Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Nyytiset s.12
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.9.2009, 16:52 #125391
Suurimmalla osalla “uuden aallon” rakentelijoista on myös yksi tai useampia alkuperäisiä kulkimia. Myös Suomessa. Nuoria ja vanhempia. Kukahan näitä kulkimia tulevaisuudessa ajaa???!
Tervetuloa nuoret mielet.Terv. vanha kääkkä Kari 83
2.9.2009, 20:26 #153458Niinpä, alytöntä haaskausta. Tapahtumassa oli se noin 4000 ajoneuvoa joista 3 näitä älyttömiä, joissa runko korin sisällä.
Kaikkeahan ei tarvitse ymmärtää, mutta en itsekkään purnaa niistä entisöimällä “pilatuista”, jotka tulevat trailerilla näihin tapahtumiin.
Vaikka se vasta älytöntä onkin (kaiken huvin ja hyödyn irtiottoako?). Nuo kaikki madalletut älyttömyydet ajettiin paikan päälle, osa
kaukaakin. Jos tämä on tapa saada nuoria mukaan harrasteeseen ei se mielestäni voi olla väärin. Omistajilla kuten suurimmalla osalla
katselijoista oli hauskaa (huvi?) ja nämä ajoneuvot palvelevat omistajiaan päivittäisessä käytössä (hyöty?) Voihan tietysti ns. kääkkä
linjaa jatkaa loputtomiin mutta se saattaa johtaa harrasteen suohon. Sopiiko tähän harrasteeseen erilaisia harrastusmalleja?
Avarakatseisuutta mukaan! Joku vielä ihmettelee miksi nuoriso ei halua toimintaan mukaan!-Olli, se suomalainen “älytön” alan harrastaja.
2.9.2009, 20:59 #153459No mutta hei, minusta ainakin on piristävää lukea liki fanaattisia mielipiteitä mieheltä joka ei emmi niitä julki tuomaan. Tosin meinasin nukahtaa lukiessani neljä kuivakkaa sivua sähkötekniikkaa, mutta havahduin hereille sivulla 9, väliotsikon “Maailmankokous” kohdalla. Pientä tai keskisuurta jälkiviisauden makuahan tuossa kirjoittelussa on, mutta kyllä Helge asian ytimessä on, ja antaa piiskan heilua oikein kaksin käsin .
Sivun 10 viimeinen kappale on täyttä asiaa. Nuorta intoa ja näkemystä tarvittaisiin nyt todella kipeästi.3.9.2009, 05:56 #153460…antaa kaikkein kukkien kukkia!!!! Jos muutama hym, “pilataan”, niin kyllä niitä entisöityjä ja muutoin vaan kevyesti muutettuja vielä riittää!!!
Jäin miettimään mikä se 30:n vuoden takainen tapaus on mihin Helge viittasi? Se Vaasassa ollut kokousko jossa päättettiin rekisteröidä Kilta jotta voitaisiin järjestää eka Maailmankokous? Sillonhan porukka meni kahtia! Mutta eipä tuo toinen sakki, ns ryyläiset kauvan henkineet!!!!3.9.2009, 07:24 #153461Taidan olla väliiputoaja kun en ole nuori, mutta en tunnista kääkkääkään itsestäni. Sen verran sekalainen kööri meitä kuitenkin on että hirveen rakentavaa ei ole ruveta lokeroimaan ihmisiä eikä autoja iän rakentelusuunnan tai muun syyn mukaan. Äänestellään niinkun ennenkin hallitukseen päteviä ja mielellään ahkeria ihmisiä. Hyvä tietysti muistuttaa välillä että nuoria voimia ja uudentyyppisiä ideoita aina tarvitaan.
