Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihteistoöljyn vaihto ja määrän tarkastus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125175

    Näin uutena tyyppinä voi kysellä yksinkertaisiakin asioita. 🙄

    Tarkoituksena tarkastaa sätkästä (kutosen laatikko) vaihteistoöljyn määrä ja ehkäpä vaihtaa öljyt, kun ei ole tietoa niiden iästä.

    Sen verran pääsin selville, että tarkastusta varten on hanttimiehen puolella pultti vaihteiston kyljessä jonka irrottamalla pääsee tarkastamaan määrän. Pinnan tulee olla samalla tasalla kuin reikä ja ylimääräiset tulee reiästä pihalle. Tuon pääsee näkemään, kun ottaa pahvisenlämmitysilmaputken pois.

    Vaan se vaihto. Onko sätkässä laatikossa pohjaproppua jossain? Sen mitä sätkän alla olen könynyt, ei ole ainakaan kovin silmiin pistävää proppua näkynyt poislukien moottorin öljypohjan proppu. Vai onko tyhjennysreikä jossain ihan muualla?

    #151795

    @maddis wrote:

    kun ei ole tietoa niiden iästä.

    N. vuosi ja 5000km 😉

    #151796

    Kyllä laatikossa on vastaava proppu öljyn poistoon. Siinä kytkinkopan jälkeen menosuunnasta alkupäässä. Vaikea nähdä, luulen!

    #151797

    Tarkistus onkin hankalampi juttu. Ensinnäkin loodan oikealla sivulla 21 mm kannalla oleva tulppa on hankala avata käsiään murjomatta. Jollain tikulla voi yrittää tunnustella, onko öljyä tulpan aukon yläpinnan tasolle (auton ollessa suorana). Usein olen ujuttanut hieman lisää öljyä letkulla sisään ja kun se alkaa valumaan ulos, voi uskoa sitä olevan riittävästi. Onko fiksumpia tapoja?

    Mainitsemani tulpan kautta siis lisätään öljyä. Posto tapahtuu pohjapropun kautta.

    Öljymäärä on 0,9 litraa. Ylitäyttöä ei kannata yrittää; jotkut ovat väittäneet liian öljyn jopa sekoittavan vaihdelaatikon toimintaa?

    #151798

    @dieselflosse wrote:

    @maddis wrote:

    kun ei ole tietoa niiden iästä.

    N. vuosi ja 5000km 😉

    Eli johan ne onkin vaihdon rajalla? 😉

    #151799

    Kolme kärpästä yhdellä iskulla: Lasket vanhat öljyt pois, kaadat Red Line MT-90 sisään ja nautit kesästä… Eka kärpänen on se että saat uudet öljyt lodjuun, toka on Redin sätkäilijäystävällinen pullokoko (ei tarvitse mitata kun se on jotain 0.9312 L) ja kolmas on tietty se, että saat hyvät öljyt laatikolle 😉 Ainiin, ja muista laittaa proppu ennen uuden kaatoa, tämänkin läpihuuhtelu taikatempun olen kuluneen vuoden aikana nähnyt :D:D

    5000km sopii hyvin vaihtoväliksi varsinkin jos kuljin seisoo kylmässä useamman kuukauden vuodesta ja ajoa on vähänlaisesti. Jos taas harrastat aktiiviajoa niin 10 000-15 000km ajaa helposti hyvillä öljyillä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151800

    Kyllähän se läpihuuhtelu kannattaa kerran kesässä tehdä. 🙂

    Tuossahan oli oikein kuvakin mistä se proppu löytyy joten eiköhän se noiden pohjalta onnistu. Pitää vielä putkihärpätin hommata, että saa uudet öljyt kaadettua lootaan.

    Ajattelin öljynä käyttää Totalin 75W90:stä. Riippuen tietysti mitähän öljyä tuossa loodassa tällä hetkellä on.

    #151801

    Totalia on myös kehuttu. Red Line saatavilla Motonetin hyllystä. Eikös se ole periaatteessa synteettistä? Nimenomaan tuo MT-90 on 2CV:lle sopivaa!

    Omassa pakussani loota tuppaa kuumana narahtelemaan. Onko kokemuspohjaisia konsteja tilanteen parantamiseksi tai toimiiko joku öljy tuossa suhteessa muita paremmin, nyt on jotain Mobilia? Viileissä oloissa loota on OK, joten öljyn oheneminen tuo ongelman esiin.

    Synkronien lukkorenkaiden vaihto kai edessä. Onkos siihen tehty koskaan ohjeistusta?

    #151802

    @Akaile wrote:

    5000km sopii hyvin vaihtoväliksi varsinkin jos kuljin seisoo kylmässä useamman kuukauden vuodesta ja ajoa on vähänlaisesti.

    Ei ole seissyt kylmässä vaihdon jälkeen. Seisoskeli talven lämpimässä tallissa.

    Maddis, kovaa ajoa vain ainakin tämä ajokausi. Et kerkeä kumminkaan niin paljon ajelemaan, että laatikkoöljyä vaihtaa tarvii. Kais jo vaihdoit moottoriöljyn?

    #151803

    Jotenkin tämä aihe tuntui tutulta 😉

    viewtopic.php?f=10&t=3838

    #151804

    Ajattelin määrän ainakin tarkistaa. Tuntuu että olisi rallatus hieman koventunut vai olenko tullut vain herkemmäksi äänille? Joku uusi kihnuttava äänikin tms. tullut vai enkö oo vaan huomennut aiemmin. Normaali paranoia painaa päälle. 😉

    Niin mitä öljyä olitkaan käyttänyt kun ei noista keskusteluista oikein käynyt selväksi? Kävin sitä Totalia hakemassa putelin, mutta en taida sitten vaihtaa kun kerran ei tartte. Olen minä sillä reilun tuhannen kilometriä jo päästellyt.

    #151805

    Vaihteistoöljyn vaihtoväli on tehtaan ohjeen mukaan 20 000 km.

    Jos on laatikko, joka on seissyt varastossa pitkään tai jonka öljyjä ei ole vaihdettu aikoihin, voi tehdä 2-3 öljynvaihtoa esim 500 km välein. Tällä konstilla saa sisuskalut puhtaiksi ilman laatikon avaamista.

    #151806

    Häynesin mukaan siellä pohjassa on joku suoja, minkä takana se vaihteiston pohjaproppu on. Ilmankos ei ole sattunut silmään se sitten. Täytyy kömpiä joku kerta katsomaan tilannetta lähemmin, vaikka niitä öljyjä ei vaihtaisikaan.

    #151807

    Joo kyllä se siellä äänenvaimentajan etu puolella vaihteiston pohjassa on se roppu,,, suojapellissä silläkohtaan on selvä lovetus..
    Tuossa kuvassa ei ole kutosen / nelkun loova joissa roppu vähän eri kohdassa siellä alla….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151808

    Tämä selevä. Täytyy koettaa muistaa vielä silloin, kun olen noita öljyjä vaihtamassa eli tod.näk. ensi keväänä jos/kun kerran niitä ei nyt tänä kesänä tarvitsekkaan vielä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.