Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Startin solenoidivika
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.9.2009, 07:00 #125420
Startissa on se tyypillinen solenoidivika eli moottori suhisten käynnistyy, mutta solenoidi ei vie ratasta vauhtipyörälle. Useamman starttausyrityksen jälkeen sitten homma satunnaisesti onnistuukin.
Onko kyseessä lika solenoidissa vai mikä ja kuinka suosittelette korjattavaksi? Startti on yksi niitä 2CV:n osia, joita ei ole tullut niin hirveästi tutkiskeltua – pikemmminkin vain vaihdettua, kun ongelmaa on alkanut ilmetä.
Kyseessä on Visa 652:n startti, mutta rakenne sama kuin 2CV:ssä.
12.9.2009, 08:06 #153773Taitaapi olla solenoidissa. Niissäkin on merkkikohtaisia eroja, mitä pystyy korjaamaan ja mitä ei. Olikohan nyt niin, että Paris-Rhonea oli huonompi purkaa tjsp. Solenoidissa tietty lika, kontaktipintojen hapettuminen, väljäksi kuluminen jne aiheuttavat ko. ongelmia. Tarkoitus olisi tässä talven pimeinä kunnostaa yksi Geesun startti ja tehdä siitä samanlainen kuvakertomus kuin siitä laturin kunnostuksesta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.9.2009, 09:01 #153774Oma tapaus vuosi sitten keväällä,, startti ei toiminut talven jälkeen keväällä..
Vika yksinkertainen,, solenoidi ei jaksanut liikuttaa hammaspyörää startti kehälle..
Vika vain siinä että akseli oli niin pikeytynyt ja kuiva että kammaspyrä ei enää
liukunut solenoinnin voimasta.. Akselin putsaus ja voitelu ja kyllä alkoi starttaileen
rivakasti niinkuin ennenkin….
Joskus vain voi olla jopa voitelu huollon puute.. ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.9.2009, 10:17 #153775Joskus solenoidi jämähtää jumiin ja vasaralla kolautus startin kylkeen parantaa oireen ainakin hetkeksi..
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.9.2009, 12:47 #153776Joskus muinoin kun solenoidit pystyi purkamaan tuli niissä se kuparinen voimavirta kosketin
käännettyä kun ei kontaktia syntynyt pinnan palaessa kuopalle,, toisin päin kääntäen tuli ikää lisää puolet..
Joissain malleissa oli jopa liikkeen pituuden säätö kara,, jos liike jäi lyhyeksi… 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.9.2009, 13:22 #153777Pitää tutkia akselin likaisuus siis ensialkuun. Raportoin tuloksista.
12.9.2009, 17:03 #153778Eikös se sätkänkin startissa ole bendix (se vapaakytkin joka myötäilee jos moottori käynnistyy ja pyörii nopeammin kun startti) jos se “luistaa# ,eli ratas menee kehälle mutta bendix ei pidä=motti ei pyöri. pesua+ohutta öljyä,ei vaan sekään aina auta..
12.9.2009, 17:19 #153779Tottahan toki,, pitää senkin pelata.. Jos yleensä solenoidi jaksaa siirtaan sen bendispyörän
sinne hammas kehälle ja kytkeä vielä virtakin startin moottorille jotta pyörii… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.9.2009, 18:17 #153780Jukka. Tähän palataan loppuvuoden aikana vielä 😀
Vain köyhillä on kiire.
14.9.2009, 04:53 #153781Hiilet kannattaa myös tarkistaa. Usein syy siihen, että solenoidi ei jaksa vetää johtuu juuri hiilistä. Vetovaiheessa solenoidin maadoitus kulkee hiilien ja ankkurin kautta. Näin myös ankkurin kautta kulkeva virta saa sen vähän pyörähtämään, jolloin hampaat loksahtavat paremmin paikalleen.
29.9.2009, 07:22 #153782Käytin starttia eilen irti ja koetin putsailla hammasrattaan kulkureittiä. Hyvin tuntui kädessä testaillessa liukuvan ja liikkuvan, mutta ehkäpä liike jäi silloin tällöin sentin vajaaksi ja siitä mahdollisesti johtuu tuo ongelma.
Palautin startin paikoilleen ja ongelma oli entisellään; pitäisi siis tehdä/teettää ehdotettuja remontteja sisuskaluihin. Starttaa kuitenkin keskimäärin joka toisella napin painalluksella. Kuullostaa vain ulospäin hieman nololta.
Startti on Femsa ja 10-hampainen (eikös se ole siis Visan oma).
29.9.2009, 07:57 #153783Lähteekö pyörimään, mutta ei pyöritä?
29.9.2009, 08:05 #153784Startinhan voi testata lattialla tai pöydällä irtaallaan vaikka akkukaapeleilla,,
niin näkee toimivuuden noin niinkuin käytännössä.. Samalla voi kurkata hiilien
kunnon ja kollekrorin poistamalla sen suojapelti pannan… Ja onko laakeri puslat väljät ??
Ei tarvi asentaa aina kokeeksi paikoilleen… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂29.9.2009, 10:58 #153785Näin juuri teinkin ja tarkkailin hammaspyörän liikkuvuutta ja putsasin paikat siltä osin. Olisi pitänyt tosiaan kurkata hiiliosastoa samalla, mutta eipä olisi sinne ollut varaosia.
Startti lähtee aina liikkeelle, mutta “joka toisella kerralla” ei hammaspyörä tunnu ulottuvan vauhtipyörän kehälle asti. Äänestä päätellen liki kuitenkin.
29.9.2009, 11:29 #153786Itsellä lähes vastaava tilanne tosiaan toissa keväänä..
Siihen auttoi bentispyörän akselin puhdistus ja voitelu,,
samallä ruikin öljyä myös siirtohaarukan laakeritapille ja
itse solenoinnin vetotapille annoin valua öljyä moottorin
ollessa solenointi alaspäin,, hiilet oli kunnossa kun
kurkistin niitä… 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.