Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Sätkän hinnanmäärittelyn vaikeus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125126

    Mielenkiintoinen huomio Nettiautosta. Kumpaisenkin laitteen hintapyynti on sama, 4200 euroa.
    Projekti-2CV4
    http://www.nettiauto.com/citroen/2cv4/2543952
    Museokatsastettu-2CV4
    http://www.nettiauto.com/citroen/2cv4/2466524

    Kumpi on lähellä oikeaa markkinahintaa? Näkyykö taantuma jo sätkäkaupassakin?
    Viittaus: Samin sätkiä (Wanhus-62 ja dyane-74) ei ole edes kukaan kysellyt.
    viewtopic.php?f=3&t=4769

    Raju on ollut hintapyyntitiputus tämänkin kulkimen kohdalla, muistaakseni alkuhinta
    oli 17.000 euroa ja nyt täällä 11.000, Nettiautossa viimeisin pyynti 10.000/järkevä tarjous.
    http://www.nettiauto.com/citroen/camionette/2108078

    Vastaus niille, jotka juuri tuumailevat, että mitä se Jimmi taas kirjoittelee, ja vielä muiden kulkimista – vastaus on, että aikani kuluksi. 😐

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #151223

    Ei tuo ole ollenkaan huono aihe pohdittavaksi. Jos olisin ollut töissä sen ajan jonka käytin pakun kasaamiseen ja ajokuntoon saattamiseen, sen hinta olisi lähempänä 30 000 euroa. Koska kuitenkin tein sitä varsinaisen työaikani päälle, eli ylitöinä, hinta olisikin sitten jo ihan toinen. Päälle tulevat tietenkin vielä ympäri Suomea varaosien perässä ajetut kilometrit, itse varaosat, maalit, aihion ja vara-aihion hankintahinnat sekä tallissa nautittu kolajuooma.
    Mielestäni hyvästä kannattaa maksaa ja huonoa ei kannata edes ottaa ilmaiseksi, ellei sitten ole aivan erityistä syytä ja kamalasti ylimääräistä rahaa ja energiaa. Onneksi tällä harrastuksella ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. 😀

    #151224

    Huono aika myydä ja hinnat voisivat olla paljon korkeammat. Kuten jo Mikikin totesi niin tekemälleen työllekin pitäisi pystyä sanelemaan jotain arvoa. Harva meistä ilmaiseksi töissäkään käy. Tähän asti tämä ei Suomessa ole pätenyt, kuljin on saatettu tehdä täysin raadosta kiiltäväksi menopeliksi käyttämällä satoja työtunteja, mutta silti hintapyynti on vain sen verran mitä “hyväkuntoisesta” 2cv:stä suomessa maksetaan, eli 3000-5000e. Verratkaapa tätä esimerkiksi Saksan markkinoihin, jossa restauroidusta kulkimesta maksetaan yleensä alk. 10 000e.

    Onhan sätkän hinnat muuttuneet euron myötä 5.94573 kertaiseksi Suomessakin, mutta niin ovat muidenkin automerkkien harrasteautot. Samaan aikaan varaosat eivät myöskään ole halventuneet, joten ihan hyvässä suhteessa kokonaisen 2cv:n arvo on noussut. Huomioitava seikka on mm. uustuotanto varaosien kohdalla, jota taasen ei itse 2cv:n kohdalla ole tapahtunut. (ts. varaosien saatavuus on parantunut, mutta hinnat eivät ole laskeneet)

    Euron vaikutuksesta huolimatta, vieläkin on varaa nostaa 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151225

    Joo, eipä kannata myydä, vaikkei harrastetyölle mitään laskiskaan.
    Mukavampihan sillä on itte ajella.
    Toisaalta en ole muistaakseni autokaupoissa koskaan isommin tienannut, vaan takkiin on tullut aina.

    #151226
    Pia

    Omasta mielestäni noissa kaikissa on liikaa ilmaa hinnoissa. Ihan liikaa. Varsinkin tuossa ensimmäisessä. Senhän tietää siitäkin että eivät ole kaupaksi menneet.

    Sätkän hinnat ei selvästikään seuraa norm. autojen hintoja, muutoinhan ne pyörisivät satasissa.

    Sätkän hinta on verrattavissa antiikin tai muun arvokkaana pidetyn käytetyn tavaran hintaan. Eli niinkuin Hagelstam sanoo, hinta on se minkä ostaja on halukas maksamaan ja myyjä maksuksi hyväksyy.

    Nykyinen sätkänostaja ei maksa sätkän kohdalla autosta vaan enemmänkin mielikuvasta. Tunnearvo on painavampi kuin rahallinen arvo. Ja siitä maksetaan. Mutta ei kai liikaa siitäkään.

