Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kaasutin vuotaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125128

    nyt on pakko taas olla kilta-aktiivia ja kysellä kaasutinexperteiltä -kaipa se on tuo mustahattuinen mies taas?
    asentelin uuteen koneeseen yksikurkkuisen mutta mokoma tiputtelee alleen (lohkon päälle) sammuttaessani koneen tyhjäkäynniltäkin-muutamia runsaanlaisia tippoja. avasin kannen ja vaihdoin neulaventtiilin, kuulostelin kohoa – tyhjää täynnä. mikäs neuvoksi nyt? Laskeeko neulaventtiili liikaa ainetta sisään? bensapinta liian korkealla uimurikammiossa ? taivuttelenko kohon läpyskää summassa?

    eksoottistahan tuo bensantuoksu tietysti on ja saattaa olla niinkuin kaikkien muidenkin asioiden kanssa, ennen kun osoitettiin varallisuutta tansseihin lähtiessä sipaisemalla bensaa hiukan korvan taakse – voi olla ettei flaksi kuitenkaan käy nykyään bensalta tuoksuvilta uroksilta.

    #151241

    Yleensä mulla kun on ollut neulaventtiili scheissena niin se on rumasti räkäissyt bensaa kurkkuun kun kaasuttelee ilman kumitöttöröä ja kattelee sinne kurkkuun. No sit jos ei kattele, vaan ajelee niin kurkku rupee karstoittumaan mustaks jos on jotain mätää. Mutta jos kumpaakaan ilmiötä et havaitse niin sitten se on bensan pinnasta varmaankin kiiinni. Kaksikurkkuisessa muistaakseni tönärillä mitaten 16-18 milliä kaasarin kannesta, tiivisteen alta, siihen kohon keskipisteeseen. En tosin muista onko se sama korkeus yksikurkkuisessa? Kannattaa myös mitata kulutus… Viisaammat sanovat, että yli 7.5 litran kulutuksella bensa menee jo raakana pakoputkeen sätkällä… Siitä tietää onko jotain häikkää.

    Mitä alempana bensan pinta on, sen parempi tietty kulutuksen kannalta. Jos oikein alas laskee pinnan niin se sammuu mutkissa ajaessa, kun pinta valahtaa toiseen reunaan jo koneelta loppuu bensa…mutta sepä se taitaa alaraja olla. Yläraja on se kun rupee tulvimaan tai kyllästyy suureen kulutukseen 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151242

    Taivuta sitä venttiiliin vastaavaa lätkää niin että pitäessäsi irroitettua kaasarin kantta ylösalaisin kädessäsi etäisyys kannen pinnasta kohon keskelle on n. 18 mm molemmin puolin. Mitatessa siis kohon “lätkä” lepää neulaventtiiliä vasten.

    Tsekkaa myös, että molemmat kohot ovat ehjät eivätkä ole muuttuneet upokkaiksi; niinkuin taisitkin jo tehdä.

    Venttiliä on helppo testailla puhaltamalla bensaputken liitinkappaleeseen ja painamalla neulaventtiiliä kiinni kannen ollessa irti. Pitäisi katketa totaalisesti puhallus.

    #151243

    Jouduin ikäväkseni todeta viime kesänä, että aina tämä puhallustesti ei riitä; minullakin se mukamas toimi hienosti puhallustestillä, mutta eipä toiminutkaan ajossa niinkuin piti. Mitä vanhempi ja kuluneempi neulaventtiili niin sen herkemmin se kuula alkaa takertelemaan tjsp. En tätä uskonut aluksi kun Kaapelimies siitä minulle vihjasi, mutta kyllä ne vaan oireet lakkasivat kun neulaventtiilin vaihdoin. Jo viikon ajon jälkeen kaasarin kurkku oli totaalisen puhdistunut noesta.

    Jos kaasarin säädöt ovat kohdallaan ja kaikki toimii niinkuin pitää niin se on sisältään siisti kuin leikkaussali. ❗

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151244

    @Isoo-Jukka wrote:

    Taivuta sitä venttiiliin vastaavaa lätkää niin että pitäessäsi irroitettua kaasarin kantta ylösalaisin kädessäsi etäisyys kannen pinnasta kohon keskelle on n. 18 mm molemmin puolin. Mitatessa siis kohon “lätkä” lepää neulaventtiiliä vasten.

