Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka savumerkkejä ugh

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125436

    nyt pitäisi aloittaa irroitetun moottorin tarkastustoimenpiteet.

    Kyseessä on uusin sisuskaluin varustettu kutosen moottori,jonka kasasin nokalle – vanhan nostin sivuun. uudella koneella näytti kulkevan erinomaisesti, varsinkin vauhdilla, mutta erikoinen ääni pisti jo heti alkuun korvaan . Ajelin sillä uudella sitten noin satakunta kilometriä -ajattelin sen siitä asettuvan – uudet osat nääs.
    Meteli jatkui merkillisenä kilkutuksena edelleen – jonka sittemmin arvelin venttilikukon päittäisliikkeeksi – välystä kun oli sorminkin jo havaittavissa reilusti.
    (No ne saan laitettua kunhan kissa nostetaan pöydälle, tähän kompuutterin viereen.)

    Mutta vielä seikka joka ihmetytti. Kuljin sillä uudella koneella seisoi pari päivää tuossa parkissa. Kun käynnistin , peittyi tienoo valtavan suureen valkoharmaaseen savupilveen jota lienee joku,ympäristöstään huoltapitävä kauhistunut yhtäpaljon kuin minä, sillä huomasin upouuden 125-michelinin olevan puhkipuukotettuna seuraavana päivänä. Aktivistiko heti iski?
    Sitten oli jo pakko alkaa moottorinvaihtoon – vanha takaisin ja uusi tutkinnan alle kunhan toivun järkytyksestä.

    Mutta aiheeseen. Laitatin aikanaan koneen männät ja ohjurit moottoriliikkeessä -sellaisessa joka purkaa ja kokoaa moottoreita hyötyyn että kilpailuun ammatikseen . Olisiko syynä savuun se , että laittoivat venttiilinostimien ohjurit jotain omaa malliaan? sanoivat olevan paremmat nuo minun kourassani olevat. Suostuinkin vielä vaikka näitä alkuasukkaan helmiä muistuttavia kapistuksia olisi ollut yllinkyllin. vai mistäkö syytä etsisin. Kyllähän vanhat väljät koneet saattavat laskea sylinteriin öljyä ja hiukan pölläyttää mutta kun ihan uusi??? Voisiko öljyrengas olla poikki? Olisivatko ropeloineet niiden kanssa? Sätkä kyllä kulkee hyvin joskaan puristuksia en saanut mitattua kun mittari oli toisessa tallissa ja se ruotsissa.

    Nyt kone on ollut kellarissa piilossa – häpyä on senverran että oman tekeleeni olen piilottanut – en kuitenkaan raaskisi sitä lopuikää – kallistakin – siellä säilytellä kun siinä on uusi nokka kampi ja sylinterit ja männät. kannet on vanhat – niitä en surekaan.

    tarkoitus on nyt vetää sylinterit pois ja katsoa tarkemmin. Vanhaa, siis entisessä koneessa ollutta mäntää katsellessa se näyttää symmetriseltä, mutta onihan siinäkin ¨se AV ja se nuoli. Saa sitten nähdä ovatko putiikissa tulkinneet oikein.
    Mutta olisiko antaa jokunen tipsi mistä lähden vikaa hakemaan, etten turhaan ala halkaisemaan konetta. On kuitenkin niin hyvin liimalla kasattu.

    Mutta jos mäntä on symmetrinen-onko sillä väliä kummalleko puolelle, nuolista huolimatta, se tulee?

    #153908

    Eihän kukaan ole kaatanut vettä sun kaasariin, ajattelin vaan vaaleanharmaasta savusta ja kilinästä. Et kertonut mitä sitten teit , yrititkö ajaa vai mitä. Oli vaan arvaus.

    #153909

    Yksi yksinkertainen virhe joita on sattunut kokeneemmillekin asentajille on missata kakkosmännänrenkaan “top” -merkintä. Väärinpäin asennettuna savuttaa vallan runsaasti, olen todistanut omin silmin :mrgreen:
    Wanhuksissa tai ainakin ami6:sessa on erilainen profiili kun tuossa, mutta sama periaate, pitää asentaa oikeinpäin. Jos noissa uusissa männissäsi on tuo kuvassa mainittu u-flex -öljyrengas, varaudu hieman sorminäppäryyttä (tai oikeanlaista työkalua) vaativaan uudelleenasennukseen.
    Toinen mahdollinen syy savutukseen on että koska sätkässä on pako- ja imuventtiileissä 0,5 mm ero varren halkaisijassa, saattaa em. konetyyppiä tuntematon mennä halpaan, ja asentaa samankokoiset kumpaankin venttiiliin.
    Minullakin on pari aikalailla rouskuttavaa sätkää, ja luulenpa että siinä vaiheessa kun kone alkaa käymään hiljaa ja pehmeästi, venttiilit kantavat. Tai sitten niitäkin vaivaa venttiilikoneiston yleinen väljyys.

    #153910

    Ykkösarvaukseni on että venttiilivartta myöden on valunut kulkimen seistessä palotilaan öljyä. Minulla kerran venttiilikoneistamo ryssi työn ja sai aikaan hiushalkeaman kanteen, josta seurasi armotonta savuttamista. Lisäksi “ventiilikukossa” ei saa olla mitään vaimentamatonta sivuttaisliikettä. Jos sivuttaisliikkeen estävät jousilevyt ovat unohtuneet pois, ääni selittyisi sillä.

    Kakkosarvaus: katkennut männänrengas, joka voisi antaa ko. äänenkin.Tai männänrenkaat eivät vielä aivan asettuneet paikoilleen uudessa sylinterissä. Se ei kyllä aiheuttaisi ääntä.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.