Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Laturi vai rele

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125404

    Terve!

    Huomasinpa tuossa iltojen pimetessä, että ami heikon tyhjäkäyntilatauksen lisäksi tuikuttaa valoja. Eli, aiemmin jo havaitsin, että ladatakseen kohtuudella, laturi vaatii moottorilta kierroksia ehkä tuollaiset 2000 k/min. Vaikka kone laulaa noiden kierrosten päällekin, niin kaikki mittarivaloista ajovaloihin tuikkii. (Tuikkiminen loppuu tyhjäkäynnillä, kun virta tulee tuolloin akusta.)

    Vika laturissa vai latausreleessä? Arvauksia…

    #153561

    Kannattaa vaihtaa latausrele elektroniseen ja tarkistaa latausreleen maadoitus. Samoin se maadoituskohta siinä laturin suojapellin viereeä kannattaa tarkistaa kunnolla – 8 mm mutterin alla on monta maadoitusjohtoa ja kaikki ovat tavallisesti hieman hapettuneet. Johtoliittimien hionta hienolla hiekkapaperilla ja suojarasvaus. Jännitemittari on hyvä apuväline jännitehäviöiden tarkasteluun.

    #153562

    @amikasi wrote:

    Kannattaa vaihtaa latausrele elektroniseen

    Olinkin jo tuota aloittelemassa menemällä piltemaan. Enpä vain löytänyt sitä mainitota värkkiä, jonka Oranssiin laittelin. Ja tiskipalvelija oli aivan moilanen, kun kysyin jännitteensäätäjää/latausrelettä… Voi näitä kuttaperka-aikakauden lapsia 😆

    Ja tietenkin se tuotekoodi oli minulta hukassa…

    #153563

    Tarkista, että laturin pääliittimen kiinnitys on kireällä ja kontakti hyvä. Kerran se oli minulla reilusti löysällä ja aiheutti niin suurta jännitevaihtelua, että 4 kpl halogeenipolttimoita sökähti mystisesti, ennenkuin vian havaitsin. Säädin jotenkin putosi tyystin pelistä tuossa tilanteessa ja jännite pumppasi ylös jopa 20 volttiin ja hetken kuluttua taas akun napajännitten tasolle.

    Muutoin vika kyllä viittaisi säädinpuolelle, jos ko. liitos on kunnossa. Toista säädintä kokeillen asia selviäisi hetkessä.

    Voit myös koettaa syöttää virtaa suoraan akulta laturin magnetointiliittimeen (siihen pienempään). Silloin tilanne vastaa säätimen komentoa “lataa täysillä” ja jännite vain nousee kierrosten lisääntyessä. Älä käytä ihan älyttömillä kierroksilla tämän kokeilun aikana. Jos jännite tällöin edelleen vaihtelee, onkin vika laturissa.

    #153564

    Mikä tahansa säädin joka säätää plussaa käy. Tuo valojen tuikkiminen ei ole varsinainen vika, vaan ominaisuus mekaanisella säätäjällä. Liitokset pitää toki olla kunnossa, muuten käy juuri niin kun Jukalle. Jännite pompsahtaa, ja voi rikkkoa polttimoita yms.

    #153565

    Mostissa kurkattiin yhteen säätäjään sisälle oli orikinelli säädin,, mutta kas kummaa
    oli vain yksi kärki joka jännitteen noustessa avautui ja lataus lakkasi kunnes jännite
    taas tippui hiukan niin kärki sulkeutui hetkeksi,, ja niin edelleen…
    Aiheutti valoissa havaittavaa huojumista… Jännite kyllä pysyi kohdillaan…
    Vahhemmissa säätäjissä on kärki pari ja kaksi vastusta isompi ja pienempi joiden
    läpi mangnetointi virta syötetään,, tällaisella säätimellä valot ei huoju ????

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153566

    Minulla loppui tuo huojuminen, kun vaihdoin nelkun parinkytäamppeerin laturin tilalle sen uudemman 30A laturin 😯 Ennen tätä tuo samainen säätäjä oli 20 vuotta ollut meillä käytössä ja aina välkyttänyt ja inissyt oudosti latauksen tahdissa, mutta tosiaan siis lopetti sen suuremmalla laturilla.