    Tsekkaa myös, että molemmat kohot ovat ehjät eivätkä ole muuttuneet upokkaiksi; niinkuin taisitkin jo tehdä.

    Venttiliä on helppo testailla puhaltamalla bensaputken liitinkappaleeseen ja painamalla neulaventtiiliä kiinni kannen ollessa irti. Pitäisi katketa totaalisesti puhallus.

    kyselyn jälkeen oli vielä pakko mennä talliin etsimään tarjolla olevia neulaventtiilejä esille. Muutama kourassa tein näitä puhallustestejä – kaikki, samoin se joka oli vielä kiinni harmina olleessa värkissä. Sekin selvisi puhallustestissä jo aikaisemmin. Päätin kuitenkin kokeilla vaihtoa ja sillä homma alkoi pelata. Tosin ei kurkkukurkistustestikään tuonut onneksi mitään poikkeavaa esiin. Mutta hyvä tietää. Saattoi ehkä vain olla epäpuhtauksia bensan joukossa ja kiilautuivat sitten venttiiliin?
    Onhan siellä tankissakin aina jotain nöyhtää ollut.

    Nämä kaasutinasiat vaatisivat oikein opiskelua. Mokomia on montaa sorttia.
    Ihmetytti kun avasin 1-kurkkuisesta kiihdytyspumpun puhdistusta varten – sieltä kun putosi sellainen kahden,kolmen millin pituinen lieriö, halkaisijaltaan ehkä milli, puolitoista – mihin sekin pitäisi laittaa???

    mutta kiitos aina avuliaille neuvoista.

    #151245

    Älähän aivan suoralta kädeltä taittele kohon vartta. Itsekin ihmettelin huonoa tyhjäkäyntiä ja muuta epämääräisyyttä kaasuttimen tiimoilla ja tuli tutkittua kaasaria ja kohon korkeutta… Putsasin kaasarin uittamalla sitä AIV-liuoksessa,(minä en ota vastuuta muiden kaasareista ja toiminnasta ko. tempun jälkeen, mutta oman kulkineen käytös parani hieman). Etsin kohon oikeaa korkeutta, mutta en kyllä löytänyt mistään muuta kuin lukeman muistaakseni 25mm, mutta mitataan mistä?

    Tuli ahaa elämys jota en itse ole kokeillut, mutta ainahan joku muu voi kokeilla 😉 Avaa kaasarin kansi varoen ajon jälkeen ja mittaa pensapinnan korkeus kaasarin yläpinnasta, koho kellumassa pensassa, ilman kantta ja siihen tiiviste mukaan ja vielä miinustaen neulaventtiilin ulkouma kannesta (en nyt justiin muista onko ulkonemaa). Ymmärsikö kukaan tätä lokiikkaa?? Viisaammat suomentakaa…

    Sitä vain yritin tällä kertoa, että välttäkää tongeilla vääntelyä, mikäli ette ole varmoja, että kohon läppää on väännetty 1,89mm alaspäin. Ei se kohon korkeus muutu itsekseen kovin helposti.

    #151246

    Sitä kohon lipareen pätkää joka neulaventtiiliin koskee on tarkoituskin väännellä, siitä se korkeus säädetään… Aikoinaan sitikkakorjaamoilla oli valmiit sapluunat tuohon 18mm tarkistamiseen, koho sapluunan sisään ja katsoen paljonko liparetta väännellään. Tottakai se nöyrtyy ja ajanmyötä katkeaa, mutta varovasti kerrallaan vääntäen homma hoituu ja ajaa asiansa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151247

    Totean sen vielä, että itse en kohon korkeutta mittaillut /saanut mitatuksi siitä syystä, että mittaa X jonka joistain ohjeista löysin en saanut mistään järkevästä kohdasta mitattua. Ei osunut kohon keskisaumaan, ei osunut kohon pohjaan ei osunut kohon yläpintaan, ei mikään siihen mittaan X lähellekään. Mutta kaksireikäiselle kaasarille taitaa mittaus olla helpompi tehdä kun koho on eri mallinen, ainakin kuvista päätellen.

    Kyllä siitä lirpakkeesta, joka painaa neulaventtiilin kiinni, kohon korkeutta säädetään. Itselläni ei ko. säätötyökalusabloonaa ole, harmin paikka 🙁 .

