Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ropellin irroitus
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
16.6.2009, 15:52 #125177
Lisää yksinkertaisia kysymyksiä.
Jäähdytysropelli on sen näköinen, että läpi on mennyt muutakin kuin pelkkää itikoilla höystettyä ilmaa. Tämän huomasin kyllä aiemminkin mutta nyt vaikuttaa että ropelli on ottanut itseensä hieman lisää. mm. yksi siipi puuttuu liki kokonaan. En tiedä kuinka pahasti tärinät välittyy eteenpäin, että milloin voi päätellä, että se viimeistään kannattaisi vaihtaa?
Ajattelin kuitenkin huvin ja urheilun vuoksi, että ropellin voisi vaihtaa ettei se hajoa kesken matkan.
Sen verran tuli opiskeltua irroitusta, että kampiakselin päässä on ilmeisesti 14mm kannalla oleva pultti, joka on irroitettava. Lukitsee jotenkin (meisseli starttikehälle?) kampiakselin ja aukaisee normaaliin suuntaan(vai onko ko. pultissa vasenkätinen kierre?).
Sitten menikin ohjeet hieman kryptisiksi. Pitäisikö ropelli lähteä irti ihan vetämällä vai kuinka se pitää suostutella pois akselilta?
Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
16.6.2009, 16:20 #151813Keskellä olevassa pultissa tosiaan on 14mm kanta ja se on ihan normaali jengalla, eli aukeaa normaaliin suuntaan.
Pultti lähtee yleensä vain räikän sivuun nyrkillä löyden, en itse ole tarvinnut ruuvaria startti kehälle.
Ropelli on kammen päässä kartiolla. Pultin irroituksen jälkeen etsit ropellin keskellä olevan putken sisään
mahdollisimman sopivan tukevan putken/tangon tai esim. hylsysarjan jatkon. Sitten ryhdyt naputtelemaan
kangen kylkiin kumivasaralla ja ropellin pitäisi kohta olla irti. Kauan kiinni ollut ropelli saattaa olla tiukassakin
ja tarvita lujankin iskun. Kun olet saanut ropellin irti voit samalla vaihtaa sen takaa löytyvät kärjet/konkan.-Olli
16.6.2009, 16:31 #151814Eli ei muuta kuin uutta ropellia ostamaan, kun sen vaihto on noin simppeliä. 🙂
Edellinen omistaja onkin tehnyt tuohon sätkään kärjettömän sytytyksen joten kärkiä ei tartte säätää (ainakaan vielä) Kärjet on paikallaan, mutta kertovat vaan elektroniikkaboksille sytytyshetkeä. Voisihan sinne jossain vaiheessa sen 123-sytytyksen asennella, mutta ajellaan vielä tuolla nykyisellä, kun tuntuu hyvin toimivan.
16.6.2009, 17:18 #151815Sen verran vielä,, että kun siiven on saanut jollain konstilla irti,, kannattaa akselin kartioon laittaa vaseliini eikä sitten kiristää hirmu tiukkaan sitä siipeä takaisin,,
on helpommin irroitettavissa seuraavalla kerralla… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂17.6.2009, 04:53 #151816Tuossa yksilössä ropelli on vähän piukassa. Tein irroitukseen sellaisen erikoistyökalun, joka istuu paremmin siihen putkeen, jonka sisällä kiinnityspultti on. Työkalua (rautatanko, jonka päätä on hioskeltu siten, että mahtuu tiukahkosti sinne putkeen), kun naputtelee nyrkillä puolelta toiselle, niin irtoaa.