Make love in peace
3.9.2009, 07:29 #153462Erittäin paljon propseja Helgelle siitä että puhe on suoraa! Mutta siihen voi mielestäni antaa
myös suoria vastauksia. Se että julkituotu teksti on suoraa ei välttämättä tee siitä totuutta
tai saati järkevää. Kunhan nyt mainitsin mielipiteitäni kun osa ihmisistä lukee tuota lehteen
painettua kuin erästä uskonnollista kirjaa.Mutta mieti nyt hei tuota entisöityjen laitteiden järkevyyttä, laitetaan vehkeet sellaiseen
kuntoon että niillä ei enää voi ajaa ulkona! Mikä maailman laajuinen älyttömyys, verhottu
historiallisten totuuksien vaalimisen hienouteen! Vitsi vitsi 😆-Olli
3.9.2009, 08:05 #153463Onpas melkoista tekstiä uusimman kerholehden sivuilla 9 ja 10. Mistäköhän jatkossa ilmaantuu vapaaehtoistyöntekijöitä kun paskaa sataa niskaan kun jotain tekee. Melkoista jälkiviisastelua henkilöltä joka ei itsekään kirjoituksensa mukaan ole osallistunut mainostalkoiden tekemiseen. Tsemppiä niille jotka tekivät hommia maailmankokouksen saamiseksi Suomeen, älkää antako tuollaisen epäasiallisen haukkumakirjoituksen masentaa.
taidan minäkin kuulua nuihin kirjoittajan mainitsemiin “vanhan kaartin väsähtäneisiin kääkkiin” koska olen kuulunut kiltaan jo lähes 30 vuotta
3.9.2009, 08:16 #153464Eihän Olli niitä “pilattuja kulkimia” ole tehnyt, hän on vain piirtänyt ja kuvan katsojalle on syntynyt tarve rakentaa moinen. Yksinkertaista ihmispsykologiaa, eli kun näkee jotain ja jos asialle tuntuu olevan tarvetta, se toteutetaan! Mitä siinä syyttävää sormea heiluttelee, asiahan vain kielii yksinkertaisesti siitä, että moiselle rakentelulle on tilausta. Samaan lauseeseen on ihan turha huudella, että nuoria tarvitaan mukaan toimintaan, jos kerta asenne on kuitenkin noin puritaanista “vanhoilla kääkillä”.
Asiaa pitää myöskin muistaa tarkastella ns. keski-euroopan perspektiivistä, jossa Suomen mittakaavassa “hyviä” kulkimia menee rekkakuormittain romuttamolle vuosittain. Näin ollen, jos yksikin tuollainen modattu 2cv estää romuttamokierroksen, on se mielestäni pelastus 2cv:lle? Toisekseen esimerkiksi Jenkkirautoja ja Kuplia on modattu jo vuositolkulla, joten miksi se on niin poissuljettu ajatus 2cv:n kohdalla? Esimerkiksi Kuplia löytyy aivan uskomattomia luomuksia, eikä puhettakaan siitä, onko se alkuperäinen. Sekin on harrastamista ja näköjään lämpiävä suuntaus nimenomaan nuorten parissa.
Nm. Tervetuloa valintojen maailmaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]3.9.2009, 08:29 #153465Omien “piirrosteni” missio on ollut alusta alkaen antaa ideoita 2cv omistajille.
Ei niinkään kannustamaan muokkaamaan ajoneuvoja, vaan pikemminkin parantaa
muokkaamisen tasoa. 2cv’iden muokkaaminen on ollut vuosi tolkulla täysin mautonta.
Kuten IsoJukka totesi näissä madalletuissa laittessa on tajuttu säilyttää 2cvn oma
sharmi ja tämä on ollut iso päämäärä.Esim. Snail foorumi taistelee “rystyset veressä” tätä rakentelu suuntaa vastaan:
Tässä esimerkki kupla puolelta. Okei autossa ei ole juuri jousitusta mutta kukin voi
miettiä kumpi rakentelu malli on kivempi.Totuushan on se että rättäreitä tullaan modifioimaan niin kauan kun niitä on olemassa.
On vain eriasia miten. Muuten montako mobiili rättäri nuorta oli Mostissa?-Olli
3.9.2009, 08:48 #153466Tulihan tuosta “PippuriPakustakin” kärkevähköä palautetta, sekin olis vissiin pitäny jättää väsäämättä..?
Rakentaa vain alkuperäisiä..?
Ei kai se tosiaan ole keneltäkään pois että rakentaa omastaan itselleen mieleisen..? Tietääkseni omaansa saa rakentaa sellaiseksi kuin se itseään miellyttää (tieliikennelain/muutosluvan puitteissa)..?
