Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lisää tehoa – kestävästi

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125295

    Kun haaveena on vetää rättärillä pientä asuntovaunua, tehoa olisi mukava saada sen verran ettei olisi tavallisia karavaanareita enempää tien tukkeena. En tiedä vielä kuinka suurta vaunua ja paljonko sen vetäminen voimaa vaatisi, se vaatii selvittelyä.
    Ei aloiteta tässä keskustelua siitä onko koko ajatus järkevä, tiedän että ei ole;)

    Visan kone terästettynä ruiskulla ja ehkä jopa turbolla saa aikaan varmasti paljon tehoa. Mutta kuinka paljon tehoa siitä voidaan ottaa käyttöön että se kestää ajaa täys vedätys päällä (sen vaunun takia) 8000km Espanjan reissun (ja mielellään pidempäänkin) poksahtamatta? Kovin eksoottisista osista koottua rakennelmaa (perusmoottoriltaan) ei kannata ruveta tekemään kun sen mahdollinen parsiminen ja varaosahuolto reissun päällä on aina hankalampaa.

    #152683

    Visan 652 cc kone on kestävä, mutta tarjoaa vain n. 5 lisäheppaa ja jonkin verran enemmän vääntöä. Riittää kyllä kiireettömään vaununvetoon vähävuoristoisissa olosuhteissa. GS:n nelipyttyinen mylly toisi jo reilun teholisän.

    Pysyisin tehtaan ratkaisuissa, jos luotettavuutta halutaan. Viripuolella pitäisi olla ainakin riittävästi testikilometreja alla ennen Espanjaan menoa.

    Ostettiin Tsekeistä hieman “asuntovaunumainen” korkealaitainen tavarankuljetuskärry. Se tuli yllättävän keveästi Acadianen perässä (Visan koneella) paluumatkan. Pääsyy on varmaan kärrin sopiva leveys ja korkeus Acan mittoihin nähden. Moottoritiellä kulutus kärryn kanssa oli n. 7 litraa 80-90 nopeuksissa.

    #152684

    Ruisku-turbo->kivasti tehoa… Vaikka tällai

    Kyseisellä “virityksellä” on saatu aikaan Sätkän vakiotehot jo jossain 2000 RPM tienoolla, siitä sitten vain kohoten mukaviin lukemiin… Eikä ainaskaan vielä ole raportoinu isommista ongelmista…

    Vaan tarkkana sitten sen vedettävän kopin kanssa, Sätkällähän saa “luvallisesti” vetää 270kg jarrutonta ja 400kg jarrullista kärryä… 😳

    #152685

    Mie olen vetänyt omatekemääni pisarakärriä hyvällä menestyksellä Acadianella ja pikkupakulla. Reseptinä on 2cv6-moottori yhdistettynä 2cv4-vaihteistoon. Vedin kerran kärriä vaimon 2cv:llä jossa on 2cv6 moottori ja vaihteisto, niin ei oikein jaksanut. Nelonen tuntui olevan välillä liikaa…
    Kärrini painaa tyhjänä 160kg, kuormattuna noin 300kg(?), leveys n.150cm, korkeus acadianen verran(maanpinnasta mitattuna).
    Tsekin reissulla kun kärri ei ollut mukana olisin kaivannut pakuun ehkä vähän pidempää 4-vaihdetta kuin nelkun loodassa on.
    Koti-ympyröissä tuo kutosenkone/ nelkunloota on mukava kombinaatio. Kiihtyy paremmin ja tuntuu sitkeämmältä ja tehokkaammalta ja on halpa ja kestävä “viritys”. 😉

    p.s. Ruotsin maailmankokousmatka tehtiin acadiannella = 2 aikuista, 5 lasta, pisarakärri ja matkatavarat. Reitti kulki Joensuu, Vuolijoki, Saariselkä ja pohjois Ruotsin kautta E4:sta ajaen. Nousuja matkalla riittävästi… Ajettu nopeus noin 80km/h ja kulutus n.7,5l/100km. Jalkoihin ei jäänyt ylämäissä kun otti alamäessä reilusti vauhtia ennen nousuja…

    #152686

    Toinen kikka on käyttää matalaprofiilisia (Smartin) renkaita edessä välityksen tihentämiseen silloin kun vetää vaunua. Normaaliajossa voi helposti palata tavallisiin.