    #151227

    @Pia wrote:

    Sätkän hinta on verrattavissa antiikin tai muun arvokkaana pidetyn käytetyn tavaran hintaan. Eli niinkuin Hagelstam sanoo, hinta on se minkä ostaja on halukas maksamaan ja myyjä maksuksi hyväksyy.

    Nykyinen sätkänostaja ei maksa sätkän kohdalla autosta vaan enemmänkin mielikuvasta. Tunnearvo on painavampi kuin rahallinen arvo. Ja siitä maksetaan. Mutta ei kai liikaa siitäkään.

    Näinhän se on, tosin kyllähän sitä kahta sätkää vertailemalla voi myös mietiskellä, että minkä verran rahaa menisi huonomman sätkän saattamiseen paremman sätkän kuntoon.

    Itse ajattelen jotenkin näin, että 2CV:tkin alkaa olemaan hieman katoavaa luonnonvaraa ja haluttua tavaraa. Ainakin halutumpaa kuin samanikäiset Corollat tai vastaavat. Haluttuus ja harvinaisuus (joka on suhteellista) tuppaa nostamaan hintaa. Suurin piirtein ajokuntoisesta sätkästä sellainen tonni lienee ihan käypä hinta, jos ei ole ihan paalattavassa kunnossa. Leimatusta jotain parin tonnin kieppeillä ja siitä sitten ylöspäin kunnon ja “erikoisratkaisujen” mukaan.

    Tässähän on hauskaa se, että esim. Visan koneella ja muilla viripalikoilla pilattu sätkä voi jollekin olla sellainen väkästys, jossa on vielä perhanasti hommaa sen saamiseksi alkuperäiskuntoon, kun taas toinen voi ajatella että siinä on tehty jo kaikki tarvittava että saadaan hyvä käyttösätkä alle. Tässä tapauksessa tietysti toinen on varmaan valmis maksamaan laitteesta enemmän kuin ensimmäinen.

    Harrasteautoilussa tällainen hinnanmäärittely on kyllä erittäin hankalaa, kuten sanottua. Absoluuttista totuutta kun ei ole. 🙂

    -Erkka

    #151228

    Tässähän on hauskaa se, että esim. Visan koneella ja muilla viripalikoilla pilattu sätkä voi jollekin olla sellainen väkästys, jossa on vielä perhanasti hommaa sen saamiseksi alkuperäiskuntoon, kun taas toinen voi ajatella että siinä on tehty jo kaikki tarvittava että saadaan hyvä käyttösätkä alle. Tässä tapauksessa tietysti toinen on varmaan valmis maksamaan laitteesta enemmän kuin ensimmäinen.

    Alkuperäiset kaiketi museokilpiin ja käyttöautot käyttökilpiin.
    En muista enää, missä täällä keskusteltiin siitä, millaisia käyttäjiä, keräilijöitä, tuunaajia yms omistajat ovat.
    Omani on kesäajan käyttöauto eli pääkulkine, museotavaraa siitä ei omistuksessani tule.

    #151229

    Huomaa myös myytävän kaluston määrä, tällä hetkellä 15 2cv pohjaista laitetta pelkästään nettiautossa.
    Mielestäni aika paljon ja tulevaisuudessa myyntiin ilmaantuun luultavasti kokoajan enenevässä määrin laitteita.
    Nostaako vai laskeeko se sitten hintoja jää nähtäväksi.

    http://www.nettiauto.com/citroen/kaikki/?yto=1986

    Mielestäni kunnostettu 2cv ei ole kallis jos se maksaa n.4000e. Jos aihiota rupeaa kunnostamaan
    hyväksi, mennään tuon summan yli erittäin nopeasti, vaikka tunneilleen ei laskisi mitään arvoa.
    Tuollaisella summalla ei ole vielä mitään tekemistä “tunne hintojen” tai ilman kanssa. Mutta jos
    taas laittamaton, ehkä jopa mahdollisesti kovin turattu laitos maksaa reilusti yli tonnin, aletaan
    haukkaamaan kovastikkin ilmaa. Rättäri on niin “hutera” laite että sen ollessa huonossa kunnossa
    siinä ei välttämättä ole enää montaakaan rahanarvoista osaa. Kuluja voi laskeskella helposti selailemalla
    jonkun tarvike liikkeen gataloogia. Onneksi osia saa ja ne ovat rättäriin oikeasti halpoja.

