Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kansien eroavaisuudet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125140

    nyt on ongelma? – uusi kone nokalla nakuttaa ja kilkuttaa dieselin lailla. On uusi kampi, on uusi nokka ja mäntä-sylinterisarjat. Venttiilejä on säädelty kaikkien metodien mukaan mutta ääni on aina sama. kone käy kyllä erinomaisen tasaisesti.
    Näitä kilkutustarinoitahan keskustelupalstalla on, mutta nyt ei öljynvaihtokaan tuonut apua (Valvoline puolisynt). Koneella on ajettu vasta 40km.

    varsinainen kysymys:
    Tulppia irroittaessa nousi eräs asia mieleen vuosien takaa. kone on kasattu 2001, jokunen vuosi taaksepäin siis.
    Oikeanpuoleista tulppaa irroitettaessa tuli ylös myös helicoil-kierre tulpan mukana.( milläs sen kiinnität taas?)
    Nousi myös samalla mieleen ; oliko kone silloin vielä nelkun ( Dyane 4 -74) vai olisko jo silloin ollut kutonen nokalla eli niin ollen kannetkin kutosen ja johon tehtiin helicoil tulpan kierteisiin.
    Miten eroavat nelkun ja kutosen kannet toisistaan? Voiko kansia käyttää kutosessa? entäs keinuvipujen nostotangot? Eri pituisia tai muodoltaan eroavaisia ? Kirjoissa en ole huomannut mainintoja näin eksoottisista asioista mutta olisiko laajalla kiltaväellä kokemusta – jollakulla?

    Näitä osia kun on nurkissa ilman lappuja – tulee mieleen olisiko kootessa tullut väärä tavaraa samaan pinoon (moottoriin).
    Samaan syssyyn voisi kysyä onko moottorin lohkoilla eroa muuta kuin että kutosessa on öljynsuodatin?

    #151310

    Onko venttiilikoppa/kopat kiristetty liian tiukalle, eli hakkaako keinuvipu koppaan..? Osaa tehdä ikävää ääntä se…

    Kannet ovat Nelkussa ja Kutosessa muuten samat, mutta työntötankojen suojaputket ovat erimittaiset…

    Lohkot ovat sitten aivan erilaiset, runkolaakerien mitoitukset aivan eri kokoiset, öljynkierto toisin, sylinterien poraus eri, Nelkussa nokkalaturin valu jota Kutosessa ei ole, siis monenlaista pientä kivaa…

    Heli-Coilin uudelleenkiinnittämiseen ei ole mitään “jekkua” tiedossa, itse veisin ehkä kannen koneistamoon jossa hitsaisivat kierteen kuntoon..?

    #151311

    @Jasu wrote:

    Onko venttiilikoppa/kopat kiristetty liian tiukalle, eli hakkaako keinuvipu koppaan..? Osaa tehdä ikävää ääntä se…

    Kannet ovat Nelkussa ja Kutosessa muuten samat, mutta työntötankojen suojaputket ovat erimittaiset…

    Lohkot ovat sitten aivan erilaiset, runkolaakerien mitoitukset aivan eri kokoiset, öljynkierto toisin, sylinterien poraus eri, Nelkussa nokkalaturin valu jota Kutosessa ei ole, siis monenlaista pientä kivaa…

    Heli-Coilin uudelleenkiinnittämiseen ei ole mitään “jekkua” tiedossa, itse veisin ehkä kannen koneistamoon jossa hitsaisivat kierteen kuntoon..?

    ei tässä semmosta koppaan koputtamista..voihan olla uuden koneen ominaisääni jonkin aikaa, mutta sopisi paremmin Zetoriin kuin sätkään. Puuttuu enää diesel-enthusiasti-ukkojen kerääntyminen lokasuojan partaalle arvuuttelemaan.
    Millälailla erimittaiset ovat nelkun ja kutosen työntötanko-putket? Kummassa lyhyemmät?

    #151312

    @texwiller wrote:

    Millälailla erimittaiset ovat nelkun ja kutosen työntötanko-putket? Kummassa lyhyemmät?

    Nelkussa lyhysemmät putket, kapeampi kun moottori kaikkinensa on…

    Voi niitä putkiakin kuulemma vaihtaa, joku sanoo onnistuneensakin siinä. Vaan taitaa kuiteski kansiakin vielä jonkin verran markkinoilla liikkua, ettei ole ehken tarvetta kyseiselle operaatiolle olla..?

    #151313

    Hiljattain tällä palstalla oli yhdeksi äänen aiheuttajaksi paljastunut pinnaltaan viallinen keinuvipu. Mikäs keskustelu se olikaan?

    Voisi ajatella kokeeksi säätää venttiilivälykset tavallista tiukemmalle, vaikkapa 0,10 ja kuullostella vaikutusta. Tuollaisilla välyksillä ei voi tietenkään lähteä tien päälle, mutta pääsisi testaamaan onko kilinä nimenomaan siellä. Joskus vain muistan säätäneeni liian tiukat välykset väljemmiksi ja samantien tuli huomattavasti enemmän kilinääkin kehiin.