Jos sallitaan vain “alkuperäisen” vaaliminen, niin loppuu tämä, muuten niin mukava, harrastus…
Onkohan Helge kuinka valmis ottamaan vastaan kritiikkiä omia kulkimiaan kohtaan, sitä ei ole kukaan monastikaan esittänyt. Enkä sitä tässä meinaa aloittaakaan, naamatusten korkeintaan, jos olen kokevinani siihen jonkinlaista tarvetta…
Nostatti kyllä kovasti karvoja pystyyn tuo kirjoitus kun sitä luin lehden ilmestyttyä, teki mieli soitellakin heti aiheesta, mutta onneksi on ollut muutakin kiirettä… 🙄
Sätkiä on rakenneltu aina, ja varmasti tullaan rakentelemaankin, sitä ei yksi-muutama kirjoitus Killan lehdessä arvostetulta henkilöltä muuta. Itse asiassa, tämä rakentelukulttuuri on vasta kokemassa nousuaan, mikäli oikein tilannetta tulkitsen, tämän huomasi (itse kuvien kautta, Tsekeissä käyneet omin silmin) rakenneltujen sätkien “omana kokoontumisena”. Ruotsissa näitä taisi olla pari-kolme “alullepanijaa”, nyt kymmenkunta (vai ylikin?) , lisää koko ajan rakenteilla, tässäkin maassa on jo tekeillä “jotain jännää” eli ei ne näihin varmasi lopu. Ellei sitten ilmapiiriä väkisin ajeta sen suuntaiseksi ettei näitä “hyväksytä” ja kellään ei ole enää kivaa, mutta sitä ei lie haluta..?
Joo, kyllä tämä tästä. Enkä vieläkään meinaa pestä sammalpinnoitetta Tinskusta..!
3.9.2009, 09:40 #153467@Jasu wrote:
Ei kai se tosiaan ole keneltäkään pois että rakentaa omastaan itselleen mieleisen..? Tietääkseni omaansa saa rakentaa sellaiseksi kuin se itseään miellyttää (tieliikennelain/muutosluvan puitteissa)..?
Jos sallitaan vain “alkuperäisen” vaaliminen, niin loppuu tämä, muuten niin mukava, harrastus…
Mun logiikka ei riitä tuohon ylläolevaan lauseeseen. Koska fakta on että 2cv on erittäin rajalllinen laji nykyään ja uusia ei tule kun nykyinen kanta on käytetty loppuun. Luulisi äkkiseltään että alkuperäisen vaaliminen olisi ainoa tapa jatkaa tätä ‘muuten niin mukavaa harrastusta’ noin niinkuin isommassa mittakaavassa.
Näin muutaman näitä matalalattiasätkiä Mostissa mutta en käsitä niiden ideaa. Mikä se on? Tietysti mäyräkoirankin on helpompi sinne mennä kun ei tarvitse hypätä. Näin myös muutaman trailerilla tuodun viimeisen päälle kunnostetun. Tosi on että kyllä mä miettisin itsekin monta kertaa että jos mulla sellainen olisi että ihan oikeasti ajaisinko sillä koko reitin päästä päähän kaikkine riskeineen. Ihmiset haluavat niitä kuitenkin nähdä/näytellä joten ymmärrän että ne tuodaan tavalla tai toisella paikalle.
Helgen kirjoitus oli ihan mielenkiintoinen. Ei sentään verrannyt autoa naiseen tms. 😆
3.9.2009, 10:21 #153468Eiköhän suurin osa Suomenkin rättäreistä ole jollakin tavalla rakenneltuja. Harvassa on ne nelkut joihin ei ole vaihdettu “isolohkoa”. 😉
Kyllä noita aihioita riittää, toiset laittaa huonot yksilöt paaliin, toiset kustomoi. Jos noista pitää valita kallistun jälkimmäiseen. Suomessa on noin 1000 2cv harrastajaa ja tuohon joukkoon mahtuu jos jonkilaista kulkijaa. Onneksi olemme kaikki yksilöitä, muuten ajaisimme toyota corolloilla.Seuraavat mietteet Karille ja Pialle ihan positiivisessä merkeissä.
