Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vääntynyt rattiputki

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125711

    Sovittelin rattiputkea ja totesin sen pyörivän kevyesti 3/4 kierrosta, mutta 1/4 oli jäykkä. lähempi tarkastelu paljasti rattiputken olevan kiero 😈 . Asia totesin laittamalla kiinni ulommasta putkesta sorvin pakkaan ja painamalla löysät pois ratin suuntaan ja sitten pöyrittämälllä putkea. heittoa viereentuotuun sorvin teräään oli n 10mm. Onko kenelläkään hyviä ideoita oikaisuun ? Kunlin on kolaroitu ainakin kerran todennäköisesti kahdesti. Olisiko turvallisempaa vaihtaa putki ? Vaikuttaisi olevan kohtuullisen pehmeää materiaalia joten uskoisin, että ei ole murtunut.

    Ajatuksia, ideoita, edullisesti myynnisä suora 😀

    #155700

    Helpoin tapa se on tietysti vaihtaa toiseen suoraan putkeen. Jos sellaisen saa jostakin hankituksi ehyt boorisen.
    Oikominenkin tietysti onnistuu,, mutta jos taipunut boorien ohennetun kiinnitys klemmarin vierestä niin katkeamis
    vaara on mitä ilmeisin,, siinä ohuen kohdan koneistus rajassa on se heikoin paikka..
    💡
    Itselleni jos laittaisin niin vaihtaisin ehyen putken turvallisuus syistä,,
    vääntyneessä voi olla jo hiushalkeamia siellä boorien likellä..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155701

    Älä aja, laita kuntoon….eli etsi uusi tai “nivel”….mallia Ami…löytyy…
    terv.kari

    #155702

    Terve ! Kylla se rattiputki murtuu, itelleni olen sellaisen murtuneen tilalle laittanu ehjan. Ehdottomasti toinen putki, tossa asiassa ei kannata saastella eika kaytetty rattiputki montaa kymppia maksa

    #155703

    😆 olen sitämieltä jos putkessa on loiva mutka, runkon taipumisen aiheuttama, kyllä sen voi oikasta, onhan rautaputkia taivuteltu maailman sivu kylmänä tai kuumana. jyrkätmutkat asia erikseen ! :mrgreen:

    #155704

    Taipuminen on voinut aiheuttaa mm. sen, että rihlat putken alapäässä ovat sieltä syvemmältä kuluneet… joten tarkkana kannattaa olla.

    “nimim. GS:n nivel ja ammattihitsari = oiva pari”

    Tämmöisen olen joskus kuvannut.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #155705

    🙄 Jos runko on kunnossa ei niveltä tarvita, jos on nivel et huomaa jos runkoalkaa pettää :mrgreen:

    #155706

    @ernest wrote:

    😆 olen sitämieltä jos putkessa on loiva mutka, runkon taipumisen aiheuttama, kyllä sen voi oikasta, onhan rautaputkia taivuteltu maailman sivu kylmänä tai kuumana. jyrkätmutkat asia erikseen ! :mrgreen:

    Onhan sitä oiottu itse kukin vaikka mitä isojakin koneen akseleitakin ja putkia teollisuudessa töissä ollessa..
    Mutta rattiputkessa pitää olla sitten varma siitä että se helpoiten katkeava osa eli boorin juuri sorvaus on ehdottoman terve..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155707

    @ernest wrote:

    🙄 Jos runko on kunnossa ei niveltä tarvita, jos on nivel et huomaa jos runkoalkaa pettää :mrgreen:

    Kyllä pitää sen verran kuljintaan tarkkailla, että pettävän rungon huomaa aiemmin. Eikä sitä niveltä tarvitse pelkästään silloin kun homma on jo menossa päin hele… vaan siitä on normaalikäytössäkin hyöty, kun normaalit korin elämiset eivät tavoita yhtä voimakkaasti booria ja ohjausakselia.

    Kysykääpä Mikiltä kuinka nopeasti putki katkeaa kun se katkeaa!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155708

    Olen päättänyt vaihtaa ratiputken nivelelliseen, edellä mainituista syista. Tarkistaisin vain, että onhan amin putki kaikilta muita osialtaan 100% yhteensopiva.
    Olen jo vaihtanut kolaroidun puolen raidetangon, tangonpään ja ohajus känkkärän napaan.
    Jarrujen ja ohjauksen osalta muutenkin vaihdan/olen jo vaihtanut kaiken kuluvan muutenkin jokatapauksessa

    kiitos kaikille vinkeistä ja ajatuksista.

    näin ne hommat etenee

    Jaspi

    #155709

    Onkos Amissakin nivel rattiputkessa? 😮 . Mä olen luullut, että noi kaikki olis rakennettu GS:n niveltä/putkea käyttäen…

    #155710

    Jos en väärin muista, niin Ami8 ja Super olisivat varustettu nivelellisellä akselilla, ja siinä on sitten kaksi niveltä eli menee koko rattiputkimysteerio vaihtoon… Myös tukevampi rattiputken yläpään laakerointi pitää sitten rakennella tästä kaksinivelisyydestä johtuen…

    #155711

    Jooh pohdin itsekin tuota mahdollisuutta, että Ami Superissa olis nivel, mutta jopa Ami8:ssakin 😮 . Geesussa on kanssa kaksi niveltä, eli yhdestä GS:n tai Amin?? rattiakselista saa siten kaiketi tehtyä kahteen sätkään nivelellä olevan rattiputken melko helposti? 😉

    #155712

    Kyllä pitää sen verran kuljintaan tarkkailla, että pettävän rungon huomaa aiemmin. Eikä sitä niveltä tarvitse pelkästään silloin kun homma on jo menossa päin hele… vaan siitä on normaalikäytössäkin hyöty, kun normaalit korin elämiset eivät tavoita yhtä voimakkaasti booria ja ohjausakselia.

    Kysykääpä Mikiltä kuinka nopeasti putki katkeaa kun se katkeaa![/quote]
    :mrgreen: Jos ei muuta tee kuin lisää alapäähän nivelen :mrgreen: niin munmielestä rakennelma päinvaston heikkenee eikä korjaannu ! :mrgreen:

    #155713


    Kuvassa Ami Super ohjaus, luultavasti sama kuin Ami8
    Nro.3 Ami L 355mm O=19mm ja Gs L 460mm O=17mm

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.