    -Olli

    #151230

    Itse muistan lunastaneeni 66:n mörön hintaan 100e Artsin tontilta. Autosta ei luonnollisesti ole enää jäljellä kuin etuakseli, pari tukivartta, pari ovea ja lokasuojaa, yms. pikkuosia, eli hintaa on kertynyt hieman lisää. Oikeastaan sen verran, että sillä rahalla saisi nettiauton sätkistä jo valita. Harmittaako? Ajoittain, mutta ainakin nyt tietää mikä se oma sätkä on, eikä tarvitse kuntoa erikseen arpoa. Siitä pääseekin kätevästi aasinsillalla kysymykseen kunnon vaikutuksesta hintaan. Rehellinen projekti on hinnoiteltu sen mukaisesti, mutta monesti saattaa maksaa hyvästä, joka osoittautuukin projektiksi.

    Hmm. Nuo kaksi ensimmäistä (dyane ja nelkku) ovat minusta hyvin hinnoiteltuja. Hakisin dyanen, jos rahaa olisi.

    #151231

    2CV taitaa olla nykyään “keräilyesine” haluttiin tai ei. Pyydetäänhän 50-60luvun traktoreista, “pappatuntureista”, jopo polkupyöristä jne. Aika tolkuttoman tuntuisia hintoja.

    Oikeasti hyvin laitettujen tai erinomaisesti säilyneitten hinnoissa on varmasti vähiten sitä ilmaa. Mutta jos selkeästi “aihiosta” pyydetään yli tuhatta euroa, alkaa olla aikalailla yläkantissa. Varsinkin pakusätkistä taidetaan maksaa ihan mitä vaan.

    Yleisesti on uumoitu museoautoja tulevan myyntiin tulevaisuudessa paljon, varsinkin kanttiharrastajia alkaa ikä painaa. Ja kauppahinnathan riippuu ainakin osittain siitä paljonko innokkaita ostajia löytyy. Suurimmat harvinaisuudet taitaa valitettavasti valua ulkomaille.
    Ei löytynyt sille saharallekaan silloin Suomesta ottajaa.

    #151232

    Epäkohtaan tarttuakseni kommentoin noita jopon hintoja. Hienokuntoisimmat vanhat perus Jopot menevät kaupaksi
    korkeimmillaan noin 200euron hintaan. Jota joku saattaa pitää korkeana mutta kannattaa muistaa että uusi “jopo”
    maksaa 350euroa ja on jo ostettaessa epälaadukas tusina pyörä. Jos olisin “pakotettu” jomman kumman hankkimaan
    maksaisin vanhasta (jota ei kaupasta saa) enemmän kuin tuosta uudesta. Vanhalla hyvällä on taatusti enemmän kilometrejä
    edessään.

    Tämän saman logiikan voi tietysti johtaa rättäreihin. Voidaan kuvitella että ottaa gataloogin käteen ja rakentaa uuden rättärin
    (tässä jopo asiaan se erotus että kasaan voi/saa ihan oikeasti laadukkaan uudén rättärin). Tämän laskelmoidun hinnan (johon
    voi vielä lisätä tunnit) pähkäiltyään, voi sitä verrata markkinoilla olevan kaluston hintaan. Kun on vertailu kohta uuden hinnasta
    on vertailu myynnissä oleviin helpompaa.

    Pakujen kohdallahan hinnan määrää aivan suoraan kysynnän ja tarjonnan laki. Vähän laitteita myynnissä = kova hinta.
    Ei ole mistä valita.

    -Olli

    #151233

    Ohhoh… En nyt tahdo olla ilkeä mihinkään suuntaan, mutta alkaa kyllä hämmästyttää tuo museo leimaaminen suuresti (niin ja ois taas pakua tarjolla)

    http://www.nettiauto.com/citroen/2cv4/2606625

    Tulikohan myytyä oma liian halvalla 😆 😆 😆

    Lisäkysymys, saako museoajoneuvon normaali vakuutukseen? Voisin käydä museoimassa
    tuon oman kuuskymppisen niin ei tarvitsisi käydä katsastuksessa kuin joka toinen vuosi
    eikä maksaa ajoneuvo veroa…

    -Olli

    #151234

    @PienempiOlli wrote:

    Ohhoh… En nyt tahdo olla ilkeä mihinkään suuntaan, mutta alkaa kyllä hämmästyttää tuo museo leimaaminen suuresti (niin ja ois taas pakua tarjolla)

    http://www.nettiauto.com/citroen/2cv4/2606625

    Tulikohan myytyä oma liian halvalla 😆 😆 😆

    -Olli

    Saisikohan tuon minun pakunkin museokilpiin 😯 😯

    ihan mukavan näköinenhän tuo on, siis tuo Ollin linkissä oleva, mutta ei tuolla alkuperäisyyden kanssa ole paljoakaan tekemistä…

    #151235

    Vähemmän me siitä sun pakusta aikanaan jossain kisailu tehtävä asemalla eroavaisuuksia alkuperäiseen löydettiin…

    -Olli

    #151236

    😀 Kiitos, hyvin hoidettu väärennös siis… 8)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.