    Saatan olla väärässä, mutta en yhtäkkiseltään uskoisi bensan jaksavan nostaa kohoa niin paljoa, että lirpake itsestään sentään kovinpaljoa vääntyisi korkeammalle. Ainahan ajansaatossa rautakin voi väsyä ja myöten antaa. Korjatkaa tietoviisaammat erheeni.

    En ala tästä asiasta vääntämään enempää, koska kokemukseni ei riitä vielä sätkän yksreikäisen kaasarin perusteelliseen analyysiin ja vapauttamaan tai tuomitsemaan itseäni tahi muita. Mielipiteeni kerroin kuitenkin…

    #151248

    Korkeuden mittaaminen:

    1. Ota kaasarin kansi irti kaasarista
    2. Käännä kansi ylösalaisin
    3. Käännä kantta siten että näet yhden kohon kerrallaan sivusta
    4. Mittaa tämän yhden kohon keskipisteestä työntömitalla etäisyys kaasarin kanteen, ei tiivisteeseen, koska se ei anna tarkkaa tulosta, tiiviste kun litistyy käytössä! Etäisyyden tulisi olla n. 18mm.
    5. Toista em. toimenpide toisen puolen koholle eli käännä kantta 180 astetta horisontaalisesti.
    6. Käännä neulaventtiiliä tökkivää alumiiniliparetta sen verran että saat 18mm lukemaksi
    7. Mittaa molemmat kohot samalle korkeudelle siten, että ensin se neulaventtiilin puoleinen sitä liparetta säätämällä ja sitten toinen puoli samaan tasoon sitä kohon vartta vääntämällä varovasti
    8. Mittaa vielä kerran, varmuuden vuoksi.
    9. Kasaa paikoilleen
    10. Aja.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151249

    Mistä löytyy sellaisen kohon, joka ei ole sivustakatsottuna pyöreän vaan enemmänkin kulmikkaan näköinen, keskipiste silmämääräisesti tai mitenkään muutenkaan. Päältäpäin katsottuna koho on pyöreä. Ja niitä kohoja on vaan yksi.

    Omassa kulkineessani, kaasarissa, ei ole sellainen pyöreä messinkinen koho kuin kuvissa, esim. killan arkistossa, vaan muovinen musta, johon on se pieni kuuluisa lipsukka sulatettu kiinni.

    Tietenkin on selvää, että mikäli kohon lipsukassa on selviä pihdin naarmuja niin sitä on todennäköisesti väännelty johonkin suuntaan…

    Auttakaa nyt asiantuntijat…

    Ja siitä neulaventtiilin testaamisesta. Ota kaasarin kansi ja koho pois paikaltaan ja liitä kaasarin bensan tuloputkeen letku, mielellään puhdas, ja ime samalla kun todella (huom. todella) hennosti painat neulaventtiiliä kiinni sormella. Jos venttiili on tivis ei tule ilmaa suuhun. Puhalluskoe samoin tuottaa tuloksen, mutta mistä tiedät puhaltaa juuri sen verran kuin bensan pinta aiheuttaa sulkevaa nostetta kohoille?

    #151250

    Mulla vuoti 2- kurkkuinen kaasari kanssa. mittasin bensapinnan , vaihdoin neulaventtiilin, eikun vuoti vaan! . No ajattelin vaihtaa kaasarin kannen välissä olevan tiivisteen , muttei siitäkään hyötyä ollut. No konerempan yhteydessä imusarja irti ja ajattelin irottaa kaasarin imusarjasta, yllätys oli, ettei kaasarin ja imusarjan välissä ollut tiivistettä , tai se oli ajan saatossa hävinnyt jonnekin? No laitoin tiivisteitä liiman kanssa ja ihme ja kumma kone käy paremmin eikä bensaa valu imusarjalle.
    ” On se niin jännää”
    nopsa

    #151251

    @nopsa wrote:

    No laitoin tiivisteitä liiman kanssa ja ihme ja kumma kone käy paremmin eikä bensaa valu imusarjalle.
    ” On se niin jännää”

    Se bakeliittitiviste eristää myös hieman lämpöä kun kone on ajosta sammutettu, ts. bensa ei kaasarissa kiehahda niin helposti. Tästä on aiemminkin ollut keskustelua, ja mm. päätelmä sen imusarjan pohjassa kaasarin alla olevan reijän funktiosta oli se, että ylikehahtanut bensa poistuu sitä kautta eikä sylinterihin ja sitä kautta öljyä ohentamaan.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.