Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu COMMERCIALE ?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125688
    SOH

    TERVEHDYS !

    Selvittelin tässä joulunpyhinä rättärini vaiheita ja ainakin seuraavaa selvisi:

    Se näyttää Inkiläisen Helgen listan mukaan tulleen maahan 31.7.1962 (rungon n:o 8 488 055), alkuperäinen moottorikin on minulla tallella (n:o 0163 1761), tosin purettuna.
    Vastaanottaja on ollut Valma Kukkasjärvi Helsingistä ja ensimmäinen rekisterinumero AHJ-57.
    Mallimerkintä on Inkiläisen listassa AZL Commerciale.

    En löytänyt omista arkistoistani tietoa, mitä tuo Commerciale käytännössä tarkoittaa ja eroaako se muista AZL-malleista
    (Toisaalta tänä vuonna ilmestyneen RÄTTÄRI-kirjan mukaan tuo runkonumero kuuluisi AZA – malliin…)

    Kun nyt tähän asiaan kerran upposin, niin löytyisiköhän vielä tähän kohtaan selvyyttä ?
    (Tosin voin tämän tiedottomuudenkin kanssa kyllä jotenkin elää)

    SOH

    #155564

    Minulla oli monta vuotta 2CV runkonumero 8 488 054. Auto oli ilmeisesti ainakin alunperin ollut ns. Mixte-malli, eli takaikkunan yläpuolelta aukeava takaluukku, varapyöräteline moottoritilassa, tasainen lattiapelti tavaratilassa. Tätä varustusta ei kulkimessani ollut tallella, mutta niiden kiinnitysjälkiä löytyi. Jälkeenpäin sitten hommasin varapyörätelineen ja ison takaluukun autohajottamolta Vaasan läheltä romu-2CV:stä.

    Maahantulopäivä: 31.7.1962 (laiva Oihonna)
    Tullauspäivä: 4.4.1963
    Toimituspäivä: 4.5.1963

    Myös minun 2CV:ni ensimmäinen omistaja oli helsinkiläinen.

    Olisikohan näiden kanssa käynyt niin, että eivät Mixte-varusteisina menneet oikein kaupaksi?

    #155565

    Vahvistan myös, että kyllä se vahvasti Mixte-malliin viittaa.

    #155566

    Muistelisin joskus kuulleeni tarinaa, että nämä mixtet olisi tuotu maahan “piilofarmareina” eli pakettiautoina.
    Jolloin takapenkki olisi poistettu heti uutena. Penkit jopa heitetty Suomenlahteen !? Tuolloinhan autot tullattiin heti satamassa ja kaikki varusteet vaikutti verotusarvoon.

    Senaikuisilla säännöillä auton sai parin(?) paku vuoden jälkeen muutoskatsastaa henkilöautoksi.
    Ja takapenkinkin olisi saanut jättää, jos olisi peittänyt takaikkunat.

    Suomen autoverotuksesta pitäisi kirjoittaa kirja, jollei sellaista ole vielä tehty.

    #155567

    Olempa kuullut saman…samahan tapahtui Jenkki “pakujen” kanssa -80 luvun lopussa..ei kyllä heitetty mereen..samat päälliset ja 5cm etolaa…heh…2000 luku
    osta Transporter 1+9.., Transit, Sprinter…ym ei veroa….kuorma-auto vaikka Hummer, Ducato….ei veroa…niin tuliha sätkiäkin “pic-up” autoina..lavan pituus 180cm pidennetyllä peppurepulla…jne..

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.