Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kone päräjää kummasti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125362

    Sätkän koneessa on outo resonoiva pärinä, joka esiintyy voimakkaampana kylmällä koneella. Tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa sitä on vaikea saada kuulumaan, mutta kun lähtee reippaasti liikkeelle, se kuuluu heti terävänä pärinänä korkeilla kierroksilla. Samoin tasaisessa ajossa välittömästi, kun avaa toisen kurkun. Ensin pelkäsin sitä kammen ääneksi, jota se etäisesti muistuttikin, mutta nyt olen huomannut sen esiintyvän nimenomaan ja vain kun painaa kaasun nopeasti pohjaan eli bensaa palaa tavanomaista enemmän.

    Kiltaveli ehdottikin jo haljennutta pakosarjaa, mutta mitään vuotokohtia tai mustumia. en silmämääräisesti pysty havaitsemaan enkä puhalluksia tuntemaan varsinkin kun konehuoneessa ropelli aiheuttaa muutenkin virtauksia. Laitoin pakosarjan liitosten ympärille puhdasta pahvia ja päräyttelin konetta aikani, mutta mitään nokeentumista ei pintoihin ilmaantunut.

    Pakoputken lemmaritkin tottakai silmä- ja korvamääräisesti tarkastin, mutta nehän yleensä suhisevat merkiksi vuodosta. Nyt ilmiö esiintyy ikäänkuin tietyn kynnyksen ylittämisen jälkeen. Poikittaisvaimennin on uusi ja muutkin pakoputken osat hyväkuntoiset. Ko. kuljin ei ole ollut minulla niin kauaa, että osaisin tarkastella asiaa “historiallisesta perspektiivistä”. Kone on reipas Visa 652 cc, ei kuluta öljyä.

    Sitten alkoikin satamaan ja päätin tässä välissä kysyä vianetsintäehdotuksia ja kokemuksia vastaavista oireista muilta.

    Ja voihan syy olla ihan joku muukin, nyt olen vain fiksautunut tuohon pakovuotoon.

    #153310

    Kun oot 200tkm sillä ajanut, niin saat varmaan selville 8)
    Lasse 😆

    #153311

    Mulla hieman samanoloisen kuuloinen ääni 652cc:ssä, eli korkeilla kierroksilla kaasun ollessa lähes auki tai kokonaan auki sellainen “soiva” pirinä/pärinä. Olen itse ajatellut että kenties venttiilikoneisto pitää tuollaista ääntä mutta sitten tuli mieleen, että ehkä se voi olla myös kaasarin palautusjousi.

    Eli kun se kaasuläppä on kokonaan auki, on se palautusjousi varmaan melko lähellä tuulettimen suojapeltiä, missä se on kiinni. Tämä sitten sopivasti resonoidessaan voisi aiheuttaa pärinää jousen osuessa pelteihin. Pitäisi jossain vaiheessa kokeilla vaimentaa jousi jollain putkilolla/kumilla tms ja lähteä koeajolle, että onko se syyllinen siinä vai ei.

    Tekisi mieli saada selville tuo metakan lähde niin uskaltaisi taas kierrättää.. 🙂 Munkaan 652 ei syö öljyjä.

    -Erkka

    #153312

    Asetan pelimerkkini venttiilinnostajan keinuvivun pystyvälykseen:)

    Itselläni oli aikoinaan 2cv6-moottori, jossa keinuvipu oli kaivautunut yläpäästään kannen alumiiniin millimetrin verran. Venttiiilivälykset muuttuivat kuormitettaessa. Tyhjäkäynnillä kaikki kunnossa mutta kakkoskurkulla paha kolinan kaltainen ääni. Korjaus oli yksinkertainen. Vaihdoin sen keinuvivun ylähelan 2cv4:n helaan, joka oli hieman paksumpi ulkomitaltaan. Myös se keinuvivun välyksenpoistojousi voi olla kuoleentunut tai katkennut.

