Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 1-piirisestä 2-piiriseksi

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125454

    Tuossa pääsi näkemään omakohtaisesti mitä tapahtuu, kun 1-piirisestä jarrusta pettää se ainoa piiri kesken jarrutuksen ja tuli mieleen josko päivittäisi omankin sätkän 2-piirikseksi.

    Onnistuuko homma ihan vain pääsylinterin ja jarrunestesäiliön (sekä mahdollisesti polkimelle menevän tapin) vaihtamalla? Olin katsovinani että nykyisestäkin pääsylinteristä lähtee kaksi putkea ja päättelin, että toinen menee eteen ja toinen taakse.

    Tietysti oma hommansa on noiden nesteiden (käytännössä siis kumien) kanssa puljaus jos/kun ei satu löytymään sopivia nykyiseen. Nyt on jotkin silikoonipohjaiset nesteet ja tuntuu olevan hankaluuksia löytää järkevänhintaista nestettä jota sinne voisi laittaa tilalle, kun käsittääkeni DOT4 tai varsinkaan LHM ei passaa.

    #154185

    @maddis wrote:

    tuntuu olevan hankaluuksia löytää järkevänhintaista nestettä jota sinne voisi laittaa tilalle, kun käsittääkeni DOT4 tai varsinkaan LHM ei passaa.

    No ootha sie kovapää :D. Kyllä sinne voi dot4:set laittaa, kunhan vain pumppaat sen verran läpi ilmausruuvien kautta, että vaihtuu kokonaan.

    Lehmää ei sitten ainakaan takajarrujen tiivisteet kestä, etupäästä en ole ihan varma.

    #154186

    @dieselflosse wrote:

    @maddis wrote:

    tuntuu olevan hankaluuksia löytää järkevänhintaista nestettä jota sinne voisi laittaa tilalle, kun käsittääkeni DOT4 tai varsinkaan LHM ei passaa.

    No ootha sie kovapää :D. Kyllä sinne voi dot4:set laittaa, kunhan vain pumppaat sen verran läpi ilmausruuvien kautta, että vaihtuu kokonaan.

    Lehmää ei sitten ainakaan takajarrujen tiivisteet kestä, etupäästä en ole ihan varma.

    En oo kovapää ku huonomuistinen vai liekö sama asia. 😉 Eli dottia sinne sitten vaan jos sattuu takaa ilmausruuvit aukeamaan sovinnolla. Helpottaa asiaa kummasti.

    #154187

    Onko kaks´piirijärjestelmän pääsylinteriä saatavilla tavalliselle jarrunesteelle? Vihreälle liemelle kylläkin, mutta…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #154188

    Jotain muistinkin, että ei asia ihan niin helposti menekään. Joten jos 2-piiri pääsylinteriä ei ole kuin lehmälle, niin sitten joutunee uusimaan sylinterit takaa. Mahdollisesti myös kumit edestä. Kovempi homma noiden takajarrujen rassaaminen vaan on kuin sen pääsylinterin vaihto.

    #154189
    mph

    Moi. On ainakin välillä ollut, miullakin kahdessa Tiinassa ja Pakussa vissiin paraikaa. Pääsylinteri on ollut kellertävä ja säiliö muistaakseni vaalea, LHM:t vissiin aina olleet vihreitä. Mut eikös molempia nesteitä kestäviä kumeja ole saatavilla jotta voi rakentaa itselle sopivan systeemin. Kannattaa sitten maalata se pääsylinteri tahi raapia vihreä maali pois ettei myöhemmin tule sekaannusta.
    M

    #154190

    Henkilökohtainen mielipiteeni on seuraava: LHM-osia saa, ja vieläpä kohtuu hintaan uusina, joten miksi rakennella seka-järjestelmiä? LHM on nesteenä moninkerroin parempi, joten maksaa kyllä panostuksen ajan kanssa takaisin… 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154191

    Katselinkin eilen LHM-osien hintoja eikä ne nyt kovin älyttömiltä vaikuttaneet. Ainoa vaan, että joutuu käyttämään takaa rummut auki jotta saa sylinterit vaihdettua. Tietysti niihin vois pelkät kumitkin vaihtaa, mutta epäilen että ovat niin vanhat että sama vaihtaa koko sylinteri ja kumejakaan ei taida pystyä vaihtamaan irroittamatta sylinteriä vai voisiko kuitenkin? Hyvällä tuurilla pääsee vielä uusimaan jarruputketkin taakse, kun ei se sylinteri kuitenkaan lähde sovinnolla irti.

    Rummun irroitus tässä itseä eniten hirvittää, kun on katsellut kuvia siitä pari metrisestä jatkovarresta että saa napamutterin auki.

