Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Raidetangonpään kiristys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 40)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125149

    Selvisi, että oman sätkän kolahtelut johtuvat liian väljästä raidetangonpäästä. Senhän pystyy kiristämään, mutta avain pitää olla omanlaisensa.

    Sattuisiko kellään Pirkanmaalla olevalla, olemaan ko. avainta lainaan jotta saisin tuon pään kiristettyä? Tietysti se kiristys voidaan tehdä saman tien niin ei tartte päästää avainta pitkälle ja minä saan kolisemattoman alustan. 🙂

    Jos avainta ei löydy niin käsitin, että kiristykseen voi käyttää myös hieman muitakin metodeja/työkaluja, joka on siis se suunnitelma B.

    #151551

    Nyt en ymmärrä…? Olen viikko sitten kiristänyt omat raidetangon yläpäät ihan tavallisella kiintoavaimen lenkkipäällä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151552

    Humm. Meniköhän minulla sit nimet sekaisin. Siis se nivel on väljä joka on raidetangon päässä. ‘Track rod to steering arm joint’ näyttäs Häynesin mukaan olevan. Mitähän lie onkaan suomeksi. Ilmeisesti tuota voi kiristää sopivan kokoisella kiintovaimen lenkkipäällä? Tuossahan näyttäs joku sokka olevan ja sitten neljä tuommoista koloa joista pitää pyöräyttää niveltä kireämmälle.

    Pitänee käydä tutkimassa jos sitä saiskin helpohkosti kiristettyä.

    #151553

    Aaaa, siis tarkoitat sitä raidetangon niveltä? Sitä en muistaakseni ole koskaan kasannut/purkanut… Raidetangon yläpäällä ymmärsin sen tangon yläpään joka on ohjausakselissa kiinni vaihteiston takana…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151554

    @Akaile wrote:

    Aaaa, siis tarkoitat sitä raidetangon niveltä? Sitä en muistaakseni ole koskaan kasannut/purkanut… Raidetangon yläpäällä ymmärsin sen tangon yläpään joka on ohjausakselissa kiinni vaihteiston takana…

    Minä puhuin ekassa viestissä vain raidetangon _päästä_. En sanonut onko kyse ylä- vai alapäästä. 😉

    Käytin renkaan irti ja totesin itsekin tilanteen, että ei se kiristys ihan lenkkiavaimella onnistu.

    Kyse on siis tuosta keskellä olevasta mötikästä. Siinä näkyi olevan joku kumi vedetty päälle nippusiteillä ja kun itsellä ei ollut uusia nippusiteitä niin en sitten viitsinyt alkaa purkamaan varsinkin kun se kiristysavainkin uupui.

    #151555

    Minä väänsin aikanaan 3x25mm lattarautaan mutkan päähän ja viilailin lyhyen pään sopivaksi.Toimi ainakin minulla.
    tv seppon

    #151556

    Kannattaa käyttää harkintaa siinä kiristyksessä ettei mene liian tiukaksi.Tulee muuten mahdoton ajettava. Minut kerran hylättiin katsastuksessa välyksen takia. No vetelin päät katsastusmiestä tyydyttävään tiukkuuteen ja autosta tuli mahdoton ajettava.
    Oikeesti sen kumisuojuksen päälle ei kuulu mitään nippusiteitä.
    Kiristyksen jälkeen ohjauskulmien säätö.

    #151557

    Ilmeisesti kumi on ottanut sen verran itseensä ettei pysy ilman nippusiteitä.

    Tietysti harkintaa käytettävä, mutta kyllä se liian väljällä on kun nyt kolisee ja oikeanpuoleinen pää ei kolise.

    Hyvä huomio tuosta ohjauskulmien säädöstä. En minä moista olisi huomannut tehdä.

    #151558

    Jos se kolisee niin voiskohan ne kupit olla juuttuneina tai jousi halvaantunut.
    Kannattanee varmaan samalla purkaa putsata ja voidella.

    #151559

    Sulla tuntuu tuota tietämystä olevan ja samalla paikkakunnallakin ollaan niin voitasko sun kans tuo katsoa? 😉 Minä en osaa sanoa onko jousi kuoleentunut, kun en ole sitä jousta aiemmin nähnyt. Kuppien jumimisen osannen päätellä jos ne on ihan jumissa. Vaseliinia sit sinne vaan väliin ja kasaan?

    #151560

    Kyllähän sitä katsoa voidaan . Milloin ja missä?
    Mulle käy ma ti koko päivän tai illan keskivikkona lähden ilmeisesti muutamaksi viikoksi savonmualle

    #151561

    Laitetaans tähän alkukesän ketjuun.

    Kolina jatkuu ja sain infoa miten tuon raidetangon pään saisi vaihdettua, mutta vielä hieman tarkennusta kaipaisin.

    Jotta raidetangonpään saa vaihdettua, pitää ohjausvarsi (vai mikä sen osan nimi onkaan, joka yhdistää raidetangon pyöränapaan?) irroittaa. Siinähän on kaksi pulttia jotka olen jo käyttänyt irti. Osa oli kuitenkin niin hyvin ruostunut paikalleen, ettei se mihinkään lähtenyt. Sain infoa, että enemmän voimaa vaan niin irtoaa. Nyt tarttisin hieman lisäinfoa, että mihin suuntaan sitä voimaa pitäisi antaa.

    Onko ohjausvarren kolo ihan suora vai kartio johonkin suuntaan(sain käsityksen, että se olisi kartio hieman joka suuntaan vaikka kuvissa näyttää suoralta)? Riittääkö jos isken vartta ylöspäin vai pitääkö sitä iskeä johonkin muuhun suuntaan ensiksi?

    #151562

    Alhaalta ylöspäin lyömällä pitäisi lähteä irti. On tiukka sovitus mutta mitään kartiota en liitoksessa ole huomannut.

    #151563

    Tämä selvä homma. Täytyy käydä hakemassa huomenna kaupasta ‘hienosäätöleka’ ja kokeilla josko saisi tuon raidetangonpään vaihdettua ja josko se auttaisi tuohon kolinaan.

    #151564
    MoA

    Minkätakia sun pitää se vaihtaa, siihen on monen monta keinoa entistää se raidetangonpää kaikkineensa…

    Vain köyhillä on kiire.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 40)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.