kerholehdestä 4/2008 Juuson SM-tarinasta poimittuna tällaista faktaa, liittyen tuohon ajolupaan vanhemmalla kalustolla..:

    Autolle pitää hankkia ns. FIVA-passi. FIVA, Federation Internationale des Vehicules Anciens, on eurooppalainen historiallisten ajoneuvokerhojen kattojärjestö, jonka jäsen myös Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi (SA-HK) on. Suo,alaisen järjestön museotarkastajan kautta kuulemma FIVA-passin saa.

    Noin kuukaudessa oli tuossa tapauksessa todistus ja pieni vihreä tarra tuulilasiin liimattavaksi tullut, jotta autolla sai luvallisesti kaupunkien keskustoissa pyöriskellä.

    Omavaltaisesti tuota tekstiä tuohon naputtelin, lähteen kertoen.

    #151058

    Kyllä saksalainen osaa olla saksalainen vaikka margariinassa paistais. No on taas yksi syy käyttää saksaa vain läpikulku maana.

    -Olli

    #151059

    Saksa kait se läpikulkumaa onkin, jos kerran ympäröivissä pikkumaissa parinsadan kilsan ajo maksaa jo 8eur päivä (Tsekki, Itävälta, Slovakia, Sveitsi). Noihin saksan kaupunkeihin, joiden keskustoissa tuo ympäristöalue on, pääsee onneksi hyvin julkisilla välineillä ja leirintäalueet on pääosin alueiden ulkopuolella.
    Lasse

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.