Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Irronnut vetoakseli

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125301

    Ajoin epähuomiossa aika vauhdikkaasti yhteen töyssyyn, jonka seurauksena ilmeisesti vetoakseli pääsi irtoamaan. Tuntuu vaikealta ymmärtää, kun ne osat ovat ainakin muutaman sentin verran sisäkkäin, että miten se on mahdollista. Osaako joku sanoa, että miten tämän voi korjata ja onko vaikea homma? Autoni on vm.70 2cv4.

    #152753

    Ei tuo tietenkään normaalia ole, mutta runko ja muutkin rakenteet joustavat, samoin moottorin ja vaihteiston kiinnitykset. Tsekkaapa kumityynyjen kunto. Voi olla myös, että tukivarren liikettä rajoittava topparikumi on hävyksissä.

    Irroittamalla jomman kumman vetarin pään, saat kulkimen jälleen toimintakuntoon.

    Jos tapahtumahetkellä oli lisäsi kaarreajoa, tapahtuu vetarien irtoaminen helpommin.

    #152754

    Jos sinulla on ulkopäissä tuplaristivetarit, ja sisäpäässä kuulanivelet, onnistuu helposti. Tuplaristit on jonkun sentin lyhyemmät kun vakionopeusnivelet jolloin täysi ulosjousto saattaa tehdä juuri tuon.

    #152755

    @miki wrote:

    Jos sinulla on ulkopäissä tuplaristivetarit, ja sisäpäässä kuulanivelet, onnistuu helposti. Tuplaristit on jonkun sentin lyhyemmät kun vakionopeusnivelet jolloin täysi ulosjousto saattaa tehdä juuri tuon.

    Tarkista heti….minulla oli kyseinen yhdistelmä..vauhtia noin 80…hypyssä vetari irti..jolloin koko tukivarsi kääntyi taaksepäin…auto osui onneksi pohja edellä puuhun…varaosiksihan se meni..

    #152756

    No voi sun saakeli…eihän sattunut pahasti…muuta kuin yksi kuljin vain joutui purkuun ja varaosiksi? Sikäli varmasti harmi sekin, mutta onpa kuitenkin auttanut varmasti montaa muuta kuljinta pysymään liikkeessä.

    #152757

    Niin mitä tuosta opitaan,,,, no ainakin se että kasaile kulkimesi edes
    sellaisilla vetareilla jotka on samanlaisilla nivelillä kumpikin pää… !!!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152758

    Olen myös tavannut kuulamallin vetareita, joista on sahattu pari senttiä pois, jotta sopisivat pariksi tuplaristikko-yläpäähän. Muuten OK, mutta, jos tällainen vetari pääsee kierrätykseen, niin jälki voi olla tuhoisaa.

    #152759

    Mullekkin tuli -80 luvulla yhdessä romu kasassa sellaiset lyhennetyt,, nivelet on OK,,
    mutta ei voi akseleita käyttää mihinkään johtuen tuosta lyhennyksestä…
    😈 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152760

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Mullekkin tuli -80 luvulla yhdessä romu kasassa sellaiset lyhennetyt,, nivelet on OK,,
    mutta ei voi akseleita käyttää mihinkään johtuen tuosta lyhennyksestä…
    😈 😯

    Venyttää ulkoputkia pari senttiä? Samalla saa välykset pois, kun hitsailee hieman eri linjaan? Utelias kysymys – ei todellakaan korjausehdotus!

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #152761

    Eipä tarvi hitsailla,, kun asentaa vaihteistoon sen tuplaristi vetarin niin se lyhennetty kuula mallin pyörän puoli käy sitten suoraan..
    itse en moiseen ole viitsinyt alkaa…
    🙄 😐

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152762

    @2cvjimmi wrote:

    Venyttää ulkoputkia pari senttiä? Samalla saa välykset pois, kun hitsailee hieman eri linjaan? Utelias kysymys – ei todellakaan korjausehdotus!

    No juurikin noin on tehty talvikulkimeemme, ulkopäässä tuplaristit, sisäpäässä kuulamallin nivelet. En silti kenellekään suosittele, sen verran hyvin on sopivia pareja vielä saatavilla.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.