Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › käsijarru
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
29.6.2009, 03:45 #125216
Antakaa vinkkejä miten saan käsijarrun siihen kuntoon että menee läpi katsastuksesta (täysin pitäväksi).
Vaihdettuja osia: etujarrukengät, sylinteri ja käsijarruvaijeri.
Jos kiristän käsijarrua siten että se pitää kunnolla, alkaa normaalikäytössä hankaamaan rumpua.
Olen myös säädellyt kenkien etäisyyksiä epäkeskon avulla -> ei toivottua tulosta.29.6.2009, 06:29 #151987Vedät käsijarrukahvasta kaksi napsua päälle ja siihen kohtaan kiristät vaijereita siten, että molemmat puolet hinkkaavat selkeästi ja käsituntumaan suurinpiirtein saman verran. Tämän jälkeen kun vedät useamman napsun päälle niin molempien pyörien pitäisi olla niin pysähdyksissä, että et saa pyöräytettyä kumpaakaan rengasta. Jos ei jompikumpi silloinkaan pysähdy niin säädä luistavaa puolta kireämmälle. Nyt kun sulla on tohon ensimmäiseen säätöön ollut kaksi napsausta käsijarru päällä niin käytännössä sen pitäisi olla sitten kokonaan pois päältä kun päästät ne kaksikin napsausta pois. Yleensä näin ei kuitenkaan ole, vaan palojen/kenkien pitää hetki asettua uomiinsa ja n. 500km voi kuulua pieniä hinkkausääniä. Varsinkin levyjarrullisissa. Mutta rumpujarruilla en samanlaisen ongelman kanssa ole paininut. Säätäessä keula tulee olla tunkattu ylös siten, että pääset molempia renkaita pyörittelemään vapaasti.
Jos et näillä toimenpiteillä saa hyväksyntää niin vaadi nähdä pykäliä tai vaihda asemaa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.6.2009, 06:44 #151988Tarkoittaako alkuperäinen kysyjä levyjarruja vaiko rumpumallia? Levyjen kanssa säätö on hieman konstikkaampi tai ainakin pitää tietää mitä tekee. Itse asiassa mahdollisia säätökohteita on 6 kpl.
30.6.2009, 07:08 #151989Dyane 74 eli rumpuja
30.6.2009, 07:25 #151990Se systeemi on kyllä niin simppeli, että kuvaamasi ongelmat kuullostavat oudoilta. Rummun poissaoleessa pystyy tarkkailemaan, tapahtuuko kengissä toivottua liikettä. Yleensä rumpujarrun käsijarrusta tulee jopa tehokkaampi kuin jalalla painettavasta. Oikein kuluneiden kenkien kanssa voi syntyä ongelmia, mutta sullahan oli uudet. Olisikohan niissä jotain hämärää mitoituksessa. Toimiko käsijarru ok ennen remppaa? Onhan kenkien palautujousi kunnolla paikallaan (kenkien takapuolella).
30.6.2009, 11:05 #151991Olempa viime kesänä avannut rummun eräästä kulkimesta johon oli vauhdettu uudet kenkäsarjat,, muuten hyvä mutta toiselta puolen oli kenkien väli paaka liikahtanut pois paikoiltaan kasatessa ja eihän se silloin levitä käsijarrulla kenkiä laisinkaan…. ❓ 😯
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.6.2009, 11:17 #151992kiitos vinkeistä,
otanpa uudelleen auki tuon ongelmapuolen30.6.2009, 12:06 #151993Nyt muistin yhden tällaisen vian: oli ylikokoon sorvatut rummut ja käsijarruvaijereista ei riittänyt säädöt. Joten jos sinulla on todella kuluneet rummut niin sekin voi aiheuttaa ongelmia.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.6.2009, 13:08 #151994Ja käsijarruvaijeritkin kun oli uusittu, pitää huomioida, että niitä on eri pituisia versioita. Ei sen silti laahaamista pitäisi aiheuttaa.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.