    Varmasti kilinöille löytyy monta muutakin mahdollista aiheuttajaa. Mahdollisesti joku uusista osista vaatii hetken sopeuttamisajon? Ehkä toiveajattelua.

    #151314

    @Isoo-Jukka wrote:

    Hiljattain tällä palstalla oli yhdeksi äänen aiheuttajaksi paljastunut pinnaltaan viallinen keinuvipu. Mikäs keskustelu se olikaan?

    Voisi ajatella kokeeksi säätää venttiilivälykset tavallista tiukemmalle, vaikkapa 0,10 ja kuullostella vaikutusta. Tuollaisilla välyksillä ei voi tietenkään lähteä tien päälle, mutta pääsisi testaamaan onko kilinä nimenomaan siellä. Joskus vain muistan säätäneeni liian tiukat välykset väljemmiksi ja samantien tuli huomattavasti enemmän kilinääkin kehiin.

    Varmasti kilinöille löytyy monta muutakin mahdollista aiheuttajaa. Mahdollisesti joku uusista osista vaatii hetken sopeuttamisajon? Ehkä toiveajattelua.

    toiveita pitää aina olla! kilinä-keskusteluja on tarkkaan tässä lueskeltu – toiveikkaasti. Eipä siihen taida mitään täsmäohjetta kukaan antaakaan? Alkoi itse vaan arveluttamaan tuo kansien mahdollinen eroavaisuusjuttu.
    Pitänee kokeilla tuo testi tiukemmilla välyksillä ensin ennen keinujen koplausta. Juttu keinujen koloista oli varsin selkeä.

    #151315

    Yksi sellainen juttu tuli mieleen että jos joku asiaan vihkiytymätön on kasannut koneen niin voi olla männät asennettu
    väärin käsin,, niin käynti on sitten tosiaan kuin diesel,, männät tulisi asentaa siten että männän leveä puoli tulee kuljettajan
    puolella alaspäin ja toisella puolen konetta ylöspäin… Männän leveys ero tulee siitä että ristitappi ei ole keskellä mäntää,,
    kun sitä katsoo männän sisöltä päin.. Sieltä näkee männän leveämmän puolen.. Ja onhan männänpäissä nuolet eteenpäin,,
    kun huomaa vain katsoa niitä merkkejä….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151316

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Yksi sellainen juttu tuli mieleen että jos joku asiaan vihkiytymätön on kasannut koneen niin voi olla männät asennettu
    väärin käsin,, niin käynti on sitten tosiaan kuin diesel,, männät tulisi asentaa siten että männän leveä puoli tulee kuljettajan
    puolella alaspäin ja toisella puolen konetta ylöspäin… Männän leveys ero tulee siitä että ristitappi ei ole keskellä mäntää,,
    kun sitä katsoo männän sisöltä päin.. Sieltä näkee männän leveämmän puolen.. Ja onhan männänpäissä nuolet eteenpäin,,
    kun huomaa vain katsoa niitä merkkejä….
    💡

    nuolien ja kirjan mukaan on kokoonpano tehty – nyt vissiin sitä vihkivettä vaan tarvittaisiin vielä jotta saadaan paha pois.

    Akateeminen kysymys; mistä muuten se dieselin ääni mainitsemaasi asentoon liittyen mahtaisi syntyä? Toinen akateeminen kysymys lisäksi; mitä vaikutuksia männän väärillä asennoilla saattaisi olla? Tässä koneessani männät kun olivat ihkauudet, oli nuoletkin hyvin näkösällä.
    Meno on tällä koneellani virkeää – ainoa haitta on tosiaan tuo vanhasta koneestani poikkeava ääni. Kone käy tosi tasaisesti tyhjäkäyntiä – pienillä tyhjäkäyntikierroksilla kuin venhossa vanhan Wikströmmin vetämänä. Kesäinen äänihän se.

    #151317

    Männän epäkeskeisyydelle on se syy lyhykäisyydessään että kun kone pyörii myötäpäivään niin puristu / poisto tahdon aikana
    mäntä on kallellaan pyörimis suuntaan nähden jo valmiiksi ja kiertokangen kääntyessä äkisti pyörähtäen ristitapissa yläkuolo kohdassa
    niin männän helma ei klikkaa sylinterissä vaan lähtee juohevasti alaspäin…
    Hitsin vaikee selittää,, se pitää itse pähkäillä konetta katsellen tai lukemalla autoteknistä kirjaa..
    💡 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151318

    Entäs keinuvipuakselilla olevat jousiprikat keinuvivun alapuolella? Ovatko paikoillaan ja kunnossa? Jos ne puuttuvat tai eivät muuten pidä huolta, että keinuvivut eivät pääse valumaan akselilla alaspäin, niin ääni, joka silloin lähtee koneesta on kyllä enemmin kolina kuin nakutusta ja kuuluu pienemmillä kierroksilla.