Minulta jäi kerran pultti vähän löysälle ja jäljet näet siinä flektissä, jota en sitten sattuneesta syystä ehtinyt vaihdella. 😳
17.6.2009, 05:00 #151817Höm. Kuinka tiukassa se ropelli oikein on, että lähteekö se tuolla hylsysarjan jatkovarrella kuten aiemmin on mainittu? Minulla ei oo nyt mahkuja kyllä alkaa sen hienompia virityksiä tekemään. Tietysti jos sitä sun työkalua vois lainata, mutta olet vaan niin kaukana ettei yhden ropellin takia jaksais lähteä. 😕
17.6.2009, 05:10 #151818@maddis wrote:
Höm. Kuinka tiukassa se ropelli oikein on, että lähteekö se tuolla hylsysarjan jatkovarrella kuten aiemmin on mainittu?
Kyllä se saattaa lähteäkin. Eipä tuo kovin iso homma ole kokeilla, kun ei ole suojaverkkoakaan edessä (meni samaisessa ropelin irtoamisessa tohjoksi). Pultti vain auki ja nitkuttamaan.
Sen hylsyn pitää siis olla 14mm hoikka ja mielellään pitkä.
17.6.2009, 05:19 #151819Ai siinä on ollut se verkkokin? Minä aatteiln, että se on vaan joku uudempien mallien mukana tuoma turvallisuushumputus, mutta ei kai sitten. 😉
Pitää katsoa onko minulla sopivaa hylsyä. Epäilen, että 14mm hylsyä ei ole kuin normaalia. Täytyy kokeilla saako sillä ropellin auki.
17.6.2009, 05:38 #151820@maddis wrote:
Epäilen, että 14mm hylsyä ei ole kuin normaalia. Täytyy kokeilla saako sillä ropellin auki.
Jos ei ole ohut, niin ei mahu. Se putki on aikas vähän sitä pultin kantaa isompi. Lyhyellä hylsyllä sen sijaan voi onnistua.
17.6.2009, 05:55 #151821hae rautakaupasta kiilaankkuripultti sillä joko painamalla tai naputtamalla lähtee ! (MUISTAAKSENI 16MM)
17.6.2009, 06:02 #151822Hyviä vinkkejä tullut paljon. Luulis noilla jo irtoovan. 🙂
Semmoinen tuli mieleen, että tartteeko laturinhihnaa käyttää irti eli lähteekö se siivapyörä siinä mukana kans vai pelkkä ropelli?
17.6.2009, 06:16 #151823Pyörä tulee mukana, juuri siinä on se kartio.
Sellainen “ulosvetäjä” on helppo valmistaa, että sopivan ison pultin mukaan tehdään sisäkiereet siihen kiinnityspultin “tunneliin”. Sitten vain avataan 14-millistä jonkun matkaa ja isolla pultilla sitä vasten painaen vedetään ropelli ulos.
Joka tapauksessa jo tässä ketjussa selitetyillä normaaleilla tavoillakin yleensä lähtee. Joskus tarvitaan melkoista tärisyttämistä, jos ropelli on ollut vuosia paikoillaan.
17.6.2009, 06:29 #151824eikös ? alunperin ole tarkoitus ropeli irroittaa veivillä ? 14kantanen ruuvi sopivanmatkan ulos jolloin veivi on pykälissään huulilla ja napautus niin ropeli irtoaa! 🙄
17.6.2009, 06:45 #151825Onko ropelli siinä siivapyörässä kiinni jollain niiteillä tms.? Ainakin ropelin etupuolella jotain kiinnikkeitä näkyi eikä ne pultinkannoilta vaikuttaneet. Pystyykö sen ropellin siihen siivapyörään vaihtamaan, kun hommasin vain pelkän ropellin enkä sitä pyörää. Ne niitit tms. uudelleen käytettäviä vai onko tilalle laitettava pultti/mutteri-yhdistelmä?
Hieman etukäteen kyselen niin tietää varautua ennen vaihtoa.
17.6.2009, 07:07 #151826Takapuolelta paljastuvat ihan simppelit kiinnitysruuvit.
Ernestin veivihuomiota täytyy kokeilla, pitäisi kai toimia, jos pultti vain on riittävän pitkä. Ehkä tehdas on sen tosiaan näin ajatellut.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.