Kari80: Hyvin sulautui kääkkä “jengiin” kun karaokea Kujjeiluissa seurattiin. Ei ollut merkitystä sillä olitko paikalle tullut superilla vaiko nelkulla.Pia: Tyttäreni 14v. ei ole juuta eikä jaata sanonut sätkistä. Nähtyään tuon ilmajousitetun sätkän Mostissa tuli hän innoissaan siitä minulle kertomaan ja sanoi haluavansa omasta sätkästään samanlaisen…
Nähdään Möötissä Joensuussa. Keskitytään silloin olennaiseen, eli pidetään hauskaa hyvässä seurassa!
😀3.9.2009, 10:35 #153469Kaikenlainen hulluttelu 2CV:n rakentamisessa on mielestäni juuri 2CV-maailman ainutlaatuinen mauste eikä ääripään edustajia ole koskaan ilmestynyt muutamia enempää. Sehän menisi plagioinniksi, mikä ei luoville ihmisille sovi. Itse nautin suuresti maata viistävien kulkimien aiheuttamasta ohhoh-elämyksestä. Olen hyvilläni, että joku viitsii ja jaksaa nähdä kaiken tuon vaivan meidän muiden herättelemiseksi 😉 ja vielä tyylillä, ilman liekinkuvia sivupelleissä.
Muutoin ko. Nyytiskirjoituksen osalta olen erityisen pahoillani maailmankokoustyöryhmän nimittelystä. Siinä taisi mennä terveiset aina 1. maailmankokouksen alullepanijoille saakka, koskapa hekin lavalle olivat vaivautuivat. Oliko se kirjoittajan tarkoitus? Joka tapauksessa “vanhoiksi kääkiksi” voivat tuntea itsensä lukuisat kiltalaiset itseni mukaanlukien ja närkästyminen tällaisista sananvalinnoista on aivan oikeutettua.
Toisaalta lukiessani tuota ristiriitaisuuksia täynnä olevaa artikkelia, välillä tuli mieleeni onko tässä kuitenkin tavoiteltu jonkinlaista satiirin tyylilajia, ehkä itsekriiittisyyttäkin. Jos näin on, kirjoittajan ilmaisukyky ei ole riittänyt tavoitteeseen.
Nuoria maaniteltiin aktiiviseen rooliin Killan toiminnassa, mutta jo seuraavassa kapiittelissa oltiin vetämässä lokaan nimenomaan nuorien 2CV:n rakentelijoiden kokeilevaa suuntausta.
Artikkelin tekninen ja historiallinen puoli oli täyttä asiaa ja juuri sitä mitä kiltalehtemme kaipaakin. Wanhusten waalinta kuitenkin nähdään jäsenistöstä päin Killan virallisena toimintana, jolloin voimakkaat henkilökohtaisuuksiin menevät mielipiteet eivät sinne kuulu, vaan mielipidepalstalle.
Kirjoittaja sentään esiintyy omalla nimellään, mistä plussaa.
3.9.2009, 11:08 #153470@Pia wrote:
Näin muutaman näitä matalalattiasätkiä Mostissa mutta en käsitä niiden ideaa. Mikä se on?
Idea on aivan sama kuin Mersun maskin asentamisessa rättäriin, eli tehdä autosta erillainen.
Auton madaltaminen on ollut autojen rankentelun muotioikku jo 40-luvulta asti. Ajoneuvoista
on tehny näin tyylikäämpiä – matalalla lipujia, maastoautomaisen tyylisuunnan sijaan. Tällainen
äärimmäinen madaltaminen on muotioikun huipentuma. Ajoneuvo muuttuu aivan toiseksi vaikka
siihen ei ole tehty juurikaan mitään ulkoisia muutoksia. Matalla ajaminen on elämäntapa 😉-Olli
3.9.2009, 12:04 #153471Lowriderit olivat mielenkiintoisen näköisiä, vaikkei sätkää ole mihinkään katucruisailuun alunperin ajateltukaan. Kiinnostaisi lukea sen hydetekniikasta, eli linkkivinkkejä tai peräti laajempi kirjoitus aiheesta, täällä näyttää olevan asiantuntijoita joukossa. En tosin ainoaa sätkäämme aio muutella miksikään,
tyttö on just hyvän näköinen näin, eikä muuksi muutu mutta jos joskus…jostain raadosta. Kattoakin pitäisi madalluttaa ja vaihtaa tummat ikkunat. Uskoisin että Flaminio Bertoni ei pahastuisi näistä rakennelluista sätkistä, vaan päinvastoin. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.