    Masa

    #151319

    Hupaisa sattumus, että juuri itsellänikin tuli ajankohtaiseksi ihmetellä tyttäremme sätkän outoa kilkatusta. Osoittautui, että toiselta puolelta puuttuivat ko. prikat molemmilta keinuakseleilta kokonaan ja akselit liikkuivat lähes millin vapaasti. Käsin liikuttelemallakin sai melkoista kalinaa aikaiseksi. Jousiprikkojen aluslevyt oli asennettu lisäksi väärin yläpäähän, millä nyt sinänsä ei enää ollut suurempaa merkitystä, kun itse välyksen poistoon tarkoitetut osat puuttuivat.

    Palauttamalla prikat ja levyt akselin alapäähän, välykset hävisivät ja äänet tasoittuivat huomattavasti. Ennen tätä oli käynyt jo mielessä kammen mahdollinen kypsyminen.

    Eipä ole noihinkaan milloinkaan tullut erityistä huomiota kiinnittäneeksi. Kiitos Mustahattuiselle puhelinkonsultaatiosta ja diagnoosin vahvistamisesta.

    Korjaustyö kesti hieman pidennetyn ruokatunteroisen…

    #151320

    Nelkun ja kutosen venttiilit ovat eri pituisia, n 1.5-2mm, en muista kumpi on kumpi. Liekkö keinuvivuissa eroja????

    Tuo keinujen ylös/alas liikkuminen on hyvin tod näk äänen antaja. Tosin Sveitsin tokaan lähtiessä kasasin koneen eri romulaatikoista keräämillä osilla ja tuon koneen kalinat olivat valtaisat! En uskonut perille pääseväni saatikka takaisin tulevani… Vaan tuo kone on vieläkin avaamatta käytössä, ajettu yli sadan tuhannen! Äänet siitä hävisivät n kymmenen tuhannen km:n jälkeen!

    #151321

    @Isoo-Jukka wrote:

    Hupaisa sattumus, että juuri itsellänikin tuli ajankohtaiseksi ihmetellä tyttäremme sätkän outoa kilkatusta. Osoittautui, että toiselta puolelta puuttuivat ko. prikat molemmilta keinuakseleilta kokonaan ja akselit liikkuivat lähes millin vapaasti. Käsin liikuttelemallakin sai melkoista kalinaa aikaiseksi. Jousiprikkojen aluslevyt oli asennettu lisäksi väärin yläpäähän, millä nyt sinänsä ei enää ollut suurempaa merkitystä, kun itse välyksen poistoon tarkoitetut osat puuttuivat.

    Palauttamalla prikat ja levyt akselin alapäähän, välykset hävisivät ja äänet tasoittuivat huomattavasti. Ennen tätä oli käynyt jo mielessä kammen mahdollinen kypsyminen.

    Eipä ole noihinkaan milloinkaan tullut erityistä huomiota kiinnittäneeksi. Kiitos Mustahattuiselle puhelinkonsultaatiosta ja diagnoosin vahvistamisesta.

    Korjaustyö kesti hieman pidennetyn ruokatunteroisen…

    nyt on “hermosaha” kai näyttänyt vaivansa – enpä osannut ajatella en liioin katsoa kilinän aiheuttajaksi tuota keinuvipuakselien pitkittäisliikettä ennenkuin näitä lueskeltuani aloin paremmin tutkiskelemaan. Välystä oli ja kahdessa oikeinkin paljon. Puuttuiko jotain välilevyjä, jousulevyjä sun muita, en käsikopelolla tehdyssä hommassa päässyt katsomaan
    mutta ääntä lähti jo sormilla liikutettaessa.

    Mistähän löytyisi kutosen koneeseen oikein hyvät heepelit – keinuakselit ja keinut jousilevyineen ja muine välilevyineen?

    kiitos näistä vastauksista!

    #151322

    Vielä Helicoilista. Jos se tulee tulpan mukana ulos, niin pysyykö se paikallaan jos kiertää takaisin ? Voiko siihen entisen helicoilin paikalle laittaa uuden ?

    #151323

    @julle wrote:

    Vielä Helicoilista. Jos se tulee tulpan mukana ulos, niin pysyykö se paikallaan jos kiertää takaisin ? Voiko siihen entisen helicoilin paikalle laittaa uuden ?

    ihmettelin kun olin seoksia säätelemässä colortune-tulpalla .tässä käteen nousseessa tulpassa näytti merkillistä kyllä olevan isompi kierreosa – mistäs nyt on kyse, ajattelin ???? Hiukan pelästyinkin. Kurkistin reikään ja kas mokomaa kun näin ne rosoiset jengat siellä mistä tulpan kiersin .Hmm.. muisti pätkittäin palautui muutaman vuoden takaiseen helicoil asennukseen.

    Kiersin sen sitten takaisin -alkuperäiset jengat siellä pohjalla eivät näyttäneet kovinkaan selkeiltä, mutta siihen se tiukkaantui kuitenkin normaalin oloisesti. Saattaahan olla että kone kylmänä saa pelkästään tulpankin ulos.

    pitänee vaihtaa kansi jossain vaiheessa jotta saa tulpanvaihdonkin sujumaan ilman kylmänhikeä otsalla.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.