    #153313

    Mulla oli kans tuo pystyvälys-ongelma yhdessä kutosessa ja aika pahaa ääntä se pitikin.Välyksen poistavat jouset puuttuivat kahdesta vivusta. Pitää tuokin tarkistaa, mutta tämä nykyinen ääni on kyllä enemmän sukua vuotavan pakoputken terävälle paukkeelle.

    Vaan juuri tuollaisaet oletukset saattavatkin johtaa itseä harhaan.

    #153314

    Mieleeni tuli se uusi poikittais vaimennin josko viallinen?

    #153315

    Sitäkin on koitettu zoomailla, ettei olisi halki tms. Piilossa on moni kohta siitä.

    Eihän tuollainen vaimennin tarvitse kuin yhden kunnon possahduksen sisällä ja siitä tulee naurava nakki, kuten belgialaiskaverillamme Raid Poronkusemalla.

    Hupaisa yksityiskohta oli, että ko. kaveri oli siviilissä räjähdysekspertti, tehtävänänä simuloida mm. putkistoräjähdyksiä teollisuudessa 🙂

    #153316

    Karsta koneessa voi pitää pahaa ääntä.

    Puhdas vesi voi auttaa, reippaanlaisesti kierroksia koneeseen ja pullosta suoraan
    kaasarinkurkkuun lorottaa vettä, ensin vähän ja sitten reilummin, desin tai pari voi laittaa. Konetta ei saa päästää sammumaan, saattaa kuulostaa oudolta mutta oli yleinen tapa
    ollessani 70-80 luvulla GM:n huollossa, sitikat huollettiin saman katon alla.

    Lämmintä vettä ettei tule oikeita vaurioita 😉

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #153317

    Pitää sitä karstaakin poistella. Tuossa juuri kiihdytti vanha diesel-volkkari kadulla ja siinä oli ääni vähän samanoloinen kuin koneessani.

    #153318

    Poistelin karstoja valuttelemalla noin puoli litraa vettä hiljalleen kaasarin kurkusta läpi, koneen käydessä melko kovilla kierroksilla.

    Kampikammion paineet varmaan lisääntyivät väliaikaisesti ko. käsittelystä, koska öljyntäyttöputken jalka alkoi selvästi juurestaan vuotamaan. Ruuvi olikin sangen löysällä. Voisikohan tätä soveltaa menetelmänä öljyvuotojen etsintään?

    Ääneen vaikutusta ei ollut, mutta tulin vakuuttuneemmaksi siitä, että pakokaasut karkailevat mahdollisesti kannen ja sylinterin välistä, koska päräjäminen esiintyy nimenomaan kuormitettaessa 2-kurkulla (paljon kaasuja palotilassa) ja selkeämmin kylmänä.

    Hajuja ei lämmitysilmassa (tavallista enempää) esiinny, mutta toisaalta ääni-ilmiökin on lyhytaikainen eli loppuu heti kun kaasujalkaa keventää.

    #153319

    Muuta ihmetellessäni (viewtopic.php?f=10&t=5227&p=28443#p28443) tulin vaihtaneeksi tulpat päräjävään koneeseen ja tuntuu, että ääni-ilmiö pieneni huomattavasti, joskaan ei kadonnut. Sekä vanhat, että uudet tulpat ovat Visan koneeseen tarkoitettuja, mutta eri merkkisiä.

    Tulpat poistettuani, yritin saada puistuspainemittaria kierteille toisella puolella siinä onnistumatta. Tulppa meni kuitenkin paikoilleen ongelmitta (huomattavasti pidempi kierreosa siinä). Voisiko pakokaasua karata kiereiden kautta kovassa paineessa? Tuntuu hieman kaukaa haetulta. Visan tulpathan ovat soukempaa mallia ja niissä ei ole prikkaa kuten sätkässa, vaan tiivistys tapahtuu kartiomaisella loppuosalla. Mahdollisesti kannessa kierteen alkuosassa on jotain vauriota, kun mittarin kierrekään ei sinne tarrannut. Valitettavasti valolla ei lokasuoja paikoillaan oikein nähnyt mitään, kun ilmanputsarikin oli tiellä vasemmalla puolella.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.