Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka sähkövaivoja

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125564

    Sattuipa niin, että viime joulukuussa ostin n. ½v. seisonnassa olleen nelkun, jossa tekniikkana on 602:nen.
    Alusta asti kulkimessa oli sellainen ongelma, että se ei oikein ottanut kierrosta ja ikään kuin hyytyi täys kaasulla.
    Starttikin pyöritti jotenkin nihkeästi. Vaihdoin kärjettömansytkän mukavuus syistä, mutta ei vaikutusta. Putsasin monta kertaa kaasarin ja tarkistin suuttimet & bensapinnan. Kaikki ok, mutta ei muutosta käytökseen. Bensapumppukin on melkein uusi. Ilmavuotojakaan en löytänyt starttisprayn avulla. Venttiilitkin säädin, mutta olivat ok.

    No eipä mittään ajettiin ja ajettiin, käytiin sillä tsekeissäkin. Kesällä kulki parhaillaan 110km/h ja bensaa meni mm. tsekin matkalla 4,6L/100km vaikka vauhtia(välillä) ja kuormaa oli.

    No eilen sitten huomasin, että ei lataa!
    Otin pari päivää sitten kaasaria irrottaessani laturin ja huohottimen pois tieltä. Silloin tulin kiristäneeksi laturin 10mm. mutterin aika tiukalle.
    Tänään sitten otin laturin pois tutkiakseni, että miksi ei lataa.
    Viaksi paljastui hapettunut ja murtunut sulakelevy!
    Vaihdoin uuden sulakelevyn ja laturi takas paikoilleen. Taas toimi lautaus.
    Yllätyksekseni kotimatkalla huomasin kulkimen käynnin korjautuneen! Nyt vastaa täyskaasuun niin kuin pitääkin ja starttaa paremmin.
    Eli virta ei ole kulkenut kunnolla sulakelevyn kautta.
    Mielenkiintoista eikös vain? 😆

    -jalppis-

    #154796

    Sytytysvirta ei varsinaisesti kulje sulakelevyn kautta, mutta jos siellä on tapahtunut jonkinlaisia oikosulkuja pudottaen jännitettä koko sähköjärjestelmässä, voisi selitys jotenkin olla sähköteknisesti mahdollinen. Ei se sulakelevykään vanhuuttaan pala, vaan syyllinen saattaa olla edelleen olemassa.

    Joskus kun laturi on lakannut toimimasta, on kyllä sätkä toiminut ihan normaalisti, kunnes akun sähkövarastot on käytetty loppuun. Jossain muualla saattaa lymytä se oikea vika, hapettunut liitos tms. Ehkä laturin korjaantuminen paransi jännitetasoa kipukynnyksen yli. Aikoinaan minulla oli ampeerimittari totaalisesti hapettunut sisältä ja toimi tehokkaana virranrajoittimena.

    Oikeat sähkömiehet antakoon näkemyksensä?

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.