    Bilteman säätäjästä enemmän täällä

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153567

    Vastaavantyyppistä vaivaa oli aikoinaan, vika paikanutui lopulta virtalukon pohjaan.
    Latauksen säädinhän saa virran virtalukolta, iso jännitehäviö siellä sai latauksen käyttäytymään todella oudosti. Varsinkin kun käytti pyyhkijöitä tai vikkua.

    Asiaan, maadoitukset kannattaa tarkistaa. Jos säädin on sillä 3-pin töpselillä, menee maadoitus johtosarjan kautta. Amin johtosarjan maadoituskohta ?

    Käsittääkseni mekaanisissa säätimissä, säätimen vastus on mitoitettu säädettävän laturin tehon mukaan. Eli jos säädin on erikokoiseen laturiin, voi toimia oudosti / huonosti.

    #153568

    Vaan perskules nelkku tempun teki. käyttelin konetta ja jotain siinä säätelin, sammutin koneen ja hetkisen kuluttua pariisinrohne alkoi käryämään uhkaavasti! Kiireesti kaapeli irti,savu hälveni..Säädin on juuri tuo “yksitolppainen” mekaaninen malli. sitten urheasti kaapeli kiinni akkuun ja kokeilemaan johtoja laturin per.siisiin, niin kipunoi voimallisesti. sitten säädin auki ja kärkien ropelointia niin kipunointi hävis! oliskohan tuo säädin ollu jotenki jukkelissa?

    #153569

    Biltemasäätäjä on asenneltu ja vilkutus jatkuu, vaikka latausjännitteen taso ehkä neulan verran mittarin näyttämässä kohosikin. Vika siis lienee laturin puolella… Vilkutus loppuu matalilla kierroksilla (lue: lähellä tyhjäkäyntiä), kun lataus hiipuu ja virta otetaan akusta.

    Valaoisaan aikaan ajellessa tuon tuikuttelun voisi lukea turvafiitseriksi, huomioarvo kasvaa, mutta pimeällä ajellessa ominaisuus häiritsee 😯

    #153570

    Onko maadoitus moottorin ja korin välillä kunnossa? Kannattaa kokeeksi laittaa maadoitusjohto esim vaihdelaatikosta rintapeltiin, jos tällaista johtoa ei jo ole.

    Jos kunnon maadoitus puuttuu, vetoakselit, ryyppyvaijeri yms toimivat johtimena. Moottorin tärinä saattaa aiheuttaa vaihtelua maadoitusyhteydessä, mikä näkyy valojen vilkkumisena.

    #153571

    Myöskin + puolen häviöt kannattaa mitata- aiheuttaa myös välkkymistä jos on esim. virtalukon pohja heikko.

    #153572

    Kun ei ole mitään muita oireita kuin tuo latauksen heikkous pienillä kierroksilla ja jännitteen vaihtelu kovilla.
    Virtalukko toimii kuin unelma, auto käynnistyy pelkällä ajatuksella yms. Se mielestäni sulkee pois nuo laturin ulkopuoliset tekijät. Olisiko hiilet lopussa? Täytyypä vähän tutkia, ovatko vaihdettavissa helposti tuossa laturimallissa, joka autossa on…

    #153573

    Starttaus voi miinus- tai pluspuolen häviöistä huolimatta toimia hyvin. Startti ja akku on kytketty paksuilla kaapeleilla toisiinsa. Silti yhteys tästä eteenpäin plus- tai miinuspuolella voi olla heikko.

    Yksinkertaisin tapa tutkia moottorin ja korin välinen maadoitus on kytkeä apukäynnistyskaapeli moottorista koriin ja katsoa onko tällä vaikutusta oireisiin.

    #153574

    Vaihdoin uuden laturin ja isomman latauksen kaapeli-piuhan. Meinasin vaihtaa elektronisen lataus-säätimen uuudempaan mutta en sittenkään. Olisi pitänyt. Muutaman viikon päästä valot alkoivat sykkimään korkeilla kierroksilla.

    Uusi elektroninen jännitteen säädin hoiti homman, nyt pelittää taas.

    Varmuuden vuoksi vaihdoin naurettavan alkuperäisen mehupillin mikä menee akulta maihin, 10 mm2 piuhaan, pääsee sähötys paremmin etenemään urallaan..

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.