    #152687

    Tältä sivulta löytyy laskin jolla voi vertailla mm. renkaanprofiilin vaikutusta nopeuksiin/kierroksiin:
    http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning_calculations.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #152688

    @Jasu wrote:

    Ruisku-turbo->kivasti tehoa… Vaikka tällai

    Kyseisellä “virityksellä” on saatu aikaan Sätkän vakiotehot jo jossain 2000 RPM tienoolla, siitä sitten vain kohoten mukaviin lukemiin… Eikä ainaskaan vielä ole raportoinu isommista ongelmista…

    Vaan tarkkana sitten sen vedettävän kopin kanssa, Sätkällähän saa “luvallisesti” vetää 270kg jarrutonta ja 400kg jarrullista kärryä… 😳

    Juttelin tuon rakentajan kanssa Mostissa ja vaikutti varsin asialliselta kaverilta. Hällä oli alunperin ideana käyttää pelkästään valmiita osia ja käsittääkseni siinä hyvin pitkälti onnistunut? Megaruutta oli kuitenkin ruiskuttelua hoitamassa, että millään tavallisen auton boksilla ei hän tuota ajeluta. Aikoo seuraavaksi vaihtaa ilmeisesti C3 dieselin turbon tuohon, nykyinenhän on Xsara Picassosta. Bensaa hänellä kului kuutisen litraa normaalissa ajossa, mutta radalla päästäessä sanoi tankin tyhjenevän nopeasti. Vaihteistona oli tavallinen Dyane 6 aski muistaakseni ja hän sanoi, ettei tarvitse suuria huippunopeuksia, koska pääasiassa ajaa pikkuteitä töihin ja kotiin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152689

    Laskurin pyörittelyn jälkeen näyttää siltä että nelkun vaihteisto on ainoa vaunun vetoon sopivilla välityksillä oleva. Smartin rengaskokokaan ei normi 125-renkaisiin verrattuna kovin paljoa tihennä. Kestääköhän nelkun vaihteisto 652cc:n valtavaa tehoa (raskaassa vaunun vedossa ainakaan)? Geesujen vaihteistoissa näyttäisi olevan niin harvat välitykset kaikissa että turbovoimaa pitäisi sitten olla jo todella paljon matalilla kierroksilla ajeluun. Tai no miksei oikein harvavälityksisellä voisi vaunua vetää kolmosellakin ajaen.

    Se kutosen kone ja nelkun vaihteisto tuntuu jo niin järkevältä ja helpolta ratkaisulta ettei myönnytä siihen vielä;)

    #152690

    http://www.international2cvfriends.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=1100″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #152691

    Mielenkiintoinen luomus, mietin samaa ideaa silloin, kun smartilla ajoin ensimmäistä kertaa. Ihmettelen vain miksi tuo jäähy pitää rakentaa tuohon koneen päälle, tuo turhaa korkeutta ja vaikeuttaa paketin asettumista pannuhuoneen puolelle…. 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152692

    Sehän sanoo tekevänsä konepeltiin ilmanottoaukon jäähylle, eli lienee mitoitettu juuri pellin alapintaan.

    #152693

    En itse tekstiä kovin tarkkaan lukenut (kuten huomaa 😳 ) mutta jos ajatellaan kulkimen ulkonäköäkin tuon jälkeen niin kyllähän alkuperäinen ehjä konepelti piilottaisi yllätysmomenttia kummasti? Muutenkin ehkä suuntaisin jäähyn paremmin eteenpäin, ettei pelkällä sähköflektillä tehtäisi niin paljon töitä…

    Mutta minun kannattanee lopettaa jossittelu tässä vaiheessa, ettei joudu itse rakentamaan vastaavaa 😀 ?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152694

    Tuli sitten tällaiset kuvat vastaan..:

    Joku KKK-ahdin (tietääkseni/muistaakseni, pitäs tarkistaa?), MegaSquirt’n’Spark, Visan koneeseen lastattuna tämä siis… Mitähän muuta kivaa tässä oli, ei ny mieleen tule..?

    Ai niin, tuo läppärungossa oleva “ylimääräinen” suutin jää odottelemaan vesiruiskua… 🙄 “Oikeat” suuttimet kun pitäs asettua tuonne kansien lähelle venttiilejä kohti sumuttamaan, kuulemma…

    #152695

    @Jasu wrote:

    Tuli sitten tällaiset kuvat vastaan..:

    Mitähän muuta kivaa tässä oli, ei ny mieleen tule..?

    5-v, visan kytkinkoppa… eli kaikki tarpeelliset 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152696

    Tarkemmin ajateltuna, ei ole viislovinen, mikäli vetarin laippoja ei ole vaihdettu 😳 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.