    #154192

    Jos haluat toimivat ja ongelmattomat jarrut, niin käytä aina oikeille nesteille tarkoitettuja osia ja tiivisteitä. Vaikka on niitä sekoitettu ja kerrottu niiden toimivan, niin pitkän päällee on ongelmia odotettavissa. Sätkän jarrut huolella laitettuna ovat tosi pitkäikäiset ja huoltovapaat. Takajarrutkin toimivat moitteetomasti jopa 10v ja enemmänkin ilman avaamistarvetta.
    Muutama asia vielä, jotka kannattaa huomioida vaihdettaessa LHM-nesteisiin: Ensinnäkin LHM-pääsylinteri on halkaisijaltaan pienempi kuin vanaha DOT-sylinteri. Samoin on takasylintereiden laita. Eli takasylinterit kannattaa vaiihtaa uusiin. Vanhoihin tuskin oikeanlaisia tiivisteitä saakaan. Jos edessä on rumpujarrut, niin etusylintereihin, ainakin niihin, joissa on O-rengastiivisteet löytyy sopivia O-renkaita tiivisteliikkeistä. Tosin jos eteen jätetään rummut, niin jarrutasapaino muuttuu jonkin verran koska etusylinterit on mitoitettu isommalle pääsylinterille. Käytännössä tämä aiheuttaa sen, että jarruista tulee kevyemmät polkea ja tehokkaamman tuntuiset, mutta myös säädöt on tehtävä todella huolella. Muuten poljin painuu liian syvälle.

    #154193

    (Tuli vastattua liki samanaikaisesti Masan kanssa osin samoista asioista)

    Sehän on kai tiedossa, että LHM pilaa tavalliset kumit nopeasti, mutta myös tavallinen neste ajan kanssa LHM-kumit vaikka joskus päinvastaista väitetäänkin.

    60-luvun lopussa oli 2-piirijarrusysteemi (Ami/Dyane ?), jossa 2 erillistä lasisäiliötä rintapellissä ja normaali jarruneste. Mulla on yhdet sellaiset säiliöt.

    Sätkän muovisäiliöllisen 2-piirijarrun turvallisuusajattelua en oikein tajua. Viimeeksi, kun Acadianesta meni takaputki, poljin muuttui ihan pehmeäksi ja nesteet tulivat ulos. Ei tuntunut minkäänlaisia jarruja jääneen eteen kuin ehkä hetkeksi. Onneksi tapahtui parkkipaikalla. Levyjarrujen käsijarru on taas aivan onneton hätäjarruksi.

    LHM-jarrut pysyvät huolettomammin kunnossa kuin tavallisen nesteeen vastaavat, koska neste on mineraaliöljypohjaista. Vettä ei kuitenkaan pidä päästää systeemiin. Talvella se voi jäätyä tulpaksi ja vuoristo-olosuhteissa aiheuttaa höyrysryessään jarrujen häipymistä. Vesi ei nimittäin sekoitu LHM-öljyyn vaan kiehuu tasan 100 asteessa eli hyvissä ajoin ennen varsinaisen jarrunesteen kiehumispistettä, mikä se lieneekään LHM:llä?

    #154194

    Eli takaakin vain sitten vaihtamaan sylinterit, kun alkujaan DOT-nesteelle tehdyt ovat. Edessä onkin levyjarrut. Tod.näk. niihinkin pitää kumit vaihtaa tai on ainakin suotavaa, ettei tule ongelmia myöhemmin.

    Noh, onneksi on koko talvi aikaa värkätä. 🙂

    Miten muuten, onko kellään kokemusta siitä poljin tapin pituudesta? Muuttuuko se tuossa jos vaihtuu jarrusylinteri vai onko pituus sama? Sehän ei käsittääkseni tule pääsylinterin mukana?

    #154195

    Itse en muista puuttuneeni tapin pituuteen, mutta löysät kannattaa kyllä välistä säätää pois niin jarrutustapahtumakin ikäänkuin tehostuu ja tulee tunnokkaammaksi.

    #154196

    Sellainen huomio tähän keissiin, että jarruputket ovatten ko. yksilössä sellaista kestävämpää laatua. Mitä lie seoskamaa. Eivät ainakaan ruostu kovin helpolla. Aina tietysti voi täristä poikki.

    Pidä käsijarru hyvässä säädössä, niin se ajaa toisen piirin asiaa…

    Ps. Takailmausruuvit pitäisi aueta sovinnolla. Niin ne ainakin viimeksi…

    #154197

    Hyvä tietää ,että on putket kestävää tavaraa. 🙂

    Käsijarrua olen ahkeraan käyttänyt ja tuntuu toimivan ok. Hienoa, että takailmausruuvitkin on rassattu.

    Pitää mietiskellä tuota sylinterin vaihtoa. Olisihan se aina hieman turvallisuutta lisää, vaikka aika hyvinhän tuo sätkä noita kolhuja kestääkin. 😉

    Tässä siis se yksilö jonka putki petti jarrutuksessa.

    #154198

    Tapahtuiko tämä Koivistonkylässä viime viikolla?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.